Finnes meksugen runtom eller utanför Södermanland? R1 -99

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
R1 -99
Har en R1:a som jag gjort en motor- och växellådsrenovering på. Byte av storänds- och ramlager till korrekta ersättningslager uppmätt med plastigauge, vevhus- och toppbultar, alla packningar, tvåans drev kit etc. Ventiljustering gjord, endast ett shims som behövde bytas.

Vid provstarten i höstas knackade fanstyget - vilket den inte gjort innan. Två dagar senare stack jag till Australien. Kammarna bör vara inställda rätt - vilket jag dubbelkollade både två och tre gånger. Dock är detta första gången jag haft isär en mc-motor i molekyler. Bågen är nu ihopsatt till 100%.

Nu söker jag med ljus och lykta efter någon med tid och intresse av att ordna upp detta någonstans runtom eller utanför Södermanland. Tidsram från närsomhelst till någon gång i mars-april.

Intresserad? Skicka PM.

Last edited:
:gnissla Kollat oljetryck???? Utan de knackar ALLT :näsblod inte glömt tätningen som brukar ligga mellan blockhalvorna (om det finns sådan) som utan kan göra att oljetrycket inte blir rättdå det läcker ut där.

En annan tanke att de e en sak att dra ihop vevhushalvorna utan "smet" å mäta med plastiage å få rätt spel. Å sedan dra på för mycke "smet" mellan halvorna då man monterar å får då för stort spel.

En annan sak oxå, är om lagertapparna e runda liksom lagerlägena i vevhuset och på vevstakarna.
Skumt att de inte slamrade innan renoveringen, men de kan vara ide att man mäter upp vid demontering så man har något att utgå ifrån.

Var knackar det? Vänt allting (vevstakarna främst) rätt?

Vet inte riktigt var det knackar ifrån om jag ska vara ärlig. Hade den bara igång 10-20 sek knappt och tyckte knackandet ökade i volym så jag stängde av den illa kvickt.

Vevstakar och kolvar lyfte jag aldrig ur så de sitter rätt. Hade loss vevaxeln men är helt säker på att vevstakarna sitter korrekt fast i den.

Nånstans har jag ju klantat mig även om jag dubbelkollat allting två eller tre gånger innan jag drog ihop den med verktyget i högern och manualen i vänster.

:gnissla Kollat oljetryck???? Utan de knackar ALLT :näsblod inte glömt tätningen som brukar ligga mellan blockhalvorna (om det finns sådan) som utan kan göra att oljetrycket inte blir rättdå det läcker ut där.

En annan tanke att de e en sak att dra ihop vevhushalvorna utan "smet" å mäta med plastiage å få rätt spel. Å sedan dra på för mycke "smet" mellan halvorna då man monterar å får då för stort spel.

En annan sak oxå, är om lagertapparna e runda liksom lagerlägena i vevhuset och på vevstakarna.
Skumt att de inte slamrade innan renoveringen, men de kan vara ide att man mäter upp vid demontering så man har något att utgå ifrån.

Jag har inte hunnit eller velat kollat nånting på motorcykeln. Skulle säkerligen kunna fixa det själv men har ingen tid eller motivation till det. Just nu vill jag bara få den fixad innan jag åker iväg under våren. :)

Yamaha originalsmet är pålagt mellan vevhushavlorna. Dock inte när jag mätte med plastigage. Men endast ett eller två ramlager ersattes medan de andra fick samma storlek som original.

Vet inte om lagerlägena är runda (ej uppmätt) men vevaxeln är i mycket bra skick, uppmätt och klar. Som sagt, motorn var tyst och fin innan demonteringen.

Tack för era alla många bra förslag! Nu ser jag bara fram emot någon som vill tjäna lite extra dineros. :tummenupp

Last edited:
Vet inte hur oljepumpen/silen ser ut/sitter på din motor men har du dragit runt den eller fyllt pickupröret med olja?

Många oljepumpar börjar inte pumpa/suga olja om de är tomma och motorn går på 'tomgång' utan kan behöva ganska högt varv för att börja fungera. Och högt varv vill du inte ha innan du har oljetryck :rolleyes:

Kan du köra pumpen med en skruvdragare/borrmaskin och bygga upp tryck innan start?

Vet inte hur oljepumpen/silen ser ut/sitter på din motor men har du dragit runt den eller fyllt pickupröret med olja?

Många oljepumpar börjar inte pumpa/suga olja om de är tomma och motorn går på 'tomgång' utan kan behöva ganska högt varv för att börja fungera. Och högt varv vill du inte ha innan du har oljetryck :rolleyes:

Kan du köra pumpen med en skruvdragare/borrmaskin och bygga upp tryck innan start?

Nej jag har inte fyllt röret med olja dock har jag aldrig hört om att det skulle behövas. Oljepumpen drivs genom en kedja kopplad till vevaxeln om jag minns rätt så det finns väl inget direkt bra sätt att bygga upp tryck innan start.?

Oljesilen är förresten helt ny så med den är det inga problem att den skulle vara igensatt med skit eller liknande.

100% säker på att du inte vände ett ramlageröverfall åt fel håll?

Jag är 100% säker. Dubbelkollade alla markeringar innan jag drog fast dem.

Last edited:
Nej jag har inte fyllt röret med olja dock har jag aldrig hört om att det skulle behövas. Oljepumpen drivs genom en kedja kopplad till vevaxeln om jag minns rätt så det finns väl inget direkt bra sätt att bygga upp tryck innan start.?

Oljesilen är förresten helt ny så med den är det inga problem att den skulle vara igensatt med skit eller liknande.

Jag är 100% säker. Dubbelkollade alla markeringar innan jag drog fast dem.

Jag har både personligen stött på flera olika motorer där detta blir ett problem, och hört om andra.

Oljan är för 'tung' ibland för att sugas upp med tömd pump och tomgångsvarvtal.

Jag har inte tid just nu men en fråga bara: Efter du plockat isär den, satte du ihop den torr?
Det händer att folk monterar ihop en motor som dom frenetiskt putsat på och i med avfettning. Alltiså inte ett uns tíll oljehinna någonstans. Innan trycket byggs upp och oljan lagt sig överallt där det behövs har den skurit nånstans.

Alltid bra med en liten oljekanna nära till hands som man kan kladda ner de delar man monterar tillbaka.

Jag brukar alltid oavsett hoj eller bilmotor börja med att dra runt den på startmotorn utan stift i tills man får upp oljetrycket innan första startförsöket.

Tickar det eller knackar det?

Jag tyckte att det knackade.

Tack för tipset!

Jag har inte tid just nu men en fråga bara: Efter du plockat isär den, satte du ihop den torr?
Det händer att folk monterar ihop en motor som dom frenetiskt putsat på och i med avfettning. Alltiså inte ett uns tíll oljehinna någonstans. Innan trycket byggs upp och oljan lagt sig överallt där det behövs har den skurit nånstans.

Alltid bra med en liten oljekanna nära till hands som man kan kladda ner de delar man monterar tillbaka.

Har inte frenetiskt putsat på några av motordelarna eller använt avfettning, dock har jag torkat bort smuts och så har motorn stått upp och ned flera månader.

Bultar och lagerna hade jag olja på innan jag monterade dem men för övrigt har jag inte kladdat ned andra delar innan monteringen.

Jag brukar alltid oavsett hoj eller bilmotor börja med att dra runt den på startmotorn utan stift i tills man får upp oljetrycket innan första startförsöket.

Det lät ju inte alls dumt. Ska verkligen komma ihåg detta till nästa gång jag river en motor. Tänkte jag ska tömma ur oljan ur den och se så den inte "skimrar" eller glittrar. Om den inte gör det skulle jag kanske prova starta den på nytt? Kan det verkligen bara vara så att oljetrycket inte hade byggts upp?

Och en till fråga, om det inte vore oljetryck i motorn borde inte varningslampan vid instrumenteringen lysa då? Eller varnar den endast vid låg oljenivå? För lampan lyste inte när motorn var igång.

Lampan varnar bara för nivån! Lycka till och hoppas det löser sig

Lampan varnar bara för nivån! Lycka till och hoppas det löser sig

Det var illa! Visste faktiskt inte det, på bilar är det ju tvärtom att de varnar för oljetrycket. Oftast iallafall.

Tack för dina vänliga ord! Hoppas någon på forumet känner sig manad att tjäna lite extra pengar eftersom jag som sagt inte har tid att hålla på med bågen. Ska dock kolla på oljan. :)

Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut på R1an men kan du inte komma åt oljepumpen om du tar ur kopplingen?

I så fall se till att få bort drivningen till den och koppa till en skruvdragare på den och kör så du får ut olja överallt.

Sätt ihop och provstarta försiktigt igen...

Inte kul när det skramlar illa i en motor man just renoverat. :gnissla

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back