Fingret åt alla förbudsivrare

Det gäller att få samtliga posörer, livsstilsmänniskor och adrenalinjunkisar att hitta ngt annat att få sitt på så vi mcintresserade hojåkare får ha vårat ifred.

Bittermode on/ Jag uppför aldrig att förvånas över hur många dumma, inkompetenta och icketänkande människor det finns. /Bittermode off

Älskar sunt förnuft lika mycket som jag avskyr förbud.

StiFf; skrev:
Det lär väl knappast bli dyrare för en person som inte klotat nånting än iaf?

Ohh jo
Det är ju redan så idag.
Du har 32% skatt på din trafikförsäkring idag, som är med att täcka upp för skador som varit. Dvs yngre betalar för skador dom aldrig har varit med om

Vi kanske helt enkelt ska "tysta ner" alla antiskaror, precis som sovjet och alla andra likartade stater ;)

Jag lever med allt skit som andra personer utsätter mig för? Varför kan inte dom bara acceptera vårt skit då? Jag löper 100ggr större risk att bli rökmördad än den risk jag utsätter andra för när jag åker lite hoj. Löjligt

Vi kanske helt enkelt ska "tysta ner" alla antiskaror, precis som sovjet och alla andra likartade stater ;)

Jag lever med allt skit som andra personer utsätter mig för? Varför kan inte dom bara acceptera vårt skit då? Jag löper 100ggr större risk att bli rökmördad än den risk jag utsätter andra för när jag åker lite hoj. Löjligt
Problemet är att det är BETYDLIGT mer accepterat att köra en rostig 240 som spottar ut svart rök dagarna i ända, och surfa på sin iFån i tät stadstrafik, än att bomba ute på nån bortglömd väg, eller wheela på en motorvägsuppfart. Accar du bara förbi en bil i ettan, så låter det som en raket i de flestas öron. "Han körde som en idiot" .. jag har hört det ett par gånger ..

Vi är bara en så pass liten minoritet att det går inte att säga "men då vill vi förbjuda barn i bilar, eftersom föräldrarna blir distraherade av skrik och kör på oss motorcyklister"

Ohh jo
Det är ju redan så idag.
Du har 32% skatt på din trafikförsäkring idag, som är med att täcka upp för skador som varit. Dvs yngre betalar för skador dom aldrig har varit med om

Jo men jag undrade om skillnaden mellan det system vi har och den personliga försäkringen som någon nämnde.
Att det är så nu vet jag mycket väl då jag fick förhöjd premie iår trots kraschfri, men det var just det som jag fick känslan av att personlig försäkring kanske inte hade påverkat mig, men jag har ju ingen aning om hur det systemet fungerar heller.

Jag är helt för en "personlig" försäkring liknande den i England eller Schweiz, lite olika utföranden på dom.
Men i England kan du ha en "fordonsbunden försäkring", alltså en försäkring som bara gäller dig och när du kör ett visst fordon. När någon annan kör fordonet gäller inte din försäkring ens om du finns med i/på fordonet.
Den andra varianten är att du har en personlig försäkring som gäller för flera "specicerade" fordon, tex. enviss bil och en viss mc.
Fördelen med denna typ av försäkring att den som inte "belastar försäkringen" inte drabbas av andras olyckors påverkan på försäkringen. Sen finns också möjligheten att OM du klotar men väljer att laga tex. hojen själv så kan du välja om du vill "ta ut" vissa delar på försäkringen och kanske köpa vissa begangade.
Naturligtvis finns det i botten en kostnad som räknas upp varje år. Men inte på det sätt som görs i Sverige där en person som aldrig belastat försäkringen vare sig för fordons eller kroppsskador ändå betalar en premie som baseras på fordonet.

/KentW

Blir spännande att se vad som händer på försäkringsområdet de närmaste åren för så här kan det inte fortsätta

Tack, var precis nåt sånt jag hoppades på :P

Skulle tro att vi placerar dig i Extrem-facket ett tag.

Bryr du dig inte om hur det blir för alla nya som ska ta kort och skaffa hoj så bryr du dig inte. :brynad

Sverige är det mest fordonsfientliga landet i Europa. Man uppmanar folk att sälja bilarna - västtrafik i Göteborg erbjuder nu en bilmäklare som ska sälja din bil för att du helt ska övergå till kommunaltrafik. Samtidigt blir parkeringarna snordyra (finns knappt några gratisparkeringar i Göteborg) - mc får inte parkeras på cykelställen. Försäkringarna är otroligt dyra (vi måste nog ha en av de dyraste mc försäkringarna i världen). Till råga på allt införs trängselskatt på flera ställen i Sverige för att göra det ännu dyrare att köra på våra fattiga skitvägar.

Jag har varit i Dusseldorf ett tag och hälsat på släktingar, gratis parkeringar överallt i stan, mäktigt. Ett land som är beroende av fordonsindustrin i stora drag och ett land som främjar fordon.

England ska ju vara ett sånt land som har apdyra försäkringar, vi är värre än dem.

Jag är 100% laglydig, har i princip aldrig kört hoj utan körkort. Men nu måste jag tyvärr börja töja på reglerna. Att ta emot all den här skiten borde ge en belöning, sänkta premier vid skadefria år osv, men givetvis funkar det inte så. Jag har min ekonomi att ta tillvara på, min familj att ta tillvara på - de går först. Vissa kanske tänker att mc inte är en rättighet, men när någon berövar mig min främsta hobby från mig (det som gör livet delvis värt att leva) så säger jag NEJ. Vad har de för rätt att tjäna ofantliga stora mängder pengar på mig som kör skadefritt i flera år? Ska man jobba, betala, och gå runt som en robot och nöja sig med att inte kunna utöva ens främsta hobby? Vad är anledningen till att jobba då förutom att kunna betala hyran, mat?

Gott folk, det är dags att säga ifrån. Vi är kända i Sverige för att gå med på allt pga vår feghet. Folk är allt för skyddade här i Sverige. Det är helt sjukt att det finns SÅ många som accepterar all dålig kritik vi får. "Skyll er själva, erat fel" och liknande.

Jag går ut öppet med att säga att den dagen det blir för dyrt för mig att försäkra en hoj som jag anser mig ha rätt till att ha, den dagen skenförsäkrar jag eller i värsta fall kör oförsäkrat.

Placera mig i det extrema facket om ni vill, men jag är inget annat än en människa som strävar efter rättvisa och i övrigt 99% laglydig. Jag brinner alldeles för starkt för allt motorrelaterat att jag inte kan möta de här otroligt dåliga kraven som ställs på oss av staten, och försäkringsbolagen.

Jag hoppas att ni "vanliga" svenssons som böjer er framåt och tar den i röven av försäkringsbolagen får en funderare av mitt inlägg.

Last edited:
Sverige är det mest fordonsfientliga landet i Europa. Man uppmanar folk att sälja bilarna - västtrafik i Göteborg erbjuder nu en bilmäklare som ska sälja din bil för att du helt ska övergå till kommunaltrafik. Samtidigt blir parkeringarna snordyra (finns knappt några gratisparkeringar i Göteborg) - mc får inte parkeras på cykelställen. Försäkringarna är otroligt dyra (vi måste nog ha en av de dyraste mc försäkringarna i världen). Till råga på allt införs vägtull på flera ställen i Sverige för att göra det ännu dyrare att köra på våra fattiga skitvägar
.... rätt till att ha, den dagen skenförsäkrar jag eller i värsta fall kör oförsäkrat.

Placera mig i det extrema facket om ni vill, men jag är inget annat än en människa som strävar efter rättvisa och i övrigt 99% laglydig. Jag brinner alldeles för starkt för allt motorrelaterat att jag inte kan möta de här otroligt dåliga kraven som ställs på oss av staten, och försäkringsbolagen.

Jag hoppas att ni "vanliga" svenssons som böjer er framåt och tar den i röven av försäkringsbolagen får en funderare av mitt inlägg.

Ja, placera mig också i extremfacket med Bojje. Problemet är att du kommer att få några +1:or och that's it. Svensson knyter näven i fickan och ett år senare är de forna friheterna ett minne blott. Kolla FRA-lagen. Ingen väsnas längre, och nu kan Ekobrottsmyndigheten få tillgång till FRA:s tjänster för att spionera på vanliga medborgare.

Det kunde varit intressant om vi fått in lite nya aktörer på försäkringsmarknaden, yttre sådana. Prispressning hjälper mer än att bajsa på riksdans trappor

Tror nog att Bojje var mer sarkastisk än extrem i sitt första inlägg :tummenupp

Jag ser ju att du bryr dig :)

De kan lagstifta om tvång att ha GPS-sändare på alla fordon, ägaransvar och transponder istället för regskylt. Genast blir det ändrat för dig. Polisen kan utan problem se när du (eller någon annan på din MC) kör för fort och var du är.
Om de sedan känner för det så är det bara för dem att förverka din hoj på plats.

Njae.. Även om vi står på samma sida i sakfrågan så nej. Ägaransvar är grundlagsvidrigt och kräver rätt stora förändringar i hela det juridiska systemet vilket inte sker över en natt. Innan det kommer har nog väldigt många andra grupper börjat gapa och skrika också vilket gör det rätt ogenomförbart ur en politisk vinkel.

Njae.. Även om vi står på samma sida i sakfrågan så nej. Ägaransvar är grundlagsvidrigt och kräver rätt stora förändringar i hela det juridiska systemet vilket inte sker över en natt. Innan det kommer har nog väldigt många andra grupper börjat gapa och skrika också vilket gör det rätt ogenomförbart ur en politisk vinkel.

Två mandatperioder är allt som behövs för att göra grundlagsändringar, och de kan göra som med pboten (vilket inte är en böter) och kalla det administrativ avgift eller något annat trams, och genast så följer pengarna fordonet istället.
Grundlagarna ändras då och då i Sverige, så bara för att det är grundlagsvidrigt nu betyder det öht inte att det inte kan komma att införas.

Två mandatperioder är allt som behövs för att göra grundlagsändringar, och de kan göra som med pboten (vilket inte är en böter) och kalla det administrativ avgift eller något annat trams, och genast så följer pengarna fordonet istället.
Grundlagarna ändras då och då i Sverige, så bara för att det är grundlagsvidrigt nu betyder det öht inte att det inte kan komma att införas.

Grundlagarna ändras rätt sällan i sverige.

Och att "boten" skulle följa med fordonet är en risk vi lider, ja. Men botar kan varken sätta oss i häktet eller ta våra körkort ;)

Poängen är att ägaransvar genom grindlagsändring inte bara skulle beröra oss som fordonsägare, utan en himla massa andra grupper också. Och det parti som försöker driva igenom den frågan kommer möta ett motstånd utan like som oppositionen kommer nyttja, och vinna med. Så nej, det kommer inte hända på länge. Väldigt länge.

Grundlagarna ändras rätt sällan i sverige.

Och att "boten" skulle följa med fordonet är en risk vi lider, ja. Men botar kan varken sätta oss i häktet eller ta våra körkort ;)

Poängen är att ägaransvar genom grindlagsändring inte bara skulle beröra oss som fordonsägare, utan en himla massa andra grupper också. Och det parti som försöker driva igenom den frågan kommer möta ett motstånd utan like som oppositionen kommer nyttja, och vinna med. Så nej, det kommer inte hända på länge. Väldigt länge.

Vad är din definition av rätt sällan? http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_grundlagar#Grundlagsutredningar_under_senare_tid
Det saknas en från 2010 där med om jag inte minns fel...
Och det går alldeles utmärkt att göra undantag i grundlagarna för just specifikt fordon, så det hade ju inte berört mer än de önskade parterna. Visst, det lär bli en lång utredning m.m....
Och regeringen behöver ju inte springa runt och prata om ändringen hela tiden, och sålänge båda blocken är överens om att ändringen behövs finns det noll och intet som allmänheten kan göra åt det eftersom att det inte går att missnöjesrösta bort det då...
Så, bara för att något är en grundlag nu ska man inte anta att man har skyddet senare...

Och den administrativa avgiften kan ju sättas till ganska höga belopp, säg fordonets värde, med inlösen av fordonet om den inte betalas inom en vecka... Eller liknande dumheter.

Vill makthavarna ställa till det så kan de göra det. Grundlagar är ett mindre och rätt bekymmersfritt hinder.

Last edited:
Vi får göra en religon av det :) fast för mig är det så gott som det.

Någon av oss får köra ut i skogen sen bli upplyst och komma tillbaka med en "biker-bok" hur man ska leva osv.

# Man ska icke dräpa
# 30-50 är heligt
# Att jobba vid soligt väder är syndigt
# kioskhäng var fredag o lördag med högmässa
# Elmotor är GAY
# Sprid din livsstil
# loud pips saves lifes
# Aldrig vara hojlös
# Att ligga utanför äktenskap är helt oki OM knäskrap tillämpas
# wheelia är ett täcken på upplysning.

Sådär bara 800sidors bibel med med rövarhistorier från mc världen med sen är vi helgraderade.
För ingen kan väl röra en religös folkgrupp i sverige :D får inte glömma massa lediga dagar som vi ska ha :banana

Vad är din definition av rätt sällan? http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_grundlagar#Grundlagsutredningar_under_senare_tid
Det saknas en från 2010 där med om jag inte minns fel...
Och det går alldeles utmärkt att göra undantag i grundlagarna för just specifikt fordon, så det hade ju inte berört mer än de önskade parterna. Visst, det lär bli en lång utredning m.m....
Och regeringen behöver ju inte springa runt och prata om ändringen hela tiden, och sålänge båda blocken är överens om att ändringen behövs finns det noll och intet som allmänheten kan göra åt det eftersom att det inte går att missnöjesrösta bort det då...
Så, bara för att något är en grundlag nu ska man inte anta att man har skyddet senare...

Och den administrativa avgiften kan ju sättas till ganska höga belopp, säg fordonets värde, med inlösen av fordonet om den inte betalas inom en vecka... Eller liknande dumheter.

Vill makthavarna ställa till det så kan de göra det. Grundlagar är ett mindre och rätt bekymmersfritt hinder.

Det är klart att det är juridiskt möjligt. Det är också juridiskt möjligt att skita i vad folket tycker i en folkomröstning. Det är juridiskt möjligt att kräva hatt på herrar på tisdagar. Det är juridiskt möjligt att förbjuda alkohol då det är farligt. Det är... osv..

Att det är juridiskt möjligt är inte detsamma som att det är politiskt möjligt. Finns det nån (t.ex SD) som kan vinna på att vara emot något som alla andra är överens om så är det kört. SD skulle tveklöst göra en stor sak av det där och få vääldigt många röster på det. Det spelar då ingen roll om förslaget ändå skulle gå igenom, för de övriga partierna skulle aldrig riskera att släppa massa makt till SD för "en sån skitsak".

Så släpp ägaransvar, det händer inte.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...