Fingret åt alla förbudsivrare

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag börjar redan bli trött på häxjakten som är på upptåg nu.

Så hur får vi tyst på idioternas gnäll?
Att inte lyssna på dem hjälper ju inte när de tas på allvar av myndigheter och politiker.

Tja, om problemet inte syns så finns det inget att gnälla över :yoparty
Sabotera möjligheten till gnället genom att ta bort underlaget.

Dvs. om vi bara tänker oss för lite var det MÄTS att det bombas.

Så vad i statistiken kan vi själva påverka.

1. Kör inte ihjäl dig, naturligtvis.
2. Håll skyltad fart förbi hastighetskameror.
3. Håll skyltad hastighet förbi trafikmätning (du vet, två slangar över vägen)

Sänker vi MC-siffrorna i den statistiken så finns det inget underlag för åtgärder :yoparty

Eller tänker jag fel nu?

Det gör jag redan. Ögontjänare? Ja för fan. :D
Jag har tom kört över såndär slangar lagligt några extra gånger bara för att förbättra statistiken. ;)

Tänker nog helt rätt, har själv fjantat ner på laglig hastighet vid mina lokala kameror hela sommaren, även om dom inget kan göra(än...snart ska vi väl ha stora nr skyltar fram oxå) så kan man ju tro att kommer det en fräsig bild till kiruna (lr vart dom nu sitter) va å varannan dag på ett blå/vitt streck så lär de inte dröja mången dag innan dom fysiska fjärdingsmännen e på plats med laserpickor,batonger å munkkartonger:) å dom pengarna de kostar då kan ja lika gärna tanka för!!:)

Äh, kör bara hojen som vanligt, vad kan de göra? Strypa alla nya hojar till 100 hk? Hindrar ingen att öppna upp dem, skyhöga försäkringar? Skenförsäkra.

Nummerskylt på hjälmen? Låt den vara där, ändrar ju inte mc körningen.

Inget ändras för mig iaf.

En nummerskylt på hjälmen eller hojen ändrar väl ingenting så länge dom inte kan identifiera den som kör och ingen angiverilag har dom heller att luta sig mot när dom ringer och frågar vem som framförde fordonet vid en viss tidpunkt?

Fast det är väl dit dom vill komma. :va

Ser i spåkulan att man kan vinka hejdå till en månadslön om sisådär 5 år när nån snorvalp lyckas stjäla hjälmen av en och bränner med fullt fräs förbi ett gäng fartkameror. :huvet

100hkr....det har redan funnits en sån bestämmelse, eller rättare sagt en "överenskommelse" MELLAN TILLVERKARNA att bara leverera hojar med 100hkr.

- Men om det kommer som en sån lag genom ett EU-derektiv så kommer naturligtvis tillverkarna att anpassa sig och bara leverera 100hkr hojar till dom marknaderna.
Klart det kommer att finns möjligheter att "kringå" det också, men direktimportreglerna kommer naturligtvis också att anpassas.

När det gäller försäkringar så håller marknaden på att utredas, och det Engelska systemet är nått som flera bolag tittar på, det med "personliga" försäkringar. Gissa vad premierna blir då, och i England konfiskeras fordonet på plats om du kör ofösäkrad! Sen har du 14dagar(tror jag det var) på dig att lösa ut det.
Då ska det finns betald försäkring, och staten tar ut en avgift som är "riktigt saftig". Och du hamnar inför "skranket" för olovlig körning.

Det låter väl som en lysande framtid för oss hojåkare, bara för att några ska "impa" på "brudarna"!

/KentW

Äh, kör bara hojen som vanligt, vad kan de göra?

Skulle tro att vi placerar dig i Extrem-facket ett tag.

Bryr du dig inte om hur det blir för alla nya som ska ta kort och skaffa hoj så bryr du dig inte. :brynad

Äh, kör bara hojen som vanligt, vad kan de göra? Strypa alla nya hojar till 100 hk? Hindrar ingen att öppna upp dem, skyhöga försäkringar? Skenförsäkra.

Nummerskylt på hjälmen? Låt den vara där, ändrar ju inte mc körningen.

De kan lagstifta om tvång att ha GPS-sändare på alla fordon, ägaransvar och transponder istället för regskylt. Genast blir det ändrat för dig. Polisen kan utan problem se när du (eller någon annan på din MC) kör för fort och var du är.
Om de sedan känner för det så är det bara för dem att förverka din hoj på plats.

Förbjud MC helt så blir vi alla riktiga outlaws ! :yoparty

När det gäller försäkringar så håller marknaden på att utredas, och det Engelska systemet är nått som flera bolag tittar på, det med "personliga" försäkringar. Gissa vad premierna blir då, och i England konfiskeras fordonet på plats om du kör ofösäkrad/KentW

Vad betyder personliga försäkringar då?
Det lär väl knappast bli dyrare för en person som inte klotat nånting än iaf?

Det resonemanget rättfärdigar tänket som ligger bakom skenförsäkringar.

- Kör hur fort du vill, men gör det bara där ord står mot ord.

- Försäkra på vem fan du vill, men gör inte ett ärende av det.

Jag är helt för en "personlig" försäkring liknande den i England eller Schweiz, lite olika utföranden på dom.
Men i England kan du ha en "fordonsbunden försäkring", alltså en försäkring som bara gäller dig och när du kör ett visst fordon. När någon annan kör fordonet gäller inte din försäkring ens om du finns med i/på fordonet.
Den andra varianten är att du har en personlig försäkring som gäller för flera "specicerade" fordon, tex. enviss bil och en viss mc.
Fördelen med denna typ av försäkring att den som inte "belastar försäkringen" inte drabbas av andras olyckors påverkan på försäkringen. Sen finns också möjligheten att OM du klotar men väljer att laga tex. hojen själv så kan du välja om du vill "ta ut" vissa delar på försäkringen och kanske köpa vissa begangade.
Naturligtvis finns det i botten en kostnad som räknas upp varje år. Men inte på det sätt som görs i Sverige där en person som aldrig belastat försäkringen vare sig för fordons eller kroppsskador ändå betalar en premie som baseras på fordonet.

/KentW

Blir spännande att se vad som händer på försäkringsområdet de närmaste åren för så här kan det inte fortsätta

Nummerskylt på hjälmen. :rofl räcker med att vända bort huvudet från kameran! :lol

Ja eller hur? När du vuxit upp och kör en riktig motorcykel så kommer du plötsligt förstå att man inte vänder bort huvudet hur som helst när du färdas i 64 meter i sekunden :tungan

Försöker hålla mig till laglig hastighet inne i byn eller vid befolkat område för att inte reta upp folk!
Men samtidigt så bor man ju där trimmat och bensin i blodet hör till vardagen, så är ju inte precis att någon bryr sig.. :D
Men tror att när folk hör ordet mc så förknippas det till västar och vilda skottlossningar. Blandar nog ihop lite Japanskt och Amerikanskt. (Stackars Pearl Harbor)

Nummerskylt på hjälmen. :rofl räcker med att vända bort huvudet från kameran! :lol

Öh, nä tack! Vrider helst inte på skallen när nålen passerat 200+ :)

Last edited:
Shit.,..NU vet ja hur ja ska göra...vilken bra idé :huvet

Ner med fotpinnarna bara!
Skaffa dig en dos humor gubbe! :fyllisar

Försöker hålla mig till laglig hastighet inne i byn eller vid befolkat område för att inte reta upp folk!
Men samtidigt så bor man ju där trimmat och bensin i blodet hör till vardagen, så är ju inte precis att någon bryr sig.. :D

Öh, nä tack! Vrider helst inte på skallen när nålen passerat 200+ :)

Klart du ska vrida på skallen! fäll ner fotpinnarna innan så går det så sakta så du inte märker vinden!

Det tar ju inte direkt någon lång stund att accelerera upp till normalfart igen efter kameror och gummislangar när man kör hoj. :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!