Pacman
Gudomlig sporthojare
Jag har visserligen en gammal tråd om kraschpuckar, men jag tänkta att det säkert blir en del "gäng-snack" så jag startar en ny. 
Jag har alltså ett litet kraschpuck-projekt på gång, eftersom färdiga kit till min hoj verkar vara svåra att få tag på.
Jag funderar på att använda de främre motorfästena, och där sitter genomgående skruvar med muttrar i M10*1.25, dvs. finare än "vanlig" M10-gänga.
Nu behöver jag lite längre skruv, men det är inte helt billigt att köpa dessa och därför funderar jag på om man kunde fixa nåt med "vanlig" M10-bult som skulle funka lika bra.
Så frågan är: Varför har man fingänga på vissa ställen, och kan jag köra med vanlig gänga istället utan att riskera att motorn hoppar loss? Säkert sitter det såna skruv där av en anledning, men om man med låsbrickor, Loctite eller annat kan uppnå samma tillförlitlighet så vill jag veta.
Föresten, hållfastheten för skruv anges ju i N/mm²(väl?), är det skjuvkrafterna man talar om då?
Nån skruv-guru som kan upplysa?

Jag har alltså ett litet kraschpuck-projekt på gång, eftersom färdiga kit till min hoj verkar vara svåra att få tag på.
Jag funderar på att använda de främre motorfästena, och där sitter genomgående skruvar med muttrar i M10*1.25, dvs. finare än "vanlig" M10-gänga.
Nu behöver jag lite längre skruv, men det är inte helt billigt att köpa dessa och därför funderar jag på om man kunde fixa nåt med "vanlig" M10-bult som skulle funka lika bra.

Så frågan är: Varför har man fingänga på vissa ställen, och kan jag köra med vanlig gänga istället utan att riskera att motorn hoppar loss? Säkert sitter det såna skruv där av en anledning, men om man med låsbrickor, Loctite eller annat kan uppnå samma tillförlitlighet så vill jag veta.
Föresten, hållfastheten för skruv anges ju i N/mm²(väl?), är det skjuvkrafterna man talar om då?

Nån skruv-guru som kan upplysa?
