Fingänga och annat "gängsnack"

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har visserligen en gammal tråd om kraschpuckar, men jag tänkta att det säkert blir en del "gäng-snack" så jag startar en ny. :)

Jag har alltså ett litet kraschpuck-projekt på gång, eftersom färdiga kit till min hoj verkar vara svåra att få tag på.
Jag funderar på att använda de främre motorfästena, och där sitter genomgående skruvar med muttrar i M10*1.25, dvs. finare än "vanlig" M10-gänga.

Nu behöver jag lite längre skruv, men det är inte helt billigt att köpa dessa och därför funderar jag på om man kunde fixa nåt med "vanlig" M10-bult som skulle funka lika bra. :va

Så frågan är: Varför har man fingänga på vissa ställen, och kan jag köra med vanlig gänga istället utan att riskera att motorn hoppar loss? Säkert sitter det såna skruv där av en anledning, men om man med låsbrickor, Loctite eller annat kan uppnå samma tillförlitlighet så vill jag veta.

Föresten, hållfastheten för skruv anges ju i N/mm²(väl?), är det skjuvkrafterna man talar om då? :va

Nån skruv-guru som kan upplysa? :Bugar
 
PacMan skrev:
Jag har visserligen en gammal tråd om kraschpuckar, men jag tänkta att det säkert blir en del "gäng-snack" så jag startar en ny. :)

Jag har alltså ett litet kraschpuck-projekt på gång, eftersom färdiga kit till min hoj verkar vara svåra att få tag på.
Jag funderar på att använda de främre motorfästena, och där sitter genomgående skruvar med muttrar i M10*1.25, dvs. finare än "vanlig" M10-gänga.

Nu behöver jag lite längre skruv, men det är inte helt billigt att köpa dessa och därför funderar jag på om man kunde fixa nåt med "vanlig" M10-bult som skulle funka lika bra. :va

Så frågan är: Varför har man fingänga på vissa ställen, och kan jag köra med vanlig gänga istället utan att riskera att motorn hoppar loss? Säkert sitter det såna skruv där av en anledning, men om man med låsbrickor, Loctite eller annat kan uppnå samma tillförlitlighet så vill jag veta.

Föresten, hållfastheten för skruv anges ju i N/mm²(väl?), är det skjuvkrafterna man talar om då? :va

Nån skruv-guru som kan upplysa? :Bugar

När det talas om hållfasthet på skruvar så brukar det vara DRAGhållfastheten.. alltså belastning i skruvens riktning.. inte sidkrafter!

För övrigt funkar det säkert bra med en vanlig M10x1.5 , Men för säkerhetsskull kan du ju välja någon med hög hållfasthet typ 10.9 eller 12.9 kvalité. (De där 8.8 varmförzinkade skruvarna är ganska mjuka.. :tummenner) Eller så kanske det är bra att välja en syrafast skruv om den ska utsättas för fukt/regn.. som den säkert kommer att få känna på!.. en syrafast skruv är ju rostfri.. :tummenupp och ganska seg i sin karaktär... Om du tar tex. en vanlig stålskruv med 12.9 kvalité, tänk på att den är hård och kan gå av om den utsätts för slag eller kraftiga vibrationer! :död

Personligen skulle jag ha valt en syrafast skruv, och om jag inte skulle får tag i en sån, så skulle jag ta en 10.9 stålskruv!! Men tänk på att de där stålskruvarna ofta är obehandlade.. så det är inte fel att slänga på lite färg av nått slag.

Jag minns inte riktigt vad kvalitén för syrafast heter... men det är A2 eller A4... :rolleyes:

Hur lång skruv är det du ska ha då? Jag kanske kan svarva till en med 10x1,25 gänga... :7peta
 
Last edited:
Kommer inte ihåg hållfasthetsläran, och böckerna står på vinden, men:
Jag har tänkt köpa kraschpuckar, och hittade en kille som gjort någon form av gummiupphängning för att inte ram eller motorfästen ska skadas vid en kraftig smäll. Kanske något att tänka på att det inte ska vara för stumma skruvar eller? (Inget jag vet, bara intresserad av vad ni andra tycker och tänker om detta...)
/Hasse
 
HansJ skrev:
Kommer inte ihåg hållfasthetsläran, och böckerna står på vinden, men:
Jag har tänkt köpa kraschpuckar, och hittade en kille som gjort någon form av gummiupphängning för att inte ram eller motorfästen ska skadas vid en kraftig smäll. Kanske något att tänka på att det inte ska vara för stumma skruvar eller? (Inget jag vet, bara intresserad av vad ni andra tycker och tänker om detta...)
/Hasse




Den grejen har jag tänkt på, och förmdligen kommer det att bli nån form av distansplåt mellan ram och puck som kommer att kunna svikta litegrann vid en träff, och kanske gå av vid en riktigt brutal smäll. Behöver ändå en distans för att få ut pucken genom ett av hålen som redan finns i kåpan.

EDIT:
@Nisse:
Tack för mycket nyttig info. :Bugar
Jag ska klura lite på det här, men jag återkommer om jag behöver en skruv svarvad. :tummenupp
 
Last edited:
Du ska ha mjuka skruv typ 8.8 så skruven böjer sig med kraschpucken vid hård smäll.
Kör du för hård skruv brukar ram/motor gå sönder i stället.
 
PacMan skrev:
EDIT:
@Nisse:
Tack för mycket nyttig info. :Bugar
Jag ska klura lite på det här, men jag återkommer om jag behöver en skruv svarvad. :tummenupp

Det är lungt! :tummenupp



Tommy skrev:
Du ska ha mjuk skruv typ 8.8 så skruven böjer sig med kraschpucken vid hård smäll.
Kör du för hård skruv brukar ram/motor gå sönder i stället.
Japp! man får välja skruv efter ändåmål! Vill man att skruven ska ge med sig är du ju bara att handla en klen skruv typ 8.8... vill man inte det så tycker jag att syrafast eller 10.9 är bra! :) Jag skulle inte vilja att krashpucken viks av... den ska ju sitta kvar så att hojen glider på pucken och inte pajar kåporna för mycket.. det är ju hela poängen med krashpuck!?... rätta mig om jag har fel!? :tungan
 
Du kan inte gänga i en M10x 1,5 i en M10x1,25 hål, mao. så faller det med att använda en vanlig bult, om du inte sätter i en Helicoil M10x1,5 i motorfästet.....
Jag känner på mig att jag har missuppfattat dig, men jag förstår inte hur du vill få in en M10x1,5 i sammanhanget :va

Problemet är att du kan skada hela motorfästet/ram om du har för hård skruv rakt genom puck in i motorfästet Nisse.
 
PMR skrev:
Du kan inte gänga i en M10x 1,5 i en M10x1,25 hål, mao. så faller det med att använda en vanlig bult, om du inte sätter i en Helicoil M10x1,5 i motorfästet.....
Jag känner på mig att jag har missuppfattat dig, men jag förstår inte hur du vill få in en M10x1,5 i sammanhanget :va

Problemet är att du kan skada hela motorfästet/ram om du har för hård skruv rakt genom puck in i motorfästet.

Jag tror inte jag har hajat helt 100% heller!?... men jag trodde han menade att han skulle borra och dra den igenom nått hål kanske? eller göra ett eget motorfäste med M10x1.5 !?? Vet inte! :confused: :rolleyes: :)

Edit: Ja det verkar luta mer och mer åt att puckarna sitter fast på ett känsligt ställe i ram eller motor.. så kör du med en mjuk skruv!! Själv har inte jobbat med några krashpuckar nån gång! Jag tänkte att de skulle sitta fast på ett lagom hårt sätt! Men om man nu gängar i dem i ramen av aluminium fattar man ju att det är ganske surt om man rensar gängan vid en krash! :3freak
 
Last edited:
raceman_peps skrev:
Nisse977 & PMR :fakta

Jo ni hade fattat rätt från början...

Tack för det, lite stressat när man läser bredvid jobbet....
Det är klart att du kan använda M10x1,5. Japsen verkar ha 1,25mm stigning som någon egen std. Varför har jag inte listat ut?
Dra bulten med rätt moment så ska den inte ramla av. Använd Nylock-mutter så sitter den garanterat.
 
Ser ut som viss förvirring uppstod, men det har visst löst sig självt. :tummenupp
Puckarna kommer inte att sitta direkt i motorfästet, utan en hyfsat tjock plåtbit kommer att sticka upp från det kanske 50-70 mm, och i andra änden på plåten ska pucken sitta. Jag har alltså tänkt mig att den svagaste punkten ska vara plåten, och inte själva skruvarna som plåten eller pucken är fästa med.

Har inte klurat ut exakt hur det kommer att se ut än, men skruvproblemet ser jag som löst iaf . Tack för tipsen! :)

Mer input är dock alltid välkommet.
 
Last edited:
Det är lungt!! Hoppas man kan hjälpa till med något i alla fall!... :)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top