Fin bild från Gelleråsen 1/8

Nyteknik skrev:
Har hört både Gokartkurvan och Busshållplatsen. Snacka om begreppsförvirring. Kan inte någon som vet tala om vad som heter vad?
Första högern efter rakan heter Tröskurvan (Trösen), sedan en högerknick utan namn, höger vänster i S-kurvan (Esset), snabb höger utan namn, höger i Ejes kurva (Ejes eller Gokartkurvan), vänster i en svacka utan officiellt namn, vänster i Hårnålen, sedan snabbvänstern efter bakrakan, trippelhöger i Depåkurvan och sedan ut på rakan. 1.06 om du är snabb och åker tung touringgathoj.

valmers skrev:
Första högern efter rakan heter Tröskurvan (Trösen), sedan en högerknick utan namn, höger vänster i S-kurvan (Esset), snabb höger utan namn, höger i Ejes kurva (Ejes eller Gokartkurvan), vänster i en svacka utan officiellt namn, vänster i Hårnålen, sedan snabbvänstern efter bakrakan, trippelhöger i Depåkurvan och sedan ut på rakan. 1.06 om du är snabb och åker tung touringgathoj.

Så ÄR det.

Ja men ja sa ju det, hårnålen. Håller med om att "Ejes" borde vara den officiella hårnålen, men den har nog mer karaktär en en hårnål , ejes helt enkelt... :)

valmers skrev:

Så Gokartkurvan, Svackan och Busshållplatsen säger man inte?

Nyteknik skrev:
De flesta säger Ejes, en del säger Gokartkurvan. Busshållplatsen har jag aldrig hört, men jag hänger inte på Gelleråsen varje träning direkt. Får väl fråga Fredde Jansson vid tillfälle.

Dags att göra om banan till gamla sträckningen med Velodromkurvan nu, så att vi slipper Ejes. :fakta

valmers skrev:
De flesta säger Ejes, en del säger Gokartkurvan. Busshållplatsen har jag aldrig hört, men jag hänger inte på Gelleråsen varje träning direkt. Får väl fråga Fredde Jansson vid tillfälle.

Dags att göra om banan till gamla sträckningen med Velodromkurvan nu, så att vi slipper Ejes. :fakta

Varför tog man bort hela biten som ledde bort/från Velodromen? Om själva kurvan var otidsenlig hade det ju räckt med att göra om den till en vanlig 180-gradare.

Nyteknik skrev:
Varför tog man bort hela biten som ledde bort/från Velodromen? Om själva kurvan var otidsenlig hade det ju räckt med att göra om den till en vanlig 180-gradare.
Asfalten var i uselt skick, och hela anläggningen var nedgången.

Historia

Karlskoga Motorstadion är en av Sveriges anrikaste banor. Gelleråsbanan började byggas redan 1948 och stod klar 1950. Banan var en ca 1 km lång grusslinga som man genast började köra tävlingar på. Kanonloppet var ett av de första racen som kördes. Men, bilarna gick tungt i gruset och man fick asfaltera banan. 1949 Kördes inga tävlingar, man hade problem med tillstånd från de lokala tillstånds givarna, men 1950 var man i gång med Kanonloppet igen. Banan förbättrades under –50 talet och man förlängde banan för att det skulle bli möjligt att köra större internationella racinglopp. Alla internationella banor hade på den tiden en velodromkurva, och 1958 förlängdes bankroppen från den befintliga 2,5 km slingan till 3172 m med en velodrom.

Motorsport var populärt och dåvarande Karlskoga Motorklubb började snegla mot Formel 1 som kontaktades och KMK kunde stoltsera med 3 st inbjudningslopp i F 1 1960 – 63. Tyvärr fick vi inte möjligheten att arrangera Sveriges Grand Prix, banan var inte tillräckligt lång för detta ändamål. Genast började KMK fundera på en förlängning av banan med den sk ”skogsslingan”. Tyvärr blev detta inte verklighet och man slutade köra F1 på Gelleråsen. Racingen fortsatte trots allt och intresset bland åskådarna var på topp. 1964 köade 45 000 personer för att se Kanonloppet.

Kändisar: Visst har varenda motorsportskändis tävlat på den anrika Värmlandsbanan: Jackie Stewart, Sterling Moss och Jack Brabham. Ronnie Petterson hade Gelleråsen som hemma bana. Detta är namn som figurerat i Gelleråsens historia. I modernare tider har Sveriges senaste motorkändisar också haft Gelleråsen som hemma bana; Eje Elgh, Johan Rajamäki, Tony Ring, Janne ”Flash” Nilsson, Thomas Johanson, Fredrik Ekblom, Pontus Mörth, Stig Blomqvist, Lennart Bohlin och förra Svenska och Nordiska Mästaren i F3, Jimmy Bohlin.

Historien finns i dag bevarad hos Karlskoga Motorklubb Veteranerna, som har en imponerande kunskap och väldigt arkiv om all motorsportshistoria i Karlskoga. De har under flera år haft en utställning i konsthallen i Karlskoga. Vi rekommenderar att du tar en titt på Kanonloppet genom tiderna (klicka bara på länken.)

Idag drivs banan av Karlskoga Motorstadion AB som ägs av Mike Luff och Lennart Bohlin (se hemsidan för Promenta.) Den lokala klubben som arrangerar tävlingarna och ansvarar för banans drift är Karlskoga Motorförening (hemsida Karlskoga MF.)

När arrendatorn Mike Luff med bolaget Karlskoga Motorstadion AB tillträdde 1991 började genast en renovering och uppsnyggning av banan. 1991 var det bara långlopp på väldigt låg nivå som var tillåtet på banan. Asfalten var så dålig att till och med långloppen kördes på dispens. Under denna period fick banbolaget av säkerhetsskäl ta bort velodromkurvan och banan har i dag ungefär samma sträckning som den hade strax efter man byggde den. 7 år senare fortsätter fortfarande arbetet på banan som nu är nästan klar. Banan har idag tillstånd att köra Supertouring och F3 som får anses som högsta nivån i Norden, banan har också tillstånd att köra NM i Road Racing.

Under år 2000 skedde en av de största ändringarna vi har gjort på anläggningen genom att bandepån flyttades till banans utsida - bakom läktaren och speakertornet på rakan. Samtidigt flyttades bron för att komma in på läktarområdet. En toa/duschanläggning enbart för de tävlande ställdes upp vid speakertornet.

Anläggningen är i dag en av de modernaste anläggningarna i Sverige. I dag finns en massa aktiviteter på banan och vi kan erbjuda allt från stora tävlingsarrangemang till hyrkart åkning.

Man anar skälen till att verksamheten vi ägnar oss åt inte är lika känd som förr:

"Karlskoga Motorklubb började snegla mot Formel 1..."

"1964 köade 45 000 personer för att se Kanonloppet."

"Ronnie Petterson hade Gelleråsen som hemmabana."

valmers skrev:

Kallas även Mongokurvan, har jag för mig.

Nyteknik skrev:
Man anar skälen till att verksamheten vi ägnar oss åt inte är lika känd som förr:

Jag har för mig att det skedde en rejäl olycka vid velodromen där flera ur publiken dog.

oFFkeFF skrev:
Jag har för mig att det skedde en rejäl olycka vid velodromen där flera ur publiken dog.
Precis. Olyckan 1970, då en bil körde av i Velodromkurvan ut i publiken, krävde 6 dödsoffer och över 30 skadade.
Chris Craft med en McLaren MBC satte det gällande banrekordet på gamla slingan under denna tävlingshelg, 1.16.4.
Nyteknik skrev:

Kolla denna startlista från Kanonloppet 1967, vilka namn!

Bifogat

• lopp678-2.jpg
    lopp678-2.jpg
    64.3 KB · Visningar: 118
Last edited:
Nyteknik skrev:

Gocartkurvan används, men majoriteten säger Ejes kurva eller Ejes. Svackan används ibland, syftar ju inte på själva Ejes, utan antingen på svackan innan Ejes eller på svackan strax efteråt då det knickar åt vänster före den korta rakan bort mot hårnålen.

Busshållsplatsen har jag aldrig hört, men misstänker att det är jargong bland funktionärerna som hämtar upp förare. Det är ofta någon kraschar borta i Ejes.

abstruse skrev:
Gocartkurvan används, men majoriteten säger Ejes kurva eller Ejes. Svackan används ibland, syftar ju inte på själva Ejes, utan antingen på svackan innan Ejes eller på svackan strax efteråt då det knickar åt vänster före den korta rakan bort mot hårnålen.

Busshållsplatsen har jag aldrig hört, men misstänker att det är jargong bland funktionärerna som hämtar upp förare. Det är ofta någon kraschar borta i Ejes.

På tal om Ejes; ska det inte vara en avåkningszon där. Samma sak in i Esset på Sviestad.

:va

Nyteknik skrev:
På tal om Ejes; ska det inte vara en avåkningszon där. Samma sak in i Esset på Sviestad.

Nja, det finns ju en escape rakt fram på gamla bansträckningen. Brukar funka. :rolleyes:

Nyteknik skrev:

Hur menar du? Som Magnus säger kan man ju åka på den avstickaren som går rakt fram.

Nyteknik skrev:

Finns ju både en asfaltsremsa, escaperoad på svenska, rakt fram i bromsningen och en grusfålla "inne" i kurvan i bägge dessa kurvor. Funktionen på bägge är i varje fall bra på Sviestad, jag har provat både escape och fålla.

Goodstuff skrev:
Finns ju både en asfaltsremsa, escaperoad på svenska, rakt fram i bromsningen och en grusfålla "inne" i kurvan i bägge dessa kurvor. Funktionen på bägge är i varje fall bra på Sviestad, jag har provat både escape och fålla.
Gick inte så bra att leka "följa Nordgren" :brinnerup

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...