Filtrera matningsspänning

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag köpte en Voltmeter av Temu för att sätta på mellanhojen (jag har haft strul med laddningen).
Temu:n visade sig vara väldigt överens med dyrFluken, ända till man startar motorn.🥺
Då darrar Fluke:n några hundradelar, men Temu:n svajar nästan en Volt.
Jag tänker prova att filtrera matningsspänningen och se om Temu:n lugnar sig (Temu:n har ingen separat mätingång, utan den mäter matningsspänningen).
Frågan är: Vad skulle lämpliga komponentvärden i filtret kunna vara? Voltmetern drar 5,8 mA.

Voltmeter.jpg
 
Ett enkelt Lågpassfilter med motstånd och kondensator
1756887273543.png
R=Acceptabel Felvisning Volt / 0,0058 Ohm
Exempel: Du accepterar den visar 0,1 Volt för lågt
R = 0.1/0.0058 =17.24 Ohm. Välj 18 Ohm ur standardserien.
Vilken gränsfrekvens "f" ska filtret börja dämpa vid ? f = 1 / (2xPixRxC)=1/(6,3xRxC)
dvs C = 1/(6,3 x f x R) om jag väljer f =1 Hz och R=18 blir C=1/(6,3x1x18) =0,009 Farad = 9000uF
ELFA har en på 10000uF +-20% får duga
Min slutsats blir att
Temu måste betala dig några 100 lappar för den Voltmetern för det ska löna sig.
Själv har jag voltmeter i Ciggplug som jag använt när jag varit intresserad av spänningen.
Ansluten till 12V Cigg uttag vid styret. Cigguttag med ledningar direkt till batteriet med säkring vid batteriet i PLUS ledning.
 
Last edited:
Ett enkelt Lågpassfilter med motstånd och kondensator
View attachment 520485
R=Acceptabel Felvisning Volt / 0,0058 Ohm
Exempel: Du accepterar den visar 0,1 Volt för lågt
R = 0.1/0.0058 =17.24 Ohm. Välj 18 Ohm ur standardserien.
Vilken gränsfrekvens "f" ska filtret börja dämpa vid ? f = 1 / (2xPixRxC)=1/(6,3xRxC)
dvs C = 1/(6,3 x f x R) om jag väljer f =1 Hz och R=18 blir C=1/(6,3x1x18) =0,009 Farad = 9000uF
ELFA har en på 10000uF +-20% får duga
Min slutsats blir att
Temu måste betala dig några 100 lappar för den Voltmetern för det ska löna sig.
Själv har jag voltmeter i Ciggplug som jag använt när jag varit intresserad av spänningen.
Ansluten till 12V Cigg uttag vid styret. Cigguttag med ledningar direkt till batteriet med säkring vid batteriet i PLUS ledning.

Fungerar det inte om man bara ta en kondensator ur sin skrotlåda och monterar parallellt och kanske inte ens ett motstånd behövs? Jag tänker att huvudsaken är att kondensatorn inte är för liten?
 
Fungerar det inte om man bara ta en kondensator ur sin skrotlåda och monterar parallellt och kanske inte ens ett motstånd behövs? Jag tänker att huvudsaken är att kondensatorn inte är för liten?
Eftersom Voltmetern drar 5,8mA så har iceice satt den efter tex tändningslåset,
för inte tömma batteriet när hojen är parkerad.
Gissar jag.
Utan motståndet blir det en stor ström till kondensatorn precis vid tillslaget. Motståndet skyddar strömbrytaren mot hög ström. Så därför gillar jag motståndet. Skyddar tändningslåset.
Hoppar batterispänning 1 Volt ?
Jag tvivlar. (1 Volt hopp, Då är det fel på laddningsregulatorn ......)
Jag tror iceice kopplat in Voltmetern efter tändningslåset och spänningen efter tändningslåset hoppar pga dålig kontakt
och så mäter iceice spänningen direkt på batteripolerna med Fluke.
Och batteripolspänningen är stabil.
Men jag kan såklart ha fel.
Iceice mäter med Fluke direkt på ingångarna på Temuvoltmetern.
Och i så fall är 1 Volt hoppande anmärkningsvärt. Fel på laddningsregulatorn ? Glappkontakter i elsystemet ?
??????
 
Eftersom Voltmetern drar 5,8mA så har iceice satt den efter tex tändningslåset,
för inte tömma batteriet när hojen är parkerad.
Gissar jag.
Utan motståndet blir det en stor ström till kondensatorn precis vid tillslaget. Motståndet skyddar strömbrytaren mot hög ström. Så därför gillar jag motståndet. Skyddar tändningslåset.
Hoppar batterispänning 1 Volt ?
Jag tvivlar. (1 Volt hopp, Då är det fel på laddningsregulatorn ......)
Jag tror iceice kopplat in Voltmetern efter tändningslåset och spänningen efter tändningslåset hoppar pga dålig kontakt
och så mäter iceice spänningen direkt på batteripolerna med Fluke.
Och batteripolspänningen är stabil.
Men jag kan såklart ha fel.
Iceice mäter med Fluke direkt på ingångarna på Temuvoltmetern.
Och i så fall är 1 Volt hoppande anmärkningsvärt. Fel på laddningsregulatorn ? Glappkontakter i elsystemet ?
??????

Ok, så ett motstånd behövs men en kondensator från en moped eller äldre bil med brytarspetsar borde väl fungera?
Såna kostar ju nästan inget.
 
Ok, så ett motstånd behövs men en kondensator från en moped eller äldre bil med brytarspetsar borde väl fungera?
Såna kostar ju nästan inget.
Jag TROR att brytarspetskondensator är för liten den är kanske på 0,1 uF.
Har du en "riktigt" bra Multimeter kan du ju mäta storleken på en sådan brytarkondensator.
Testat med UNI-T UT58B, kunde mäta en kondensator på 0,022uF = 22nF.
1756905318947.png
klarade INTE en kondensator på 4700uF=4,7mF i 100uF läget blev bara 1=överbelastning.
Har testat en Aliexpress ET826, den klarade inte 0,022uF , visade 0,000, klarade 4700uF
1756906008251.png
5,277mF = 5227 uF och det är väl inom toleransen för en 4700uF elektrolytkondensator.
 
Last edited:
Jag hittade en artikel om brytarspetskondensator.
Fysiska storleken (diameter&längd) går inte ihop med brytarkondensatorer om inte länkens
0.16 and 0.2 mfd @ 640 volt och I've used up to 0.47 mfd 640 volt caps successfully
i själva verket är
0.16 and 0.2 uF @ 640 volt och I've used up to 0.47 uF 640 volt caps
Var det frågan om tex 0,2 mF = 200 uF och 630VDC så skulle brytarkondensatorerna vara mycket större än vad dom är.
Amerikanerna har använt m för mikro trots att m brukar stå för milli.
Jag tror därför att brytarspetskondensatorer är i området 0,16 - 0,47 uF, dvs i området 160 - 470 nF vilket bör vara alldeles för lite för filtrering av Temu "12Volt" voltmetern.
Å andra sidan behövs inget motstånd för skydda kontakten i tändningslåset mot hög startström med en så liten kondensator.
 
Last edited:
Ett enkelt Lågpassfilter med motstånd och kondensator
View attachment 520485
R=Acceptabel Felvisning Volt / 0,0058 Ohm
Exempel: Du accepterar den visar 0,1 Volt för lågt
R = 0.1/0.0058 =17.24 Ohm. Välj 18 Ohm ur standardserien.
Vilken gränsfrekvens "f" ska filtret börja dämpa vid ? f = 1 / (2xPixRxC)=1/(6,3xRxC)
dvs C = 1/(6,3 x f x R) om jag väljer f =1 Hz och R=18 blir C=1/(6,3x1x18) =0,009 Farad = 9000uF
ELFA har en på 10000uF +-20% får duga
Min slutsats blir att Temu måste betala dig några 100 lappar för den Voltmetern för det ska löna sig...
Jag tänker så här: Det är lika lätt att addera 0.1 V som att addera 1.0 V.
Om jag väljer ett seriemotstånd på 180 Ohm, kan jag använda en kondensator som bara kostar några kronor.
 
Det är inte så att det är elektromagnetiska störningar som orsakar problemet?
 
En specialist på elsystem på klassiska motorcyklar har sagt att digitala voltmetrar ofta kan ge missvisande värden när man mäter på laddsystem. Gamla analoga funkar.
Laddsystem ger ofta en smutsig likspänning som misstolkas av digitala voltmetrar.
(smutsig = rippel och spikar)
 
En specialist på elsystem på klassiska motorcyklar har sagt att digitala voltmetrar ofta kan ge missvisande värden när man mäter på laddsystem. Gamla analoga funkar.
Laddsystem ger ofta en smutsig likspänning som misstolkas av digitala voltmetrar.
(smutsig = rippel och spikar)

Det beror väl på att gamla analoga är tröga och på så sätt filtrerar bruset medans nya digitala visar de faktiska siffrorna snabbt.
 
Det är inte så att det är elektromagnetiska störningar som orsakar problemet?
Kan vara det (även om jag tycker 12V batteriet borde ta elektromagmetiska störningar).
Har en 555 timer i tjyvlarmet i garaget. Var tvungen sätta in ett lågpassfilter före larmingången på 555 för hindra att tändning(?) / släckning(?) av belysningen i garaget skulle aktivera larmet.
Tjyvlarmskablarna och belysningskablarna låg bredvid varandra i taket.
Vilket räckte för aktivera tjyvlarmet. Löstes med lågpassfilter.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top