Filma körning från tanken...

anol

MBGIRL bild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
r1
Hur blir det om man använder en digitalkamera, har sett ett par stycken som kameror som filmar i 640x480 med 30b/s.

Hade varit smidigt ist för en videokamera.

Problemet är kanske minnet?! bara en chansning,,, man vill ju kanske filma mer än 30 sek menar jag... :confused:

anol skrev:
Hur blir det om man använder en digitalkamera, har sett ett par stycken som kameror som filmar i 640x480 med 30b/s.

Hade varit smidigt ist för en videokamera.
Dagens DV-kameror är ju skitsmå och så otroligt mycket bättre än stillbildkamerorna.
Köp ett fäste av GSXR1100R sen är det bara att filma. :tummenupp

Sundance Kid skrev:
Problemet är kanske minnet?! bara en chansning,,, man vill ju kanske filma mer än 30 sek menar jag... :confused:

Kollade en Sony, Mpeg 4 komprimering 300kb/s så med ett 512MB borde det bli ca 28 minuter

När jag övningskörde ifjol, garagevändning och dyl, filmade vi mycket med en digital stillkamera. Det blev rätt bra.. men man kan aldrig jämföra med en videokamera. Gäller att köra med ett rejält stort minne och absolut inte dra ner kvaliteten på filmningen. Bästa läget enbart! 640x480@30 funkar bra sålänge kameran inte komprimerar för mycket.

sandstream skrev:
Dagens DV-kameror är ju skitsmå och så otroligt mycket bättre än stillbildkamerorna.

Funkar med bägge :tummenupp

Med 640*480 30fps på min Ixus40 kan jag filma 1min/128MB.
Så det krävs rejält med minne om man ska göra en film. Eller får man köra en väldigt kort runda :rolleyes:

sandstream skrev:

Har ingen jämförelse, Mpeg4 640 x480 30b/s borde väl vara shysst kvalite men inte i klass med DV?

Hade varit smidigt att ha en pryl som fixar både bra bilder och bra video, men den tiden är kankse inte här inu?

anol skrev:
Hade varit smidigt att ha en pryl som fixar både bra bilder och bra video, men den tiden är kankse inte här inu?

Annars finns det DV-kameror med minneskort så man kan ta bra stillbilder!

Dede skrev:
Med 640*480 30fps på min Ixus40 kan jag filma 1min/128MB.
Så det krävs rejält med minne om man ska göra en film. Eller får man köra en väldigt kort runda :rolleyes:

Oj då, ja det funkar inte riktigt, skall vara en med komprimering isf mao

anol skrev:
Kollade en Sony, Mpeg 4 komprimering 300kb/s så med ett 512MB borde det bli ca 28 minuter

Sony kameror med lägena Mpeg Movie VX Fine och VX Standard.

640x480 Fine -> MemoryStick 256Mb -> 177sec, ~3min
640x480 Fine -> MemoryStick 512Mb -> 362sec, ~6min
....etc

640x480 Std -> MemoryStick 256Mb -> 642sec, ~11min
640x480 Std -> MemoryStick 512Mb -> 1307sec, ~22min
...etc

morlock skrev:
Sony kameror med lägena Mpeg Movie VX Fine och VX Standard.

640x480 Fine -> MemoryStick 256Mb -> 177sec, ~3min
640x480 Fine -> MemoryStick 512Mb -> 362sec, ~6min
....etc

640x480 Std -> MemoryStick 256Mb -> 642sec, ~11min
640x480 Std -> MemoryStick 512Mb -> 1307sec, ~22min
...etc

Okej, hade blandat ihop den med Olympus Camedia C-770 Movie, som komprimerar till 300kb/s i Mpeg4, tydligen kör sony med Mpeg1

Kollade en film på cyberphoto som var tagen med Olympusen, tyvärr var det ingen vidare kvalitet.

Lutar åt videokamera.

Det måste bli bättre resultat med en DV kamera som är avsedd att filma med än en stillbildskamera.

Den lilla sunkiga film funktionen som finns i min Ixus suxxar 2k. Klart att det finns kameror med bättre filmfunktion än i den men jag lägger min röst på en DV kamera!

Vill du ha bra resultat på bilden/filmen är det tyvärr två kameror som gäller idagsläget.
Tillverkarna ser ju gärna att vi så länge som möjligt köper två st så det dröjer nog innan det kommer en vettig superkamera med både bra stillbild och bra film.

Lite enkelt förklarat:
DV Pal (Standard DV kamera mao) har en data mängd på ca 25 Mbps
För att matcha det med MPEG4 i 720x576 kommer du att hamna i runda slängar på ca 5-8 Mbps, beroende på inmaterial. Går du ner till 320x240 kan du säkert få en "acceptabel" bild vid ca 1Mbps, beroende på hur effektiv just den Mpeg4-codecen är. Allt under det kommer du att bli besviken på.

Hepp

//D

Sundance Kid skrev:
Annars finns det DV-kameror med minneskort så man kan ta bra stillbilder!

mycket riktigt gör det så, men bilderna blir inte roliga i jämförelse med en riktig digitalkamera. jag testade tankfilmning med min dv-kamera. det blev lite stötigt, hur fixar ni det? det blir mycket bättre om man pressar in exempelvis en tvättsvamp under, är det eran hemlighet?

Jag gjorde som med allt annat jag införskaffat mig(som man ser tydligt i mina trådar). Köpte min kamera när det var extrem-specialpris. PC-City sålde ut 100 exemplar av den för 3000 kr/st när dom öppnade sin första butik i sverige. Det var för 1½ år sedan, samtidigt tog exempelvis Elgiganten 6000 kronor för samma kamera. Den var överraskande bra. Jag köpte "en kamera" för att kunna filma lite. Sen att man kan filma en nyhetssänding med den utan att någon knappast skulle se någon skillnad, det var en bonus. Nu finns nyare modeller av den ute för ca 3500 spänn, netonnet exempelvis. Jag har en Panasonic NV-DS60. Dom nya heter GS11 och liknande. Rekommenderar den skarpt, det är mycket kamera för pengarna.

Last edited:
Ja

Säger som alla andra! Köp en liten o bra dv kamera för 4-5 tusen o en hjälmkamera på de för 2 tusen! de är de bästa!! Men jag har en sony digitalkamera på 3.2 mpix som filmar i mpeg movie VX o har ett minne på 128 MB o kan filma i ca 5 min.. bilden blir godskänd men är inte bra! mer pix bättre bild.. mer minne längre tid som de själv säger.. men de blir aldrig som en dv kamera! så de är upp till dig o dina krav vad du väljer!

Muskedunder skrev:
mycket riktigt gör det så, men bilderna blir inte roliga i jämförelse med en riktig digitalkamera. jag testade tankfilmning med min dv-kamera. det blev lite stötigt, hur fixar ni det? det blir mycket bättre om man pressar in exempelvis en tvättsvamp under, är det eran hemlighet?
Om du använder fästet så ska du ha en gummiplugg typ dörrstopp eller liknande imellan fästet & tanken.

Bifogat

• tank.gif
    tank.gif
    87 KB · Visningar: 92
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen