FILM: Touring runt Gelleråsen

Det roliga med att köra bana är att i början kan man kapa sina tider rejält, med lite input från kunnigt folk. Så att be en instruktör ligga bakom och kika är kanon. Lika väl som du ska be att få ligga efter och lära dig spårval för att sedan successivt öka farten i den takt du tycker är bekvämt.

Men, glöm inte be någon som kan fjädring att kika på dina dämpare, det är mycket viktigare än man först kan tro. (Jag vill därmed inte göra anspråk på att själv kunna justera in bra, det är en hel djungel att ta sig igenom för att lära sig dämpare bra. Lättare att skruva bort sig än att hitta rätt.)

Ja, dämparna är viktiga, ska be om hjälp när det gäller dom, det kan säkert någon intruktör hjälpa mig med också. Ska försöka hitta en bra grundinställning, har för mig att det stod vad dom körde för inställning på testhojen i senaste "sporthojen".
Kan säkert kapa mycket tid med input som sagt, sedan är det pannben och sittställning som ställer till det.

Har man en original hoj med originalinställd fjädring så behöver man inte skruva. Den är jättebra som den är.

Ja, dämparna är viktiga, ska be om hjälp när det gäller dom, det kan säkert någon intruktör hjälpa mig med också. Ska försöka hitta en bra grundinställning, har för mig att det stod vad dom körde för inställning på testhojen i senaste "sporthojen".
Kan säkert kapa mycket tid med input som sagt, sedan är det pannben och sittställning som ställer till det.
Jag har också haft rejäla problem med rejält däckslitage.
Är fortfarande inte snäll mot dom men det har blivit mycket bättre tack vare två åtgärder:

1. Hjälp att få till fjädringen av folk som vet nå't.
2. Ändra körstil - Jag var helt enkelt för jävla feg. Dvs. hård broms innan kurvan, "långsamt" igenom
och så full gas när man känner sig trygg igen. Det käkar däck nå't överdjävligt.

Nu försöker jag bromsa något mindre, lita mer på greppet och hålla lite högre fart genom kurvan
och med ett tidigare (jämnare) gaspåslag.
Däckslitaget är fortfarande lite hårt men trots allt mycket bättre.
Tiderna sjönk rejält oxå :D

Kommer oxå till åsen 29-30/6. Skall inviga slicksen (och värmarna) som jag fick av frugan i födelsedagspresent.:banana

Jag har också haft rejäla problem med rejält däckslitage.
Är fortfarande inte snäll mot dom men det har blivit mycket bättre tack vare två åtgärder:

1. Hjälp att få till fjädringen av folk som vet nå't.
2. Ändra körstil - Jag var helt enkelt för jävla feg. Dvs. hård broms innan kurvan, "långsamt" igenom
och så full gas när man känner sig trygg igen. Det käkar däck nå't överdjävligt.

Nu försöker jag bromsa något mindre, lita mer på greppet och hålla lite högre fart genom kurvan
och med ett tidigare (jämnare) gaspåslag.
Däckslitaget är fortfarande lite hårt men trots allt mycket bättre.
Tiderna sjönk rejält oxå :D

Kommer oxå till åsen 29-30/6. Skall inviga slicksen (och värmarna) som jag fick av frugan i födelsedagspresent.:banana

Härligt =). Jag vill också ha en så snäll sambo =).
Ja, jag har börjat bromsa annorlunda också, i lördags var första gången som jag vågade bromsa mig in i en kurva, det var inte mycket broms i ingången men det var broms =)

Har man en original hoj med originalinställd fjädring så behöver man inte skruva. Den är jättebra som den är.

Jag är en tung pojk så jag lär behöva ställa på lite förspänning väl?

Last edited:

Man skulle ju kunna tro det, men så är inte fallet när det väl börjar gå undan. Visst, för vanligt gatåka är det nog få som behöver skruva. Men, när det börjar gasas på bana är det många faktorer som spelar roll:

* Körstil
* Vikt
* Typ av bana, höjdskillnader etc.

Exempelvis provkörde Christer Miinin (Mannen behöver väl inte någon vidare presentation? Han kan både köra samt att han tillsammans med Johan Wedrup drev Wemi, som sålde Wilbers dämpare. Vill minnas att Miinin dessförinnan jobbade på Öhlins, men där vet jag inte om mitt minne spelar mig ett spratt eller ej.) min båge då det begav sig.

Hur som helst: Christer provkörde min båge när den var original med originalinställning på dämparna. Detta efter jag bett honom att kika och känna på den då jag tyckte den kändes lite för mjuk och "gungig". Vid tidpunkten ifråga vägde jag nog inte mer än 79kg och Miinin sannolikt än mindre. Efter provkörning bekräftade Christer, hojen var för mjuk och gunging i fjädringen. vilket efteråt justerades. (Tyvärr blev den aldrig riktigt bra, men detta var tydligen inte något som var ovanligt. Vissa originaldämpare på vissa cyklar under vissa år har tydligen lämnat mycket i övrigt att önska när det börjar gasas på bana.)

Jag vet inte hur dämparna ser ut på fabriksnya cyklar idag, men 2001-2003 stämde ej ditt uttalande.

Kör man fort kan det säkert kännas lite gungigt men det finns väl ett test av MCN när de kör en gixx K5 mot en 80-tals 750 (som förarna skrattar åt då innan testet) då den var total säckad i fjädringen. Det hela slutade med att de åkte likvärdiga tider.

Ska man ner på banrekords tider så kanske inte original e att föredra men åker man i nedre halvan i superbike duger det nog säkert.

För övrigt åkte väl "crazy mike" 1:06:xx med en original K9 med originaldäck på g-åsen...vilket iof lät helt sjukt. Någon kan ju rätta mig om jag hört fel.

Kontentan av detta är att ska man åka 1:20 tider kan nog fjärdingen var hur fuckad som hellst och det bör ändå gå galant.

Kör man fort kan det säkert kännas lite gungigt men det finns väl ett test av MCN när de kör en gixx K5 mot en 80-tals 750 (som förarna skrattar åt då innan testet) då den var total säckad i fjädringen. Det hela slutade med att de åkte likvärdiga tider.

Vi hade en lirare i lördags när vi körde bana som dök upp med en CBR 900 från 95 eller nått, utan kåpor och med regndäck monterat som ville köra i snabba gruppen. Han fick göra det, och körde ifrån allihopa. Detta med 25ºC i skuggan (fanns ingen) och regndäck på en 15 år gammal hoj =).
Mycket sitter bakom pannbenet, han var nog för dum för att förstå att det inte går att köra så fort med regndäck på varm asfalt =)

Ska man ner på banrekords tider så kanske inte original e att föredra men åker man i nedre halvan i superbike duger det nog säkert.

Visst är det så, att man kan åka fort på dålig inställning, men bara för att det går åka fort med dålig inställning är det inte samma sak som att det rekommenderas. Givetvis kan en duktig förare åka fort på det mesta, oavsett inställning. Men vilket är säkrast och vilket ger bäst förutsättningar? Oavsett om man har en båge för 50k eller 500k, oavsett om man kör 1.10-tider eller 1.20-tider, varför inte göra det bästa av situationen? Knepig attityd, IMHO.

Men, varför jag initialt tog upp detta med dämparna var ju som ett förslag på vad som eventuellt kunde vara fel på Hinkas båge då däcken slets illa trots lågt tempo. Avslutningsvis behöver man självfallet inte behöva åka i varvrekordstempo för att gynnas av en korrekt inställning. Givetvis är det alltid virket i föraren som avgör om det går snabbt eller långsamt, men man kan också se till att man har bästa möjliga förutsättningar på den hoj man sitter på. Visst funkar standardinställningar oftast bra, men vad är det som säger att Hinkas hoj är rätt inställd från början? Förtroende är bra, kontroll är bättre.

Förtroende är bra, kontroll är bättre.

Där sade du något. Har man förtroende för grejerna är det lättare att köra fort. Jag har inte förtroende för mina däck, nu funkade dom ju faktiskt riktigt bra i lördags när det var varmt, ska bli spännande att prova riktiga sportdäck och en 30-40kg lättare hoj =)

Kanske kan hämta ut den imorgon =)
En "fjädrings-guru", okänd för mig men med mycket bra rykte i depån gungade i min originalinställda cbr600rr -07 igår och undrade om jag kört med detta!

- Ja 1,5 år sa jag.
- Å herregud, det jag skruvar nu på några minuter kommer ge dig 1-2 sekunder per varv (Gelleråsen). Framgaffeln är värst och den här cykeln går inte dit du vill.

Detta gjordes det sista på dagen så har inte haft möjlighet att pröva ännu tyvärr. Han förklarade teorin under tiden han skruvade å gungade och jag fick fullt förtroende i alla fall. Allt han sa made sense och han skruvade bort felaktigheterna han såg från början.
Tack för hjälpen så sent på dagen om du ser detta!!

Sen till Slicks och tider, körde mellan 1.21,5 och 1,25 för det mesta under dagen på Gelleråsen med Continetal Medium-Endurance och däckvärmare utan några problem. Bra grepp och bibehållen värme och tryck efter passen samt fint slitage (originalinställningarna alltså!).

Mina tider/min fart räcker också för körning på Pirellis och Bridgestones mönstrade race-däck utan däckvärmare på de banor jag kört. Tänk bara på att acceleration och broms ger värme, inte "slalomåkande" i lågfart!

Vi hade en lirare i lördags när vi körde bana som dök upp med en CBR 900 från 95 eller nått, utan kåpor och med regndäck monterat som ville köra i snabba gruppen. Han fick göra det, och körde ifrån allihopa. Detta med 25ºC i skuggan (fanns ingen) och regndäck på en 15 år gammal hoj =).
Mycket sitter bakom pannbenet, han var nog för dum för att förstå att det inte går att köra så fort med regndäck på varm asfalt =)

Med tanke på ert tempo lär han inte haft så svårt för det, utan att överhetta regndäcken ;)
Om det nu var regndäck, så försvinner de rätt fort även om man tar det lugnt.

För övrigt körde det folk förra året på EM med mönstrat på 1,05-tider.
Så däcken är nog inte problemet om du verkligen överhettar dina däck, vilket jag ser som otroligt i de farterna.

Får man fråga vad du åkte med för däck om du överhettade dem i det där tempot?:) (har läst igenom tråden men inte hittat..)

Får man fråga vad du åkte med för däck om du överhettade dem i det där tempot?:) (har läst igenom tråden men inte hittat..)

I det där tempot överhettade jag inte, som sagt så tourade vi där.
Jag kör på pilot road 2. Men det var mer på förmiddagen det överhettade, lossnade mycket gummi, såg nu när jag tvättade att det var gummiräster i skärmen, jag har aldrig lagt en burn med dessa däck, jag hörde när jag stod på som snabbast att det smattrade i skärmarna.
Jag ska se vad det blir för tid på Gåsen med den nya hojen, ska bli spännande. Kommer jag ner på 1:20-1:25 så är jag riktigt nöjd.

Så däcken är nog inte problemet om du verkligen överhettar dina däck, vilket jag ser som otroligt i de farterna.

Som sagt, detta pass som jag filmade var inte överhettning något problem. Snarare kallslitage ;)

Last edited:

Är det många i som tävlar i EM på Pilot ROAD 2 CT?

Mönstrat däck som mönstrat däck alltså!?!
Då kanske de kommer under minuten på slicks då........:rolleyes:

Last edited:
I det där tempot överhettade jag inte, som sagt så tourade vi där.
Jag kör på pilot road 2. Men det var mer på förmiddagen det överhettade, lossnade mycket gummi, såg nu när jag tvättade att det var gummiräster i skärmen, jag har aldrig lagt en burn med dessa däck, jag hörde när jag stod på som snabbast att det smattrade i skärmarna.
Jag ska se vad det blir för tid på Gåsen med den nya hojen, ska bli spännande. Kommer jag ner på 1:20-1:25 så är jag riktigt nöjd.

Ok.. Var på åsen i helgen, tourade runt på 1:25 när vi fick börja åka lite. Åkte med Qualifier II (inte RR) och de funkade kanon, inga oförberedda släpp eller överhettning. Rekommenderas starkt om du siktar på 1.20-1.25 tider och ändå kör mycket gata.

Edit: såg nu att du beställt en cbr 600, har för mig att det sitter som du skrev BT016 på dem orginal. Åkte med dem förra året på gammelrettan och de funkade också skitbra:)

Ok.. Var på åsen i helgen, tourade runt på 1:25 när vi fick börja åka lite. Åkte med Qualifier II (inte RR) och de funkade kanon, inga oförberedda släpp eller överhettning. Rekommenderas starkt om du siktar på 1.20-1.25 tider och ändå kör mycket gata.

Edit: såg nu att du beställt en cbr 600, har för mig att det sitter som du skrev BT016 på dem orginal. Åkte med dem förra året på gammelrettan och de funkade också skitbra:)

Hämtade ut den i förmiddags och hunnit med 19.7 mil :p
Helvete vad lättsvängd den var, höll på att tippa innåt i första rondellen jag körde ;)
Ska bli spännande att köra den på åsen, kommer sakna vridet ut på start/mål men det kompenserar jag med varv ;)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back