Film: Pingu möter cp-trucken!

Den här är fan lika rolig varje gång!
Och ja, det är fredag och jag är uttråkad på jobbet. Tröskar igenom hela SHs filarkiv nu..... Vem vet, det kanske blir fler trådlyft.....

Gustav1 skrev:
Man måste kunna skämta om allt. Blir för tråkigt annars.

Vad är en CP-skada om inte en mental skada då?
Vet du vad en idiot är?

CP=celebral pares, det är en sjukdom som sätter sig i musklerna,´kan ofta påverka talet också, men det är just det allmänna att folk kallar andra för CP med att mena att det är fel i huvudet det är det som ÄR fel.

Starstriker skrev:
Den här är fan lika rolig varje gång!
Och ja, det är fredag och jag är uttråkad på jobbet. Tröskar igenom hela SHs filarkiv nu..... Vem vet, det kanske blir fler trådlyft.....

Ja lol va man kan garva åt sjuka grejer :tungan

sporTlovEr skrev:
CP=celebral pares, det är en sjukdom som sätter sig i musklerna,´kan ofta påverka talet också, men det är just det allmänna att folk kallar andra för CP med att mena att det är fel i huvudet det är det som ÄR fel.

Nej, sjukdomen sätter sig inte i musklerna.
Vad styr musklerna? Hjärnan :7peta .
Var sitter hjärnan? Huvet.
Var är felet? Hjärnan.
Hjärnan sitter som bekant i huvet.
Felet likaså. :7peta

Speedsoda skrev:
Nej, sjukdomen sätter sig inte i musklerna.
Vad styr musklerna? Hjärnan :7peta .
Var sitter hjärnan? Huvet.
Var är felet? Hjärnan.
Hjärnan sitter som bekant i huvet.
Felet likaså. :7peta

Fast han menade att CP-igt folk inte är mentalt handikappade, även om felet i sig sitter i hjärnan rent biologiskt.

Själv vet jag inte ett jota om CP. Men Google vet.

"Cerebral pares, cp, betyder förlamning genom hjärnskada och är den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn och ungdomar. Av de cirka 100 000 barn som föds i Sverige varje år får 200 en cp-skada.

Cp är egentligen inte en enhetlig sjukdom utan ett samlingsnamn för en rad olika symtom. Ett rörelsehinder orsakat av en skada eller utvecklingsrubbning i den ännu omogna hjärnan är den gemensamma nämnaren. Skadan ska ha inträffat antingen under graviditeten, i samband med förlossningen eller tiden närmast därefter.

Syrebrist och blödningar i hjärnan är de vanligaste orsakerna till cp. Beroende på var i hjärnan skadan sitter och vid vilken tidpunkt skadan inträffat, visar barnet under sin utveckling olika symtombilder. Barn med cp har en försenad motorisk utveckling.
Symtom

Den vanligaste följden av hjärnskadan är mer eller mindre nedsatt muskelkontroll. Variationen är stor - en del barn har bara ett lätt rörelsehinder medan andra barn har kvar mycket lite viljestyrd motorisk aktivitet.

Många barn och ungdomar som har cp, har förutom rörelsehindret, även andra funktionshinder, till exempel förståndshandikapp, epilepsi, perceptionsstörningar, talsvårigheter och synskador.

Cerebral pares kan delas in i tre huvudgrupper:

1. Spastisk cp

Spastisk cp är vanligast. Spastisk cp innebär en förhöjd muskelspänning i hela eller delar av kroppen och ett svårkontrollerat rörelsemönster. Spastisk cp kan sedan delas in i tre undergrupper:

* hemiplegi - ena sidans arm och ben är påverkade
* diplegi - båda armarna och benen är påverkade, men armarna mindre än benen
* tetraplegi - båda armarna och benen är mycket påverkade.

2. Dyskinetisk cp

Dyskinetisk cp som innebär att barnets rörelser är felaktiga och ofrivilliga. Barnet kan inte kontrollera musklernas spänning. Nyföddhetsreflexer kan kvarstå och bidra till att det blir omöjligt att styra rörelserna.

3. Ataktisk cp

Ataktisk cp som innebär problem att samordna sina rörelser på ett bra sätt. Barn med ataktisk cp har svårt både med rörelsernas storlek och med kraft. De har ofta dålig balans och mycket nedsatt muskelspänning."

P.S. PinGu rokcar fedt!
:yoparty

Jag tycker den är rolig. Jag kan skratta åt cp skämt och drar mig inte för att dra nått själv. Nä jag skulle nog inte tycka det var roligt om jag hade en bror som var cp men nu har jag inte det.Ifall jag hade någon som jag kände som supit ihjäl mig skulle jag nog itne tycka det var roligt att supa osv. Sluta gnälla.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!