FILM: Ombordvarv på Midlanda

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Ser kul ut, Midlanda är skoj. Lite lätt märkliga spårval bitvis,
varför väljer du att följa innerkanten i vänstern efter start/mål-rakan?

/A
 
Rundningsmärke skrev:
Ser kul ut, Midlanda är skoj. Lite lätt märkliga spårval bitvis,
varför väljer du att följa innerkanten i vänstern efter start/mål-rakan?
/A
Kollade och pratade med de snabba pojkarna som kört där flera år och de menade att det gick fortast.
Kanonbra ställe att göra omkörningar på då de flesta går långt ut till höger.

Synd bara att man inte är så jämn att man kan prova olika spår i en kurva för att se vilken skillnad de ger i tid. :(
 
Rundningsmärke skrev:
Ser kul ut, Midlanda är skoj. Lite lätt märkliga spårval bitvis,
varför väljer du att följa innerkanten i vänstern efter start/mål-rakan?

/A
Jag vet inte om det är så men det känns som att den kurvan e så våldsamt bred i ingången att man lägger massor med fler meter om man går på utsidan, sen vad som e snabbast eller inte vet jag inte, jag brukar fega å köra på innern :P

I den här filmen står en kamera å filmar uppifrån backen på den kurvan. (efter gluttandet på MVn är det): http://www.umcc.nu/umcc/filmer/midlanda umcc 2005 divx .avi

Ska tanka ner filmen å kommentera, tråkigt att man har uppkoppling som tar hela dagen eller två på sig att få hem något...
 
Tackar för filmen :tummenupp
Kul att kolla på nu när man anmält sig till Midlanda den 11 augusti.
 
OlleR skrev:
Jag vet inte om det är så men det känns som att den kurvan e så våldsamt bred i ingången att man lägger massor med fler meter om man går på utsidan, sen vad som e snabbast eller inte vet jag inte, jag brukar fega å köra på innern :P
Jag upplevde själv att jag kom ifatt dem framför i just den kurvan (har flera sekvenser på film men ville inte ta med allt, filmen blir ju så jäkla stor).
 
Ska nog sikta på åka dit den 11 också, såvida man hittar plats där ;D Måste putsa ner varvtiderna, det är ju nästan pinsamt nu...
 
sandstream skrev:
Nu har jag fått tummen ur och klippt ihop en liten film från dagarna med Tokroligt på Midlanda.
En skön bana som varmt kan rekommenderas :tummenupp

http://83.226.129.25/sporthoj/midlanda_onboard_sandstream.wmv

Varför går det i slowmotion :hihi nä de va bra kvalitutta på filmen.
Kul med glada amatörer som bjuder på lite bandokumentärer :tummenupp

Borde ta sig dit och prova , rakan med nedförslut ser hårig ut är väl värre i verkligheten än på filmen
 
2ono skrev:
Varför går det i slowmotion :hihi nä de va bra kvalitutta på filmen.
Kul med glada amatörer som bjuder på lite bandokumentärer :tummenupp
Nästa gång ska jag köra lite fortare och filma lite bättre :)
2ono skrev:
Borde ta sig dit och prova , rakan med nedförslut ser hårig ut är väl värre i verkligheten än på filmen
Rakan är cool!
Klart du ska komma och prova :tummenupp
 
Rundningsmärke skrev:
Ser kul ut, Midlanda är skoj. Lite lätt märkliga spårval bitvis,
varför väljer du att följa innerkanten i vänstern efter start/mål-rakan?

/A

Innerspåret går fortare för mig. Kurvan är ändå så långsam så det finns ingen direkt vinst att ta höjd, bättre att bromsa in i kurvan.
 
Zvugge skrev:
Innerspåret går fortare för mig. Kurvan är ändå så långsam så det finns ingen direkt vinst att ta höjd, bättre att bromsa in i kurvan.
Precis den förklaring jag också fick :)
 
Det var ju riktigt intressant å se hur mycket det skiljer sig mellan era stora starka hojjar å min lilla klena på allt runt banan :) Speciellt inbromsningar, typ E4-kurvan så bromsar jag inte alls utan viker bara in! På rakan slår man av gasen vid det där "tornet" på vänster sida...
 
OlleR skrev:
Det var ju riktigt intressant å se hur mycket det skiljer sig mellan era stora starka hojjar å min lilla klena på allt runt banan :) Speciellt inbromsningar, typ E4-kurvan så bromsar jag inte alls utan viker bara in! På rakan slår man av gasen vid det där "tornet" på vänster sida...
Jag har hästar så det räcker och blir över men inte fan hinner jag med dem på mindre hojar som kan köra :mad:
GSXR1100R skrev:
Ballt med film, ser stabilt ut :tummenupp
Tack :tummenupp
 
Zvugge skrev:
Innerspåret går fortare för mig. Kurvan är ändå så långsam så det finns ingen direkt vinst att ta höjd, bättre att bromsa in i kurvan.

Kan de på lättsvängda hojar säga :7peta :tungan

Själv måste jag ta höjd för att att inte få allt för snäv utgång då man dessutom ligger med gaspådrag (vilket ofta resulterar i sladd)
Kanske skulle ta och prova köra på innern/mitten nästa gång jag är där ....
Håller man jämt spår och driftar på slutet då ?

BTW Avatarbilden är just från den kurvan....

//B
 
Bear skrev:
Kan de på lättsvängda hojar säga :7peta :tungan

Själv måste jag ta höjd för att att inte få allt för snäv utgång då man dessutom ligger med gaspådrag (vilket ofta resulterar i sladd)
Kanske skulle ta och prova köra på innern/mitten nästa gång jag är där ....
Håller man jämt spår och driftar på slutet då ?

BTW Avatarbilden är just från den kurvan....

//B

Jag går in i mitten/innern, håller jämt spår och driftar ut i slutet. Om det är rätt vet jag inte men det känns rätt. Har inte kört speciellt fort på midlanda och är ingen Rossi.
 
OlleR skrev:
Det var ju riktigt intressant å se hur mycket det skiljer sig mellan era stora starka hojjar å min lilla klena på allt runt banan :) Speciellt inbromsningar, typ E4-kurvan så bromsar jag inte alls utan viker bara in! På rakan slår man av gasen vid det där "tornet" på vänster sida...

Bromsar inte heller i E4 kurvan. Slår bara av på gasen för att inte ligga med fullt gaspådrag i kurvan.
 
Söderlund skrev:
Har för mig man är uppe i ca 120-140 km/h innan den kurvan, jag bromsar då ner mig lite. Har filmat onboard därifrån, där syns hastigheten också....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89022

Kan tänka mig det. Du har ca 50hk mer på bakhjulet än mig.

Kan tillägga att jag har kraschat i just den kurvan med en Aprilia Mille R. Slog bara av gasen men den kraftiga motorbromsen gjorde att jag gick in i kurvan med sladd. Ljuddämparen tog i backen innan det blev en highsider och sandfållan blev ett faktum.

Slutsats: Jag ska aldrig köra twin igen :tungan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top