FILM: Krasch på Gelleråsen 20060603

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
amullo skrev:
2233870 Praxis för försäkringsärenden gällande motorfordon på ALLMÄN väg.

Påkörning bakifrån = Den som kör på är vållande

Påkörning bakifrån där den som blir påkörd svänger i en korsning = den som blir påkörd är vållande (sjukt, men så är det)


Tur att det inte hände i Mike's Corner på Gelleråsen, för den svängen måste väl i det närmaste betraktas som en korsning

:D
 

VTR Janne

Friherren
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Gixxer K2
Hej alla xperter ! Håller med att det ser märkligt ut men om man satt på den Gula VTR:en som jag gjorde vet man vad som hände. Dom flesta av er vet att när man har gaspådrag i en kurva och sedan släpper gasen (pga.att ngt. konstigt hände....) så rätas cykeln upp...........sen erkänner jag att blicken låstes på framförvarande sista halvsekunden och mycket riktigt så går det dit man tittar.............huvudsaken är att jag och motparten känner sig ganska ok
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
FZ1 skrev:
2233240
Men generellt tycker jag att det körs ganska aggresivt på många bandagar, en del måste bara ligga på max, varje varv.
Ett ex. på GR nu i maj hoppar det in en licenåkare i snabba gruppen och håller stumt och gör omkörningar redan på första varvet, han fortsätter med att sno sista halvmetern i innerspår bl.a för kompisen som helt får byta spår och nära går av...När vi efteråt pratar med honom är han helt oförstående och tycker kompisen borde skaffa backspeglar så han ser när någon kommer och flytta på sig :3freak

Ja det var riktig en riktig katastrof. Inte bara att han smet ut i Snabb grupp utan även omkörningarna som utsatte andra för onödiga risker och trots att två instruktörer var på honom och talade om både det ena och andra så fattade han fortfarande inte vad han gjort för fel. Inte ens när han blev tillsagd att tänker han och vill han köra på det sättet hela tiden så ska han hålla sig till licensträningar, punkt!

FZ1: Du får hemskt gärna hälsa din vän att vi beklagar det inträffade och tar absolut avstånd från sånt beteende på våra bandagar.

/Nitrous & Liwa1
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
FZ1 skrev:
2233829 1) Licensare hoppar in i försäkrade gatgruppen.
2) Klara direktiv från Liwa1: Inga omkörningar på de 2 första varven (detta troligen för att alla deltagare skall få lite värme i däck och kropp. Nu körde killen med däckvärmare men det stör mitt ordningssinne och visar hans totala nonchalans mot arrangör och andra deltagare.)
3) Jobbar herr Bingo som journalist? I vilket fall är du expert på att rycka loss meningar ur texter och ställa provocerande frågor fast du själv förstår helheten. Jag struntade igentligen helt i hans första varv eftersom det inte påverkade min körning negativt. Däremot fortsättningen...

Skulle vara kul att träffa dig irl någon gång, kan du inte komma fram och hälsa vid tillfälle.
Konstigt svar på en enkel fråga...

Men ok, du menar att han körde på en oförsäkrad racehoj och i strid mot reglerna i den gruppen. Det framgick inte av ditt förra inlägg (jag är "licensare" och kommer att köra min reggade och försäkrade racehoj i en gatgrupp på fredag). Det var heller inte de sakerna jag reagerade på, för det är det inget att säga om annat än att det är ett dumt beteende. Jag undrade bara varför det skulle vara fel att hålla stumt och köra om på första vavet. I många fall är det bäst att göra det, för då "stör" olika snabba förare varandra minst - man möts igen först vid ev varvning.

Jag hälsar gärna. Kör vi på samma bana så är det bara att komma och hälsa, du känner igen stjärnehojen.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
baldessarini skrev:
2233420 Ja, Jag börjar med att tacka Sandstream för hjälpen med att lägga upp filmen.

SuperDuke VS Firestorm---------Gelleråsen smc`s b&k kurs.

Esset kurvan:
svänger vänster (o förmodligen lite för tidigt), mitt framdäck kör på kurbsen (ca 15cm hög) och cykeln ändrar riktning helt, bromsar allt jag kan o hinner stanna precis före gräset. Tycker det hela gick bra tills jag hörde två framhjulslåsningar bakom och förstog att det var kört.
In i mitt bakdäck, han kastas omkull och hans cykeln fortsätter uppåt o på min rygg. Båda är nere.......

Slutligen:
jag gör ett miss, o det gör han med. "Sånt som händer" säger jag.
Huvudsaken att vi båda mår bra, o materiella skador går att fixa `kanske`...

Aha, det var så det hände. Men det kommer inte hända igen efter din kurvträning på Rörken :tummenupp

//M:et, din personliga tränare :)
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
@sandstream och andra trådläsare: ursäkta spammet

@Nitrous: Absolut ingen skugga på Er som arrangör, det inträffade var en individ som inte följde uppställda regler. Ett exempel som passade som inlägg i den här tråden bara.

@Bingo: Hur känner jag igen "stjärnehojen", några specifika kännetecken?
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
nermal skrev:
2233940 Högerklicka på sidan och välj "visa sidinfo".
Där finns en flik som heter "media", där alla bild och filmlänkar som ligger på sidan ligger.
Leta efter en länk som det står "inbäddad" efter, kopiera den addressen så har du den.

Hoppas min förklaring går att förstå.

Great!
Kör du med Firefox?
 

baldessarini

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
ub salum
Hoj
R1 2006
VTR Janne skrev:
2234255 Hej alla xperter ! Håller med att det ser märkligt ut men om man satt på den Gula VTR:en som jag gjorde vet man vad som hände. Dom flesta av er vet att när man har gaspådrag i en kurva och sedan släpper gasen (pga.att ngt. konstigt hände....) så rätas cykeln upp...........sen erkänner jag att blicken låstes på framförvarande sista halvsekunden och mycket riktigt så går det dit man tittar.............huvudsaken är att jag och motparten känner sig ganska ok

Hallo Janne!
Tänkte ba säga att jag håller med dig för fullt i allt du skrev, o hoppas att du mår bättre idag än va du gjorde sist..
Ha det bra
Ziad
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
FZ1 skrev:
@Bingo: Hur känner jag igen "stjärnehojen", några specifika kännetecken?
The Gigastar tar man inte miste på
 

Bifogat

  • Sturup.jpg
    Sturup.jpg
    108.9 KB · Visningar: 52
Last edited:

sandstream

Guest
Bingo skrev:
Jag undrade bara varför det skulle vara fel att hålla stumt och köra om på första vavet. I många fall är det bäst att göra det, för då "stör" olika snabba förare varandra minst - man möts igen först vid ev varvning.
Av den enkla anledningen att det som regel är förbjudet på allmänna bankörningar samt att infon hade gått ut klart och tydligt på förarmötet att det under de första två varven var totalt omkörningsförbud.

Kör man med däckvärmare finns det ingen större anledning att ge sig ut under de första två varven utan man kan i lugn och ro göra sig redo och köra ut lite senare :)
Nitrous skrev:
2234291 Ja det var riktig en riktig katastrof. Inte bara att han smet ut i Snabb grupp utan även omkörningarna som utsatte andra för onödiga risker och trots att två instruktörer var på honom och talade om både det ena och andra så fattade han fortfarande inte vad han gjort för fel. Inte ens när han blev tillsagd att tänker han och vill han köra på det sättet hela tiden så ska han hålla sig till licensträningar, punkt!
Fattar han inte det och dessutom utsätter andra för onödig fara så är det bara att säga tack och adjö :hej
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top