FILM: Krasch på Gelleråsen 20060603

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
FZ1 skrev:
2233240 Mitt påstående om "aggresiv körstil" gällde inte den här filmen/dagen, utan den andra körningen Sandstream hänvisade till.

Men generellt tycker jag att det körs ganska aggresivt på många bandagar, en del måste bara ligga på max, varje varv.
Ett ex. på GR nu i maj hoppar det in en licenåkare i snabba gruppen och håller stumt och gör omkörningar redan på första varvet, han fortsätter med att sno sista halvmetern i innerspår bl.a för kompisen som helt får byta spår och nära går av...När vi efteråt pratar med honom är han helt oförstående och tycker kompisen borde skaffa backspeglar så han ser när någon kommer och flytta på sig :3freak

Ja, då har man ju inte fattat nåt! Är ju just därför man INTE har backspeglar på bandagar, för att den som ligger bakom måste ta hänsyn till framförvarande förare!
Såna borde bannlysas på bandagar!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Jag kan se filmen men efter den är slut så kraschar min/mina öppna webbläsare..... :argpådato
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Liiiite konstigt att killen framför slår av sådär.. Soppatorsk kanske?

Såg ju ut som en solklar "Du kommer dit du tittar"
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
när man kör bana kan man väl knappast ligga för nära? om inte ens framhjul tar i framföranades bakhjul så är avståndet alldeles lagom tycker jag :D

sen kan man åka sida vid sida o kramas lite också ibland, byta dekaler med varandra o småsnacka lite :banana
 

baldessarini

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
ub salum
Hoj
R1 2006
sandstream skrev:
2232667 Jag lägger upp den här filmen åt en bekant och jag vet inte vilka som är inblandade: Krasch-Gellerasen-20060603

Ett klockrenare exempel av "target fascination" får man leta efter.

Ja, Jag börjar med att tacka Sandstream för hjälpen med att lägga upp filmen.

SuperDuke VS Firestorm---------Gelleråsen smc`s b&k kurs.

Esset kurvan:
svänger vänster (o förmodligen lite för tidigt), mitt framdäck kör på kurbsen (ca 15cm hög) och cykeln ändrar riktning helt, bromsar allt jag kan o hinner stanna precis före gräset. Tycker det hela gick bra tills jag hörde två framhjulslåsningar bakom och förstog att det var kört.
In i mitt bakdäck, han kastas omkull och hans cykeln fortsätter uppåt o på min rygg. Båda är nere.......

Slutligen:
jag gör ett miss, o det gör han med. "Sånt som händer" säger jag.
Huvudsaken att vi båda mår bra, o materiella skador går att fixa `kanske`...
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
håkan skrev:
2233407
sen kan man åka sida vid sida o kramas lite också ibland, byta dekaler med varandra o småsnacka lite :banana

Hardcore när det blir närkontakt :tungan .

Hur som helst så tycker jag omkörningar på yttern sälla brukar vara så bra istället kunnat valt a) Bromsat ner b) köra ett tajtare innerspår c) köra rakt fram.

Men det är lätt hänt när vingel och orutin kombineras på en bana.

Det viktigaste är att man är tydlig och håller sitt spår så slipper man sånt där

Edit Ser inlägget fr den som va med att orsaken ......kallar det för race incident :3freak
 
Last edited:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Det blev lite Kalle Anka

amullo skrev:
2233371 Liiiite konstigt att killen framför slår av sådär.. Soppatorsk kanske?

Såg ju ut som en solklar "Du kommer dit du tittar"

Träffade killen som blev påkörd senar på kvällen. Han sa att han körde emot kurbsen (eller hur det nu stavas).

Olyckan i sig ser lite konstig ut men det blir konstigt när man förväntar sig gaspådrag (håller inte koll framåt) och någon tvärnitar (något går fel i kurvan) , i kombinatione med "Man kommer dit man tittar". D.v.s. allt går fel mot förväntningar.

Hoppas ingen av de inblandade har ont idag. Gör om gör rätt.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
baldessarini skrev:
2233420 Ja, Jag börjar med att tacka Sandstream för hjälpen med att lägga upp filmen.

SuperDuke VS Firestorm---------Gelleråsen smc`s b&k kurs.

Esset kurvan:
svänger vänster (o förmodligen lite för tidigt), mitt framdäck kör på korpsen och cykeln ändrar riktning helt, bromsar allt jag kan o hinner stanna precis före gräset. Tycker det hela gick bra tills jag hörde två framhjulslåsningar bakom och förstog att det var kört.
In i mitt bakdäck, han kastas omkull och hans cykeln fortsätter uppåt o på min rygg. Båda är nere.......

Slutligen:
jag gör ett miss, o det gör han med. "Sånt som händer" säger jag.
Huvudsaken att vi båda mår bra, o materiella skador går att fixa `kanske`...

Trist men det är bättre att göra det på bana än i trafiken, hoppas era försäkringar täcker detta :tummenupp
 

baldessarini

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
ub salum
Hoj
R1 2006
MC Doktorn skrev:
2233443 Trist men det är bättre att göra det på bana än i trafiken, hoppas era försäkringar täcker detta :tummenupp
Så sant som det sagt. Själv har jag helförsäkring o han har halv, försäringsbolagen får lista ut vem som e vållande, annars 5 lax i självrisk för min del
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Samma sak kan ju lätt hända i trafiken om man är ouppmärksam! Bra gjort att lägga ut filmen så att vi andra kan dra lärdom av era misstag :tummenupp Skönt att ni mår bra, och hoppas det löser sig med hojarna!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
FZ1 skrev:
Ett ex. på GR nu i maj hoppar det in en licenåkare i snabba gruppen och håller stumt och gör omkörningar redan på första varvet...
Vad är det för fel med det :va
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Bingo skrev:
2233749 Vad är det för fel med det :va
1) Licensare hoppar in i försäkrade gatgruppen.
2) Klara direktiv från Liwa1: Inga omkörningar på de 2 första varven (detta troligen för att alla deltagare skall få lite värme i däck och kropp. Nu körde killen med däckvärmare men det stör mitt ordningssinne och visar hans totala nonchalans mot arrangör och andra deltagare.)
3) Jobbar herr Bingo som journalist? I vilket fall är du expert på att rycka loss meningar ur texter och ställa provocerande frågor fast du själv förstår helheten. Jag struntade igentligen helt i hans första varv eftersom det inte påverkade min körning negativt. Däremot fortsättningen...

Skulle vara kul att träffa dig irl någon gång, kan du inte komma fram och hälsa vid tillfälle.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
baldessarini skrev:
2233457 Så sant som det sagt. Själv har jag helförsäkring o han har halv, försäringsbolagen får lista ut vem som e vållande, annars 5 lax i självrisk för min del

Praxis för försäkringsärenden gällande motorfordon på ALLMÄN väg.

Påkörning bakifrån = Den som kör på är vållande

Påkörning bakifrån där den som blir påkörd svänger i en korsning = den som blir påkörd är vållande (sjukt, men så är det)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
amullo skrev:
2233870 Praxis för försäkringsärenden gällande motorfordon på ALLMÄN väg.

Påkörning bakifrån = Den som kör på är vållande

Påkörning bakifrån där den som blir påkörd svänger i en korsning = den som blir påkörd är vållande (sjukt, men så är det)

Det beror på att den som svänger måste kolla att det är fritt,åt båda hållen, innan han svänger MEN blir han påkörd bakifrån i samma körfält som det han svänger i från så är det den som kör på som är vållande.
FZ1 skrev:
2233240
/snip/
tycker kompisen borde skaffa backspeglar så han ser när någon kommer och flytta på sig :3freak

Såna ska plockas av banan - Vad krävs för att få en sån att fatta att vi bara är där för att lära och ha kul???
 
Last edited:

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Motin skrev:
2233362 Jag kan se filmen men efter den är slut så kraschar min/mina öppna webbläsare..... :argpådato

Om du lugnar dig lite kan du få se den hemma hos mig. Jag känner han som filmade och han ska skicka en DVD till mig.
 

mekbom

Medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
gävle
Hoj
R6 + szr660
duccen900ss skrev:
2233903 Måste bara fråga hur du fick fram den länken!? :Bugar

Högerklicka på sidan och välj "visa sidinfo".
Där finns en flik som heter "media", där alla bild och filmlänkar som ligger på sidan ligger.
Leta efter en länk som det står "inbäddad" efter, kopiera den addressen så har du den.

Hoppas min förklaring går att förstå.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Mekzon skrev:
2233938 Om du lugnar dig lite kan du få se den hemma hos mig. Jag känner han som filmade och han ska skicka en DVD till mig.

Jag fick se filmsnutten men dvd med hoj i är alltid välkommet :tummenupp
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top