Film: Kawasaki testar screamer-motorn på Jerez!

Hur mycket mer kan man plocka ur en sådan motor i jämförelse mot en vanlig och vad är skillnaden i en screamer?

vad är skillnaden i en screamer?

Som jag förstått det är skillnaden inte i screamer utan "big bang" motorer. Det hela handlar om tändföljden där en screamer motsvarar våra traditionella motorers tändföljd och big bang har oregelbunden tändföljd. Big bang levererar något mindre effekt och en paus i var takt som ska avlasta däcket och ge mer tid att greppa.

Sen snackar jag säkert, men då kan väl någon rätta mig.

Som jag förstått det är skillnaden inte i screamer utan "big bang" motorer. Det hela handlar om tändföljden där en screamer motsvarar våra traditionella motorers tändföljd och big bang har oregelbunden tändföljd. Big bang levererar något mindre effekt och en paus i var takt som ska avlasta däcket och ge mer tid att greppa.

Sen snackar jag säkert, men då kan väl någon rätta mig.
Det där med att en Big Bang-motor skulle ge däcket tid att hitta fäste är vad jag har förstått rena spekulationer från svunna tiders flat track racing i USA. När man tänker på det så verkar det inte speciellt troligt. Vi snackar om så lite tid mellan varje tändning att den bättre körbarheten knappast kan bero på detta.

Yamahas Masao Furusawa har dock förklarat fenomenet med att en screamer producerar vibrationer vid höga varv som gör att föraren tappar feedback för vad bakhjulet har för sig (eller något liknande).

Sedan vet man ju inte om Furusawa har rätt heller för den delen.

Är det bara jag som tycker att screamer inte alls är särskilt coolt:va

Det är inte samma tekniska utmaning att få en screamer att varva som en longbang och fetast på ljudsidan är fortfarande ducatis tidiga twinpulse....

Det där med att en Big Bang-motor skulle ge däcket tid att hitta fäste är vad jag har förstått rena spekulationer från svunna tiders flat track racing i USA. När man tänker på det så verkar det inte speciellt troligt. Vi snackar om så lite tid mellan varje tändning att den bättre körbarheten knappast kan bero på detta.

Yamahas Masao Furusawa har dock förklarat fenomenet med att en screamer producerar vibrationer vid höga varv som gör att föraren tappar feedback för vad bakhjulet har för sig (eller något liknande).

Där finns ännu ingen som har lyckats bevisa att longbang ger bättre grepp men uppenbarligen använder alla team det med förespelningen att så är fallet. För i övrigt är longbang värdelöst då det ger lägre effekt/svårare att varva långt/vibrationer och är allmänt odrägligt att handha ur teknisk synpunkt....

Så någon fördel ur greppsynpunkt måste där vara annars skulle alla åka screamer....

Last edited:

Mina minnen kan vara felkopplade.
Men som jag minns det, så kom "big-bang" motorerna först i 500cc klassen.
Detta beroende på att 250cc hojarna började lägga BÄTTRE tider än 500cc på vissa banor.
Detta trots att såväl motorkarraktärerna som chassiena var ganska lika.
Hur kan då en hoj med dubbla motorvolymen gå långsammare?
Jo, därför att effekten gjorde hojen svårkörd, samt ställde enorma krav på stabiliteten.
Under samma tidsperiod (tidigt nittiotal) hände samma sak inom Superbike klassen - Ducati regerade trots en på papperet långsammare cykel.

Lösningen blev att "imitera" twinnens motorgång genom att förändra tändföljden.

Påstås att det är den "pulsande" effekten som ger bättre fäste.

Tycker att det låter konstigt.

Kraftpulserna blir ju visserligen färre, men samtidigt kraftigare.
Borde ge sämre fäste.

Och vid motorvarv över 3000, så tycker jag att flexet i ryckutjämnare, drivkedja och däck borde ta bort alla mikroskopiska pulser som återstår.

Är det bara jag som tycker att screamer inte alls är särskilt coolt:va

Det är inte samma tekniska utmaning att få en screamer att varva som en longbang och fetast på ljudsidan är fortfarande ducatis tidiga twinpulse....

Där finns ännu ingen som har lyckats bevisa att longbang ger bättre grepp men uppenbarligen använder alla team det med förespelningen att så är fallet. För i övrigt är longbang värdelöst då det ger lägre effekt/svårare att varva långt/vibrationer och är allmänt odrägligt att handha ur teknisk synpunkt....

Så någon fördel ur greppsynpunkt måste där vara annars skulle alla åka screamer....
Någon fördel har det säkert, eller så sitter det i huvudet på förarna, vem vet? Hur som helst så ska det bli kul att se hur det går med Kawasakis screamer-projekt.

Sedan kan jag inte säga att jag tycker att en big bang är mer intressant ur teknisk synvinkel direkt. Rent ljudmässigt tycker jag att screamern är överlägsen dock. Big bang-motorerna låter ganska trist enligt mig, så jag ser verkligen fram emot lite "scream" på GP-banorna. :tummenupp

Rent ljudmässigt tycker jag att screamern är överlägsen dock. Big bang-motorerna låter ganska trist enligt mig, så jag ser verkligen fram emot lite "scream" på GP-banorna. :tummenupp

Har du varit på ett GP och hört hur de låter på riktigt?

Har du varit på ett GP och hört hur de låter på riktigt?
Nej, tyvärr, men jag är inte mycket för det "twin-aktiga" ljudet. Det gör ingenting för mig. Tror inte att jag skulle ändra mig om jag hörde en i verkligheten.

Nej, tyvärr, men jag är inte mycket för det "twin-aktiga" ljudet. Det gör ingenting för mig. Tror inte att jag skulle ändra mig om jag hörde en i verkligheten.

Möjligt, men jag tror nog du skulle ändra dig. Det är något i hästväg. Det man ser på TV är inte ens i närheten, mikrofonerna fixar inte att förmedla ljudet på ett vettigt sätt.

Som Boris JR skriver lät (och låter med dubbelsitsarn Mamola drar runt) särskilt Ducatis 990 helt otroligt.

Möjligt, men jag tror nog du skulle ändra dig. Det är något i hästväg. Det man ser på TV är inte ens i närheten, mikrofonerna fixar inte att förmedla ljudet på ett vettigt sätt.

Som Boris JR skriver lät (och låter med dubbelsitsarn Mamola drar runt) särskilt Ducatis 990 helt otroligt.
Självklart låter de mycket bättre i verkligheten, men jag kan säga 100% säkert att jag fortfarande skulle föredra screamern. Jag har gillat screamer-radfyror sedan jag var liten. Alla pratade om hur grymt Ducatis lät, men jag hade aldrig hört en. När jag fick CD-skivan "The sound of bikes" med tidningen Bike och satte på Ducati 996 så blev jag grymt besviken. Jag har nog inte riktigt hämtat mig än. :D Skämt åsido, jag har alltid gillat den sortens motorljud (screamer) bättre. Samma med bilar. Vissa tycker Ford GT låter grymt, jag gillar Carrera GT.

Last edited:
fyfan vikket gött ljud =)
Och vaddå twin i motogp?? de e la ingen som kör twin där längre?? Ducati har ju v4 i 800an!

Du kan vara lugn det låter inte i närheten av vad någon produktionshoj gör. Det enda jag kan påminna mig skulle låta produktionslikt är tidiga Suzuki och Yamaha de lät som en superbikes på steroider.

Longbang har ett svårplacerat motorljud, inte twinmuller och inte rad4 utan mer som en trea blandat med något oidentefierat skrikande. Helt klart mäktigare än F1 skrikande, åk och lystna på det i verkligheten. Full trottel, lite hjulspinn och elektronik som får motorn att spotta och fräsa i ett desperat försök att tämja effekten ger ett helt klart säreget ljud....

Det enda som blev bättre med elektroniska hängslen var ljudupplevelsen....:tungan

Sedan kan jag inte säga att jag tycker att en big bang är mer intressant ur teknisk synvinkel direkt.

Åtminstone i min föreställningsvärld så är det betydligt svårare att få en longabang att hålla ihop och inte spotta ur sig krokiga vevar på löpande band när varvet närmar sig 20kRPM. Att dessutom få motorn så pass välbalanserad att vibrationerna blir uthärdliga och inte stjäl effekt är inte direkt gjort i en handvändning.
Men jag har säkert otur när jag tänker.....

Last edited:
Jag tycker själv att en screamer låter vassare/snabbare än en big-bang. En hoj som säger "bröh" låter inte snabb. Sen att dom som hade screamer var långsammare i varvtid osv var en annan femma. Dom lät snabbare/vassare från sidan av banan iaf. :)

Du kan vara lugn det låter inte i närheten av vad någon produktionshoj gör. Det enda jag kan påminna mig skulle låta produktionslikt är tidiga Suzuki och Yamaha de lät som en superbikes på steroider.

Tycker dock att 'nya' 1098 med bättre flöde ger ett otroligt mysigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=c-PNef6CMhg

Det verkar vara en otrolig skillad på effekt med en std 1098 eller med race system. Vem behöver en R? :)
http://www.youtube.com/watch?v=0RdbSYKFJ1s&feature=related

Last edited:
Efter att ha sett MotoGP live är min uppfattning att Duccen låter riktigt snabb och vass. Lät som den hade 100 hästar mer än alla andra. Yamahan lät bara trist brölande. Kawan ungefär likadant men spottade o fräste lite mer. Suzikin lät bara mycket och Hondan rätt tam (om man nu kan säga det om en GP-hoj).

Så en screamer på banan skulle lyfta upplevelsen!

Hondas V5:a i RC211V:an lät ruskigt illa, speciellt på motorbroms.
990cc-V4:an från duccen lät tuffast.
(har inte hört 800cc:arna live (ännu))

tycker 800cc låter vassare överlag än vad 990 gjorde, i 990 tyckte jag suzukin lät bäst...bland 800cc ducatin :p. 990 mera mastiga ljud 800 mer ylande..synd inte tv kan förmedla ljudupplevelsen bättre... av att bara gå på youtube klippet verkar ju nya screamern slå dem alla :D

Last edited:
Påstås att det är den "pulsande" effekten som ger bättre fäste.

Tycker att det låter konstigt.

Kraftpulserna blir ju visserligen färre, men samtidigt kraftigare.
Borde ge sämre fäste.

Jag trodde nog nästan att det var en accepterad "sanning" att big bang gav bättre grepp på RR-hojar, men tydligen är det många som inte tror på det.

Jag kan i alla fall tänka mig att färre men kraftigare pulser skulle kunna ge bättre grepp och/eller kontroll när man ligger på gränsen, om nu "släpp-karakteristiken" hos däcken passar för det.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra