Film: "Fotokurvan" i USA

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Klipp 1.
Svårt att avgöra då man inte ser hur det ser ut innan framhjulet släpper.
När hojen kommer in i bild kanar redan framhjulet.
killen sitter vikt över tanken och har vikt på styret vilket gör att han inte har en chans att rädda. Han styr helt enkelt ikull hojen skulle man kunna säga.

Detta är min "expertanalys" av det hela.
Inte kalla däck. Inget grus eller olja.. Bara förarmisstag.

Men snälla, han håller ju knappt styrfart...Han glider ju inte mer än några meter. Hyfsat moderna MC-däck släpper inte på det sättet om det inte är snorhalt på vägen. Ibland blir dina "SMC-pekpinnar" lite väl irriterande.

/A
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Haha håller med till 100% Det är pinsamt.

Men snälla, han håller ju knappt styrfart...Han glider ju inte mer än några meter. Hyfsat moderna MC-däck släpper inte på det sättet om det inte är snorhalt på vägen. Ibland blir dina "SMC-pekpinnar" lite väl irriterande.

/A
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Killen med R1:an i sista filmen håller ju på helt spastiskt med gasen. Inte konstigt att han gasar omkull sig. :rolleyes:

Efter att ha kollat alla klippen. Har inte läst hela tråden men vad f-n är det som händer i de 4 första? Han med blå r6 tex, det verkar som han styr in i kurvan så att han välter pga det när framhjulet släpper. Kan det ligga nåt skit där eller, sådär lätt ska man ju inte välta? Det går ju inte ens fort.

Visserligen så flyttar de sig ju knappt på sadeln, borde kanske hänga ut lite.

Edit: Kanske borde ha läst igenom tråden först :D
 
Last edited:

eis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000XR
har fått för mig att vägar tomlands tex i USA ofta är ganska hala även om det regnat. Bör väl också ha en påverkan om vilken kvalitet asfalten har.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
har fått för mig att vägar tomlands tex i USA ofta är ganska hala även om det regnat. Bör väl också ha en påverkan om vilken kvalitet asfalten har.


Det används grövre sten i asfalten på svenska vägar har jag fått förklarat för mig. Vet inte om det påverkar.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Men snälla, han håller ju knappt styrfart...Han glider ju inte mer än några meter. Hyfsat moderna MC-däck släpper inte på det sättet om det inte är snorhalt på vägen. Ibland blir dina "SMC-pekpinnar" lite väl irriterande.

/A
Var har jag skrivit att det är SMC som gjort denna analys?
Jag är en privat person som uttrycker mina personliga åsikter precis som alla andra på detta forum.
Om det skulle vara smcs åsikter eller pekpinnar.. Ja då skulle smc dansa efter min pipa. Och det gör de absolut inte.

Du får tro att det beror på halt väglag om du vill...
Jag tror betydligt mer på den analys jag gjort. En analys byggd på flera års erfarenhet i ämnet.

Förbannat fjanteri att blanda in SMC i detta.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Tycker det gnälls på ganska friskt vara sig det är en bombrepa lr några foton från bulten.....

Tycker att det är rätt fascinerande ändå...

När det läggs upp filmer där det bombas på bulten i 200km/h+ och föraren har skinnställ och alla möjliga skydd så gnälls det inte.

I den här tråden gnälls det för att förarana är dåligt skyddade (ja, jag håller med) men vurporna är i relativt låga hastigheter, förarna som går omkull får väl som värst några skrapsår och en skrapad hoj.

Skulle någon damma av i 200+ på bulten och ett träd är ivägen när du kommer glidandes så är det inte nog inte så många skydd som hjälper...

Hellre dåligt skyddad i låg hastighet än damma av i 200+ i skinnställ på allmän väg...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tråkigt att du lagt ner så mycket tid i ämnet att du blivit totalt inriktad på att det bara kan bero på att man sitter fel eller håller fel eller gasar på ett speciellt sätt när folk går omkull i den mesiga farten som är på klippen.

Pekpinnarna du slänger ut är typiska för dem man får lära sig på en smc kurs och det var antagligen det "Rundningsmärke" syftade på.

Krävs ingen raketforskare att avgöra att det ser halt ut.

Analys byggd på flera års erfarenhet? Förbannat fjanteri.

Förövrigt tycker jag att SMC's kurser är kanon så misstolka inte.

Från en privat person, vad det nu är men jag antar att vi är av samma art.

Var har jag skrivit att det är SMC som gjort denna analys?
Jag är en privat person som uttrycker mina personliga åsikter precis som alla andra på detta forum.
Om det skulle vara smcs åsikter eller pekpinnar.. Ja då skulle smc dansa efter min pipa. Och det gör de absolut inte.

Du får tro att det beror på halt väglag om du vill...
Jag tror betydligt mer på den analys jag gjort. En analys byggd på flera års erfarenhet i ämnet.

Förbannat fjanteri att blanda in SMC i detta.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tråkigt att du lagt ner så mycket tid i ämnet att du blivit totalt inriktad på att det bara kan bero på att man sitter fel eller håller fel eller gasar på ett speciellt sätt när folk går omkull i den mesiga farten som är på klippen.

Pekpinnarna du slänger ut är typiska för dem man får lära sig på en smc kurs och det var antagligen det "Rundningsmärke" syftade på.

Krävs ingen raketforskare att avgöra att det ser halt ut.

Analys byggd på flera års erfarenhet? Förbannat fjanteri.

Förövrigt tycker jag att SMC's kurser är kanon så misstolka inte.

Från en privat person, vad det nu är men jag antar att vi är av samma art.

Har inte läst din analys! Vad tror du i resp. fall då...förutom att klaga på andras tankar/idéer!?
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Klart som f*n det verkar extra halt där!
Inte ofta folk lowsidar med baken farande ut först tex.

Doohan kan ju inte heller köra han hänger ju inte ut med överkroppen ju!
 

Bifogat

  • Doohan.jpg
    Doohan.jpg
    161.1 KB · Visningar: 111

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Är det någon som gjort en bättre analys? Asfalten kan vara hal eller däcken kalla, eller någon annan yttre faktor. Men genom sitt beteende (även om vi inte kan veta exakt vad dom gjorde) så vurpar dom här men inte andra.

Tråkigt att du lagt ner så mycket tid i ämnet att du blivit totalt inriktad på att det bara kan bero på att man sitter fel eller håller fel eller gasar på ett speciellt sätt när folk går omkull i den mesiga farten som är på klippen.

Pekpinnarna du slänger ut är typiska för dem man får lära sig på en smc kurs och det var antagligen det "Rundningsmärke" syftade på.

Krävs ingen raketforskare att avgöra att det ser halt ut.

Analys byggd på flera års erfarenhet? Förbannat fjanteri.

Förövrigt tycker jag att SMC's kurser är kanon så misstolka inte.

Från en privat person, vad det nu är men jag antar att vi är av samma art.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Klart som f*n det verkar extra halt där!
Inte ofta folk lowsidar med baken farande ut först tex.

Doohan kan ju inte heller köra han hänger ju inte ut med överkroppen ju!

Vid så pass kraftiga nedlägg så att saker och ting börjar skrapa i. Att det skrapar i hörs ju tydligt i flera av klippen.
Visst finns det förare som kan köra ruskigt snabbt trots udda körställning.
Förutom Doohan så kolla Greven. Fast det finns betydligt fler som inte klarar av det när de försöker apa efter dem...:gnissla
Det där med körstil kan diskuteras i all oändlighet. Dock så den skola jag lär ut från är den körstil som funkar för de allra flesta. Det är inget vi har kommit på själva.

Många av er hänvisar till den låga hastigheten.... I vilken hastighet inträffar de flesta omkullkörningar? Trots moderna däck?
När folk bromsar omkull sig.. Vilken hastighet har de när framhjulet låser sig?
Kan du låsa ett framhjul i låt säga 100 km/h?
När framhjulet väl börjat kana. Hur gör du för att inte gå omkull?

Tråkigt att du lagt ner så mycket tid i ämnet att du blivit totalt inriktad på att det bara kan bero på att man sitter fel eller håller fel eller gasar på ett speciellt sätt när folk går omkull i den mesiga farten som är på klippen.

Just den tiden som visat att de i de allra flesta fallen beror på förarmisstag.
Titta på klippen igen. Framför allt de klippen där de får bakhjulssläpp.
Hur mycket lägger de ner?
Den gula Gixxern kör absolut inte långsamt. Han kör betydligt fortare än den svarta före....
Klippen med bakhjulsläpp är solklara. Dvs 4 st.
Klippen med r1an så går in i räcket är också solklart. Han har dessutom handen på bromsen. Går på avslag. Den är solklar.
Den enda som inte är solklar är det första klippet.
Jag har sett exakt dessa saker hända ett flertal gånger på våra kurser.
Jag har det t.o.m på film...
Jag kör som instruktör på ca 30-40 kursdagar per år. Då jag enbart ligger och analyserar vad deltagarna gör när de kör hoj.
Framhjulsläppen på filmerna påminner mycket om framhjulssläppen folk brukar ha i S-ett på Gelleråsen. De är också lika förvånade för att det gick ju inte fort....
Hur många förare har ni andra legat och analyserat de sista åren?



Skyll på däck, sand eller på att solen står i zenit. I de allra flesta fall så ligger det ändå i förarmisstag. Vi är experter på att söka förklaringar som gör att vi inte behöver se till våra egna misstag och begränsningar.
Detta gäller speciellt män och deras fordon.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top