Film-2 Gotlandring 2009

Status
Ej öppen för fler svar.
HHHHHHHHMMMMMMMM.

Tyckte denna tråd började fint med härlig åkning i ett härligt tempo....men.......sedan börjar det:va:va:va.
-Diskussion om indelning av grupper!
-Folks förmåga eller oförmåga att hålla sig på "däcken"!
-längdmätning av K...N!

----8<-----

Tony.

Så länge du själv inte plockar fram kuken blir den andre bara en kille med brallorna nere.

Jag tycker att Kreuger lyckas framstå som ödmjuk. Eskilsson kanske halkar efter lite på den punkten. Om du själv körde sjukt fort och körde om alla två gånger per pass, skulle du inte vilja att världen visste det? Jag skulle gnugga det i fejset på alla jag kom åt iaf. (Om jag körde sjukt fort asså. Inte om du gjorde det. Jag tänker inte bedriva nån sorts PR-verksamhet för dig. Så det så.)

Vad innebär egentligen långsam, medel alt. snabb grupp!? Har ni funderat på det..? Hur tänker du när du anmäler dig till en bandag?

Det skulle räcka med att kasta in några aktivt tävlande licensåkare ur rookie 600 el 1000 i snabb grupp för att den skulle spreta rejält tidsmässigt. Den skulle troligen uppfattas som ganska långsam, alternativt livsfarlig. Vem är egentligen snabb... Smyg in Rossi :Bugar el Stoner :Bugar på ett svenskt pro superbike race och helt plötsligt skulle vår "kungaklass" också bli ganska långsam.

Jag tror de flesta håller med om att snabb grupp främst handlar om att gruppen är homogen tidsmässigt så att alla kan köra lugnt och säkert, med flyt, samt därigenom lättare hålla fokus på det de håller på med.

Petter och Eskilsson kör snyggt, och det går snabbt om man jämför med de som körde på banan under filmningen! Kul film med härlig fartkänsla, helt klart :tummenupp

Vad innebär egentligen långsam, medel alt. snabb grupp!? Har ni funderat på det..? Hur tänker du när du anmäler dig till en bandag?

Det skulle räcka med att kasta in några aktivt tävlande licensåkare ur rookie 600 el 1000 i snabb grupp för att den skulle spreta rejält tidsmässigt. Den skulle troligen uppfattas som ganska långsam, alternativt livsfarlig. Vem är egentligen snabb... Smyg in Rossi :Bugar el Stoner :Bugar på ett svenskt pro superbike race och helt plötsligt skulle vår "kungaklass" också bli ganska långsam.

Jag tror de flesta håller med om att snabb grupp främst handlar om att gruppen är homogen tidsmässigt så att alla kan köra lugnt och säkert, med flyt, samt därigenom lättare hålla fokus på det de håller på med.

Petter och Eskilsson kör snyggt, och det går snabbt om man jämför med de som körde på banan under filmningen! Kul film med härlig fartkänsla, helt klart :tummenupp

Men jag tycker inte att det är själva farten som är problemet. Problemet är att folk kör lite inkonsekvent innan de vant sig. Svänger på fel ställe och lite såna saker. Jag körde själv i licensgruppen på Gotland första helgen med en 250dam. Jag hade väl kanske 185 km/h i slutet på rakan, men jag tror inte att jag ställde till det för någon som ville köra om. Jag kör nämligen exakt lika fel varje varv, så jag är i alla fall förutsägbar. Det var kanske fem pers på banan som var markant långsammare än andra i licensgruppen den helgen, men dom lärde man sig att känna igen och körde om dom på ställen man vet att dom kanske tvekar/fegar/kör ett galet spår.

Det finns ingen riktigt bra anledning att chansa med omkörningar så länge det inte står en pokal eller pole position på spel. I just fallet Actionpics på Gotland har man tre dagar på sig, blir ett varv förstört få man väl försöka få de nästa hundra lite bättre.

Det vore intressant att höra om det finns några som känner sig kränkta på banan, och i så fall i vilken grupp och på vilket sätt.

HHHHHHHHMMMMMMMM.

Tyckte denna tråd började fint med härlig åkning i ett härligt tempo....men.......sedan börjar det:va:va:va.
-längdmätning av K...N! .........

Tony.

Det var som ett svar på varför fartskilnaden var så stor mellan oss som filmar och dom som blir omkörda. Och vi kör faktiskt inte särsilt fort på filmen.
Det bara verkar så för att indelningen på grupperna kanske blev lite konstigt.

I gruppen finns det ca 30 deltagare och dom flesta i gruppen blir inte omkörda. Det är samma personer som blir omkörda 2ggr.

Fartskillnader i grupper är som du skriver en svår nöt att knäcka.
Det enda man kan göra är att informera innan folk anmäler sig, och sen anpassa sig till vad resultatet blev sen på banan.

Problemet är att folk verkar tro att dom blir snabbare för varje år och flyttar till snabbare grupp, fast dom i verkligheten ligger och smyger runt i samma tempo år efter år.

Så nu finns det bara lugn, medel och medel hos AP.
Eftersom dom snabba verkar dra till andra arrangörer när snabba gruppen överhopas med medelgruppsdeltagare.

Och med det så menar jag så klart inte att det är fel att vara meddelgrupsdeltagare. Men det är lika fel att vara en snabb förare som kryssar runt i lugn grupp, som att vara en långsam deltagare som sabbar för andra i en för snabb grupp.

Flera deltagare kom och klagade på gotland. Men jag sa på plats att ledning och instruktörer på AP är medvetna om problemet och arbetar på att försöka lösa det. Men sanningen är också att andra arrangörer redan har löst dom problemen. För det fungerar bättre där.

Och med jämnare grupper verkar det bli mindre krascher.

Licensgruppen är fortfarande ett undantag då det lätt blir lite blandad fart där.

Last edited:
HHHHHHHHMMMMMMMM.

-längdmätning av K...N!

Om jag inte räknat helt fel så var det i Licensgruppen som de flesta avåkningarna gjordes under helg 2. Kanske det flaggades av helt i onödan då dessa avåkningar "bara" var folk som var ute i kalkstenen :va. Kanske det berodde på att folk helt enkelt, som du nämnde tidigare, "anmält" sig i fel grupp:), borde avsluta sin licens/regga hojen o förflytta sig till, kanske medel grupp.
.................

Få se nu, var det inte du som skrev i en annan tråd om "snabbkörningskurs"? :)

Det här är väl en bra diskussion som kan leda till förbättringar för alla som kör bandagar. Hur vill ni deltagare ha det? Gillar ni att ha 2 timmer effektiv stilleståndstid per dag pga ineffektiv dåligt planerad hantering vid vurpor eller vill ni kanske hellre köra mer hoj?

Första helgen hade licensgruppen på gotland endast en enda vurpa på tre dagars körning. Andra helgen var det några stycken men på det hela taget måste jag ge alla deltagare beröm för att de var bra på att hålla sig på hjulen.

En sak som klart förbättrar en banddag är posteringar med flaggvakter och radio. Användande av gulflagg och hämtande av hojar efter att passen är slut.

En sak som jag flera gånger retat mig på är när en person vurpar, gör illa sig i typ benet eller handen på ett sätt som knappast är farligt och inte kan bli värre än att det gör ont och sen sitter och blockerar upp ambulansen så att 100 pers inte får köra hoj på banan i väntan på en till ambulans. Själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag ställt till det så att andra inte får köra och jag ska nog fan vara döende innan jag tar ambulansen i anspråk.

Ovanstående inlägg från Mountain och Hellmoppers beskriver lite vad en själv känner.
Kanske blivit lite spröd och känslig med åldern då jag läste Eskilssons tidigare inlägg. Jag var säkert en av stoppklossarna, i alla fall i licensgruppen.
Dålig början på säsongen maskinellt.en massa mekande samt funderingar på att sluta med RR som givit så mycket de tidigare åren med tillfredställelse(förstå mig rätt:)) och trevliga människor.
Gotland Ring skulle förhoppningsvis ge en nytändning-En bana som jag aldrig besökt men hört mycket gott om

MEN första dagen, Första passet Första kurvan med nya regndäck så ligger man där och kravlar ,förnedrad i kalket, utan att ha en aning varför man körde av i det som kändes som 30km/h.
Skämdes som en gammal labrador med en sån där veterinärstrut av plast.
Nu jävlar skulle jag åka hem samtidigt som RR-ängeln viskade i mitt öra "you can do it, and you know it"
Så efter att racerepair lagat min fotpinne med en hylsa så var det till o tvinga ut demonerna ur kroppen. Med knapp styrfart försökte jag ta mig runt på banan o leta fel spårval. Det var misär-

Under söndagen med hjälp mina homies hemifrån samt LMS så gick det betydligt bättre och när man äntligen började få flyt så så pajade hojen.
Men RR-livet var dock kul igen.
Det jag bla vill säga med detta babbel är

-Visst ska man grovt välja rätt grupp,men som sagt kan vara svårt att bedöma direkt av olika skäl.
-Alla är inte talanger inklusive mig själv även om jag skulle vilja, men tycker det är grymt kul ändå.
-Kan vara skönt slippa onödiga kommentarer(ej Eskil/kreug) för hävda sin egen förmåga.
-Man måste kunna få känna att det är ok att vurpa utan att behöva skämmas mer än vad man gör. Rom byggdes inte på en dag.
Var en hel del duktiga erfarna förare som oxå fick smaka kalk under helgen
-Västar är perfekt. Syns bra (även i depån)samt att det är väl bättre att 2 har dessa än 30?

Tack för en kul helg till slut!
/Olle

Så länge du själv inte plockar fram kuken blir den andre bara en kille med brallorna nere.

Jag tycker att Kreuger lyckas framstå som ödmjuk. Eskilsson kanske halkar efter lite på den punkten. Om du själv körde sjukt fort och körde om alla två gånger per pass, skulle du inte vilja att världen visste det? Jag skulle gnugga det i fejset på alla jag kom åt iaf. (Om jag körde sjukt fort asså. Inte om du gjorde det. Jag tänker inte bedriva nån sorts PR-verksamhet för dig. Så det så.)

Nä jag kör inte sjukt fort................inte heller sjukt långsamt!

Kraschade förra året (första gången på banan) så att denna regndag (fredagen) var som om jag aldrig varit på banan förut.

Om jag kör jättefort så är det ju efter mina premisser.........jag tävlar mot mig själv och förbättrar/försämrar mina tider varje gång jag kör på banan. Försöker hitta det optimala spåret/växeln/draget i varje kurva för att till slut binda ihop det (och som så ofta så var det på söndagen som jag gjorde min bästa tid under helgen. Ja jag kör med GPS i medel grupp).

Om en annan kör fortare än vad jag gör så har det ju att göra med så många olika faktorer...........som i slutändan blir absurt svåra att reda ut;
-Hur många års/timmars/varvs erfarenhet totalt.
-Hur många varv på aktuell bana.
-Uppsättning av hoj.
-Typ av hoj.
-Däcksval.
-Däckstemperatur.
-Däckstryck.
-Aktuell sinnesnärvaro!!!!!!!!!!
-Intelligens?
-Synfel!
-Medvind.
-Motvind.
-Ålder.
-Fet.
-Smal!
-You name it.

Säger inte att det är fel att köra fort....det är ju därför man är där.....bara man kan filtrera "snacket" efteråt...........själv hoppas jag kunna förbättra min tid nästa år med hjälp av lite kurser o ytterligare bandagar..........dessa jämför jag med mina tidigare för att då se om JAG utvecklats.

Tony.

Last edited:
[QUOTE =En sak som jag flera gånger retat mig på är när en person vurpar, gör illa sig i typ benet eller handen på ett sätt som knappast är farligt och inte kan bli värre än att det gör ont och sen sitter och blockerar upp ambulansen så att 100 pers inte får köra hoj på banan i väntan på en till ambulans. Själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag ställt till det så att andra inte får köra och jag ska nog fan vara döende innan jag tar ambulansen i anspråk.[/QUOTE]

Håller fullständigt med, folk åker ambulans när de för h-vete har stukat foten.

Det var som ett svar på varför fartskilnaden var så stor mellan oss som filmar och dom som blir omkörda. Och vi kör faktiskt inte särsilt fort på filmen.
Det bara verkar så för att indelningen på grupperna kanske blev lite konstigt.

I gruppen finns det ca 30 deltagare och dom flesta i gruppen blir inte omkörda. Det är samma personer som blir omkörda 2ggr.

Fartskillnader i grupper är som du skriver en svår nöt att knäcka.
Det enda man kan göra är att informera innan folk anmäler sig, och sen anpassa sig till vad resultatet blev sen på banan.

Problemet är att folk verkar tro att dom blir snabbare för varje år och flyttar till snabbare grupp, fast dom i verkligheten ligger och smyger runt i samma tempo år efter år.

Så nu finns det bara lugn, medel och medel hos AP.
Eftersom dom snabba verkar dra till andra arrangörer när snabba gruppen överhopas med medelgruppsdeltagare.

Och med det så menar jag så klart inte att det är fel att vara meddelgrupsdeltagare. Men det är lika fel att vara en snabb förare som kryssar runt i lugn grupp, som att vara en långsam deltagare som sabbar för andra i en för snabb grupp.

Flera deltagare kom och klagade på gotland. Men jag sa på plats att ledning och instruktörer på AP är medvetna om problemet och arbetar på att försöka lösa det. Men sanningen är också att andra arrangörer redan har löst dom problemen. För det fungerar bättre där.

Och med jämnare grupper verkar det bli mindre krascher.

Licensgruppen är fortfarande ett undantag då det lätt blir lite blandad fart där.

Detta är ju som du själv säger "en svår nöt att knäcka":va.

Att om en person som anmäler sig skall göra detta i medel eller snabb grupp är ju svårt att veta i förhand! Vad som då återstår är ju att arrangörens medhjälpare på banan, vilket är du, stämmer av på/under aktuell körning så att en/några/flera personer som "kommit fel" flyttas mellan grupperna. Detta kan ju bara göras aktivt genom att föråkaren/instruktören bedömer deltagarnas hastighet/färdighet och omplacerar dem (upp eller ner).

Kanske det ligger i hur ni bedömer er själva vara, just, föråkare eller instruktörer.

Körde själv om en del i medelgrupp och blev själv omkörd av andra........tyckte inte att de "långsammare" orsakade mig några direkt problem (ej heller fick jag några negativa synpunkter på min körning gentemot dem), hörde heller inte, ifrån de som körde om mig, att jag uppträtt konstigt/fel eller orsakat dem problem (inte heller klagade jag på dem)

Krascher orsakas nog tyvärr oftare av egen oförmåga än andras förmåga (så var det i mitt fall föregående år.).

Tony.

Få se nu, var det inte du som skrev i en annan tråd om "snabbkörningskurs"? :)

Det här är väl en bra diskussion som kan leda till förbättringar för alla som kör bandagar. Hur vill ni deltagare ha det? Gillar ni att ha 2 timmer effektiv stilleståndstid per dag pga ineffektiv dåligt planerad hantering vid vurpor eller vill ni kanske hellre köra mer hoj?

Första helgen hade licensgruppen på gotland endast en enda vurpa på tre dagars körning. Andra helgen var det några stycken men på det hela taget måste jag ge alla deltagare beröm för att de var bra på att hålla sig på hjulen.

En sak som klart förbättrar en banddag är posteringar med flaggvakter och radio. Användande av gulflagg och hämtande av hojar efter att passen är slut.

En sak som jag flera gånger retat mig på är när en person vurpar, gör illa sig i typ benet eller handen på ett sätt som knappast är farligt och inte kan bli värre än att det gör ont och sen sitter och blockerar upp ambulansen så att 100 pers inte får köra hoj på banan i väntan på en till ambulans. Själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag ställt till det så att andra inte får köra och jag ska nog fan vara döende innan jag tar ambulansen i anspråk.

Nä jag skrev inte i någon "snabbkörningskursforum" och..............vänta lite nu........Inte vill väl någon ha "två timmar effektiv stilleståndstid" varje bandag:va, och det skulle förbättras genom att;

-Om "Kalle" lägger sig i en högfartskurva, låt oss säga 180 knyck, och reser sig upp. Flaggvakten vinkar gult eller blått eller vilken jävla färg som helst som betyder att alla kan lugnt åka vidare, för "kalle" mår bra, han står ju upp/rör ju på sig. Alla kör vidare i ytterligare 14-19 minuter (eller i öppen depå...........hur gör man då):va. "Kalle" har punkterat ena lungan vilket han inte känner direkt då adrenalinet sprutar ut i kroppen, samtidigt som blodet fyller lungan.

Vill jag att "Kalle" skal bli hämtad/kollad av utbildad personal eller enbart "avflaggad" som det ordnarsigdåpassetäröverochskambilenkörutförattplockaihophojenoch"Kalle":huvet

Åkte ambulansen in förra året utan livshotande skador och är bara glad då deltagare som kommer in med ambulansen kan gå av för egen maskin utan att passera något akutintag på ett sjukhus. Jag tar gärna det "omaket" att vänta de cirka extra 5 minuterna.

T.

Ovanstående inlägg från Mountain och Hellmoppers beskriver lite vad en själv känner.
Kanske blivit lite spröd och känslig med åldern då jag läste Eskilssons tidigare inlägg. Jag var säkert en av stoppklossarna, i alla fall i licensgruppen.
Dålig början på säsongen maskinellt.en massa mekande samt funderingar på att sluta med RR som givit så mycket de tidigare åren med tillfredställelse(förstå mig rätt:)) och trevliga människor.
Gotland Ring skulle förhoppningsvis ge en nytändning-En bana som jag aldrig besökt men hört mycket gott om

MEN första dagen, Första passet Första kurvan med nya regndäck så ligger man där och kravlar ,förnedrad i kalket, utan att ha en aning varför man körde av i det som kändes som 30km/h.
Skämdes som en gammal labrador med en sån där veterinärstrut av plast.
Nu jävlar skulle jag åka hem samtidigt som RR-ängeln viskade i mitt öra "you can do it, and you know it"
Så efter att racerepair lagat min fotpinne med en hylsa så var det till o tvinga ut demonerna ur kroppen. Med knapp styrfart försökte jag ta mig runt på banan o leta fel spårval. Det var misär-

Under söndagen med hjälp mina homies hemifrån samt LMS så gick det betydligt bättre och när man äntligen började få flyt så så pajade hojen.
Men RR-livet var dock kul igen.
Det jag bla vill säga med detta babbel är

-Visst ska man grovt välja rätt grupp,men som sagt kan vara svårt att bedöma direkt av olika skäl.
-Alla är inte talanger inklusive mig själv även om jag skulle vilja, men tycker det är grymt kul ändå.
-Kan vara skönt slippa onödiga kommentarer(ej Eskil/kreug) för hävda sin egen förmåga.
-Man måste kunna få känna att det är ok att vurpa utan att behöva skämmas mer än vad man gör. Rom byggdes inte på en dag.
Var en hel del duktiga erfarna förare som oxå fick smaka kalk under helgen
-Västar är perfekt. Syns bra (även i depån)samt att det är väl bättre att 2 har dessa än 30?

/Olle[/QUOTE

Håller med..............bättre väst på 2 än 30.

T.

[QUOTE =En sak som jag flera gånger retat mig på är när en person vurpar, gör illa sig i typ benet eller handen på ett sätt som knappast är farligt och inte kan bli värre än att det gör ont och sen sitter och blockerar upp ambulansen så att 100 pers inte får köra hoj på banan i väntan på en till ambulans. Själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag ställt till det så att andra inte får köra och jag ska nog fan vara döende innan jag tar ambulansen i anspråk.

Håller fullständigt med, folk åker ambulans när de för h-vete har stukat foten.

Och vem gör den bedömningen den skadade eller den utbildade personalen....i ambulansen....kanske någon försiktighetsprincip som dessa humanister har i ryggmärgen. Eller;

-Nä, att underbenet ditt inte är fixerat vid knäskålen beror inte på att det är av eller brutet, det beror helt enkelt på att du köpt ett skinnställ som är av fel fabrikat. Hoppa du upp på hojen igen o kör vidare så löser det sig under eftermiddagen. Ha det gött.:fyllisar

T.

Last edited:
Kanske blivit lite spröd och känslig med åldern... massa bra text.....

/Olle

Jo det var lite otur att stegraöver i första kurvan i regnet.
Men det är inget fel med att ramla. Det verkar gå någon sorts idé om att det är skam att krascha. Ramla tillhör RR lika mycket som tanka, gasa och svänga.
Men det är synd om folk kraschar för att det är stora fartskillnader i grupperna. Och det är synd om det inte går att lösa snabbt, så att dom andra måste stå och vänta onödigt länge.

Sen är det inget fel att komma till en instruktör och säga...
- Hej jag heter Sven Svensson och det här är min första bandag på den här banan. Jag är normalt i snabb grupp eller medelgrupp och har därför anmält mig till den gruppen. Men eftersom jag är ny på den här banan tänkte jag fråga om jag kunde få lite hjälp med spårval i en lugnare grupp tills jag får upp farten på den här banan. Och byter då gärna tillbaka till min grupp. I stället för att åka runt i en grupp man inte passar och vänta på att en instruktör skall se en och flytta en till en annan grupp.

Ni betalar stora summor för bandagar med instruktörer. Och mitt tipps är att använda dom instruktörerna flitigt. Vi kan faktiskt ha ett och annat tips i ärmen som kan bättre er körning avsevärt.

Sen är det faktiskt en lite känslig fråga att flytta deltagare till lugnare grupper. Till snabbare går bra, deltagare gillar ofta att höra att dom e snabba och bör byta grupp. Men dom man flyttar till lugnare grupp tar det ibland som ett personligt påhopp och blir lite sårade och besvikna. (Dock inte alla, många förstår och uppskattar insatsen).

Eskilsson: Spana gärna efter det där vita kuvertet som blinkar uppe till höger! :D

Last edited:
Jag tycker att det känns helskevt när en instruktör klankar på deltagarnas val av grupp och kritik av arrangören som han själv är instruktör i. Instruktören kör snyggt och snabbt, men va fan nån måtta får det väl vara på självgodheten. Ska inte en instruktör vara till för att hjälpa deltagarna att bli bättre på att köra på banan och vara arrangören lojal eller? Eller har jag missuppfattat det hela?

Jag tycker att det känns helskevt när en instruktör klankar på deltagarnas val av grupp och kritik av arrangören som han själv är instruktör i. Instruktören kör snyggt och snabbt, men va fan nån måtta får det väl vara på självgodheten. Ska inte en instruktör vara till för att hjälpa deltagarna att bli bättre på att köra på banan och vara arrangören lojal eller? Eller har jag missuppfattat det hela?

Jag tror du har uppfattat det hela.................alldeles rätt:D.

Du har delvis rätt.

Ja! vi ska bland annat hjälpa deltagare som har det svårt på banan. Och se till som dom får ut det dom vill av sin bandag.
Men vi har även ett ansvar mot dom som inte har det svårt på banan. Som får sina pass förstörda av folk som anmäler sig till fel grupp, bandag efter bandag, år efter år.

Det var faktiskt en person som krashade alvarligt på Gotland i år för att han missbedömde framförvarandes extremt långsamma fart i snabb grupp. Och fick veja tvärt och krashade sin fina hoj.

Tycker du att det är rätt åt honom då som var klantig och missbedömde framförvarandes fart?
Eller kan man minska den typen av onödiga krascher genom bättre information och gruppindelning?

Sen är jag absolut inte lojal mot en arrangör på det viset.
Mina åsikter kommer från mig. Jag är ingen kasperdocka som skriver andras tokiga åsikter för att någon säger åt mig att göra det.

......

hahaha

Inte ofta jag vinner tävlingar i ödmjukhet. Men det är inte ofta jag har så bra motstånd :)

Vi har nog alla lite behov av att visa upp för andra när vi är duktiga på något och mitt behov av det är nog generellt lite större än snittet men just vad det gäller att köra hoj fort på bana har jag inget behov att bevisa något på en bandag längre. Det var många år sedan jag hade något behov av att visa mig på styva linan på bandagar, nu tävlar jag mot de andra 10 bästa i sverige i Pro Superbike istället.

Du har delvis rätt.

Ja! vi ska bland annat hjälpa deltagare som har det svårt på banan. Och se till som dom får ut det dom vill av sin bandag.
Men vi har även ett ansvar mot dom som inte har det svårt på banan. Som får sina pass förstörda av folk som anmäler sig till fel grupp, bandag efter bandag, år efter år.

Det var faktiskt en person som krashade alvarligt på Gotland i år för att han missbedömde framförvarandes extremt långsamma fart i snabb grupp. Och fick veja tvärt och krashade sin fina hoj.

Tycker du att det är rätt åt honom då som var klantig och missbedömde framförvarandes fart?
Eller kan man minska den typen av onödiga krascher genom bättre information och gruppindelning?

Sen är jag absolut inte lojal mot en arrangör på det viset.
Mina åsikter kommer från mig. Jag är ingen kasperdocka som skriver andras tokiga åsikter för att någon säger åt mig att göra det.

Jag kör själv oftast i medelgrupp. När jag åkte på Mantorp i år var jag nog näst snabbast i gruppen eller bland de snabbaste. På Gotland gick det undan för mig på fredagen, men på lördag var jag i sämre form eller så hade de andra blivit varm i kläderna. Hursomhelst så är det väldigt svårt att som deltagare väja rätt grupp, det varierar faktiskt mycket beroende på bana och deltagare. De allra flesta önskar nog ett jämnt flyt så att man kan utvecklas, där har du rätt, men det krävs mandat och engagemang från instruktörerna att leda. De här kördagarna med Actionpics mfl betraktar jag som ett rent nöje för de sk amatörerna, tillfällen att ha kul och att utveckla sin körteknik, inte tävling. Jag förväntar mig att någon som titulerar sig som instruktör faktiskt är instruktör och är till för deltagarna, inte för sin egen skull.

Nä jag skrev inte i någon "snabbkörningskursforum" och..............vänta lite nu........Inte vill väl någon ha "två timmar effektiv stilleståndstid" varje bandag:va, och det skulle förbättras genom att;

-Om "Kalle" lägger sig i en högfartskurva, låt oss säga 180 knyck, och reser sig upp. Flaggvakten vinkar gult eller blått eller vilken jävla färg som helst som betyder att alla kan lugnt åka vidare, för "kalle" mår bra, han står ju upp/rör ju på sig. Alla kör vidare i ytterligare 14-19 minuter (eller i öppen depå...........hur gör man då):va. "Kalle" har punkterat ena lungan vilket han inte känner direkt då adrenalinet sprutar ut i kroppen, samtidigt som blodet fyller lungan.

Vill jag att "Kalle" skal bli hämtad/kollad av utbildad personal eller enbart "avflaggad" som det ordnarsigdåpassetäröverochskambilenkörutförattplockaihophojenoch"Kalle":huvet
Åkte ambulansen in förra året utan livshotande skador och är bara glad då deltagare som kommer in med ambulansen kan gå av för egen maskin utan att passera något akutintag på ett sjukhus. Jag tar gärna det "omaket" att vänta de cirka extra 5 minuterna.
Och vem gör den bedömningen den skadade eller den utbildade personalen....i ambulansen....kanske någon försiktighetsprincip som dessa humanister har i ryggmärgen. Eller;
-Nä, att underbenet ditt inte är fixerat vid knäskålen beror inte på att det är av eller brutet, det beror helt enkelt på att du köpt ett skinnställ som är av fel fabrikat. Hoppa du upp på hojen igen o kör vidare så löser det sig under eftermiddagen. Ha det gött.:fyllisar
T.

Du skrev "Snabbkörningskurs med..........................., ja, ni vet vilka!" i tråden "Tack alla - Gotland Ring med Actionpics"
Antog att det betydde att du ville gå en sån och lära dig köra fortare?

Du har missförstått min poäng med användande av ambulans. Att köra av banan och krascha i 150-200 km/h vet jag allt för mycket om. Självklart ska en kille som varit med om en sån olycka kollas upp ordentligt. Ofta är jag en av dem som är först fram och jag gör en första bedömning och agerar därefter. Strax efter kommer ambulansen alltid ut när en sådan olycka har skett och personen får prata med ambulanspersonalen och åka med i ambulansen in i depån medan jag och skamkärrepersonalen bärgar hojen och städar upp banan. Det är vad som händer sen jag retar mig på.

I de flesta fallen så är det inte mer fel på personen än att man är mörbultad, man har ont i en fot, en hand eller något annat i sammanhanget bagatellartat. Man kan ju faktiskt vara döende efter en sån krasch men mycket tack vare bra skydd och avåkningszoner blir det sällan allvarliga skador. När då alla 100 pers får vänta med att börja använda banan igen för att ambulansen är "upptagen" med att linda bandage runt en stukad fotled så tycker jag det är dåligt. Jag tror att många av de som har suttit där med den stukade fotleden inte ens är medvetna om att alla andra får stå och vänta och inte får köra bara för att man väntar på en annan ambulans som ska köra in personen för att röntga foten utifall den skulle vara av. Även om nu foten skulle vara bruten så får man ju ändå vänta flera timmar på sjukhuset innan det händer något mer med den hur som helst. Problemet är att alla är så rädda att personen inte ska få tillräcklig vård så det går till överdrift åt andra hållet istället helt i onödan. Det går ut över alla andra deltagare som missar körtid.

När sen jag, eskil eller som på lördagsmorgonen andra helgen Patrik kör av är det en annan sak. Vi är vana att krascha. Jag har kraschat i farter kring 150 km/h över 10 gånger de senaste åren och jag vet om jag är okej eller inte direkt efteråt. När vi ställer oss upp, leder undan hojen i skydd bakom räcket och ställer oss på däcktraven och ger tummen upp och vinkar åt våra instruktörskompisar att köra vidare så har vi inte någon punkterad lunga. Vi klarar av att göra sådana bedömningar precis som vi bedömer 100tals andra saker medan vi kör hela tiden. Det är bla för att vi klarar av att fatta beslut som vi är instruktörer.

Jag har fått flera kommentarer kring körningen på filmen som tyder på att många tror att vi kör fullt race-tempo och har fullt sjå att hålla oss kvar på motorcyklarna. Så är det inte. Medan många deltagare ligger och kör hela dagarna på hörntänderna och mer av tur än skicklighet lyckas hålla sig på hjulen så kör vi i filmen i ett tempo som för oss innebär att det hela tiden finns marginaler att hantera konstiga påhitt från ovana deltagare som svänger eller bromsar på fel ställen. Precis som man i trafiken förutsätter att bilarna inte ser en och när som helst kan göra någon dumhet .
I filmen kör vi 1.30-1.33. Fullt racetempo är typ 1.23-1.24

Jag kör själv oftast i medelgrupp. När jag åkte på Mantorp i år var jag nog näst snabbast i gruppen eller bland de snabbaste. På Gotland gick det undan för mig på fredagen, men på lördag var jag i sämre form eller så hade de andra blivit varm i kläderna. Hursomhelst så är det väldigt svårt att som deltagare väja rätt grupp, det varierar faktiskt mycket beroende på bana och deltagare. De allra flesta önskar nog ett jämnt flyt så att man kan utvecklas, där har du rätt, men det krävs mandat och engagemang från instruktörerna att leda. De här kördagarna med Actionpics mfl betraktar jag som ett rent nöje för de sk amatörerna, tillfällen att ha kul och att utveckla sin körteknik, inte tävling. Jag förväntar mig att någon som titulerar sig som instruktör faktiskt är instruktör och är till för deltagarna, inte för sin egen skull.

Jag håller med, det krävs mandat och engagemang från instruktörerna att leda. Det ska vara enkelt att flytta deltagare mellan grupper så att man kan flytta folk även tillfälligt beroende på dagsform, om man kanske har kraschat och tappat fart, känner sig obekväm eller bara hamnat fel fartmässigt. Ena helgen kanske man passade in i medel men andra helgen passar man bättre i lugn eller snabb och då måste det finnas flexibilitet i organisationen för snabba ändringar. Det behöver nog alla bandagsarrangörer och instruktörer bli bättre på att få att fungera.

Vem har pratat om tävling? Vi vill bara diskutera hur fördelningen av deltagare ska ske för att få ut bästa möjliga bandagar. Nu har jag inte kört eller varit med som instruktör i just mellangruppen de här helgerna så jag vet inte säkert hur det gått till där men jag tror ändå att de instruktörerna precis som vi hjälper alla som vill med spårval, körteknik mm. Själv har jag med mig en whiteboadtavla som jag brukar ha genomgångar på mellan passen och det är mycket uppskattat.

Om du tror att jag eller eskil bara har en väst på oss och sen kör egen träning så har du fel. För oss är det lika givande att köra i snabb och licens som det skulle vara för deltagarna där att köra i den lugna gruppens tempo om vi pratar egen körträning. Den egna träningen får stå tillbaka helt en sån här helg, det är inte därför vi är med. När vi ska träna egen träning ska vi antingen ha tom bana eller dela den med de 20 snabbaste i sverige och det gör vi på tävlingshelger.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul