marben
Newbie!
aaa, du tänker så =)
Så illa
Nu menade jag visserligen att man köpt en hoj, ställt den på far/mor men naturligtvis sett till att de tecknat en försäkring som säger att det är ok för sonen/dottern att låna/köra den.
Du säger emot dig själv. "...att man köpt en hoj... ...sett till att de tecknat en försäkring..." Som det skrivits om på SH något tusental gånger de senaste åren - även i den här tråden - kan man inte försäkra något som man inte har ekonomiskt intresse i. (Läs: man kan försäkra, men inte vänta sig ersättning.) Det ligger i f-bolagens intresse att inte betala ut ersättning i fall där f-tagaren har fört bolaget bakom ljuset, vilket ditt resonemang ju faktiskt är exempel på. Därför lägger f-bolagen ibland ner en hel del utredningsarbete i tveksamma fall, för att ta reda på vem som är den verklige (till skillnad från formelle) ägaren till ett försäkrat objekt.
(För att förenkla i detalj; din förälder har inget självklart ekonomiskt intresse i din hoj bara för att ni registrerar ägarbyte hos VV. I ett oklart fall behöver din förälder kunna styrka att det verkligen inte är du som köpt, betalt, huvudsakligen använder etc, hojen.)
^^ Jag tycker att du ska sälja hojen du har nu och köpa nått med i alla fall 1hk/kilo. ^^ Typ inte kul annars juh >.< Men visst sant´som du säger, that's life live it fan :/ köp R1 å trimma annars ingen vits att köra ^^. så kör du lätt från pappa också, perfekt när ni ska övningsköra å tävla lite. =) ^^
så dom inte känner på gasen vid en kontroll å sen tar in den å kollar effekten?
Som d1ce nämner.
Den som brukar fordonet som sitt skall stå som ägare och därmed oxå försäkringstagare. Bor man hemma så får man låna pappas motorcykel men använder man den som sin egen ses det som skenförsäkring och man blir därför utan ersättning vid eventuell olycka.
edit: stavfle
Knepigt att försäkringsbolaget sa annorlunda te farsan när han frågade dom om det.
Inga problem att ha den på han trots att jag körde den.
Trafikförsäkringen gäller oavsett så det där är ingenting som skulle kunna hända i verkligheten.Mycket prat om försäkringar, vad är det igentligen, måste man ha en sån?
Nää men allvarligt talat, om du har råd att betala alla sjukvårdsavgifter på den du kört på och dig själv, efter vård, i fall personen blir handikappd/förlamad skall ha rullstol osv............. så varför inte ta bort strypningen. Men om du känner att plånboken inte är tillräkligt tjock så kan det vara en bra idé att ha kvar strypningen. Förhoppningsvis händer inget men man vet aldrig när olyckan är där.
Tänk och använd huvudet så kan du nog svara på detta själv!
Man kan få ordentligt med problem.. Om det vill sig illa.3222959När jag köpte min mellanhoj och skulle få den strypt var firman för snåla för att beställa strypningar utan tillverkade egna istället. Dessa var av lite för stor diameter så hojen lämnade mer än vad den skulle men var ändå väldigt snäll och förlåtande. När du har fått ditt körkort och lärt känna hojen ordentligt kan du ju alltid fila upp brickorna en aning så du får en 50-60 hk eller liknande.
Polisen behöver du inte bekymra dig för oavsett hur mycket effekt du egentligen har, men har du hojen helförsäkrad kan du få problem med att få ut ersättning om du inte har några strypningar. Däremot kollar de knappast om brickorna är för stora.
Trafikförsäkringen gäller oavsett så det där är ingenting som skulle kunna hända i verkligheten.
Och angående skenförsäkringsdebatten så är det alltid den huvudsakliga brukaren och den som har det ekonomiska intressetet i hojen som ska stå som ägare, oavsett vad ni som vill spara ett par slantar försöker intala er.
Tack för svar å så, det hjälper lite iaf^^ Kommer fila upp brickorna sen som vissa har sagt, det va nått sånt jag hade i huvet innan..
Dallas, Gå och dö! xD
Det där är ganska typiskt för de som säger att det är ok. För att motbevisa det ringde jag 3stora bolag (if, t-h och folksam) och frågade -"är det ok att jag skriver över min hoj på far och låter han försäkra den". Alla bolag svarade att det inte är ok, och det var ingen frågan eller tvekan bakom svaret.
När de som väljer att försäkra på någon annan har pratat med bolaget har man antagligen frågat om det är ok att köra en hoj som far/mor försäkrar, men det är inte riktigt vad det är frågan om och i grunden inte där det faller. Problemet är att de försäkrar något de inte kan försäkra eftersom de inte äger motorcykeln.
Bilsport-MC, ett rätt vanligt försäkringsbolag för många hojåkare, ser inga som helst problem med att det är JAG (18åring med relativt färskt körkort)som brukar hojen huvudsakligen, trots att min far står som ägare och försäkringstagare, så länge vi bor i samma hushåll. Punckt.
Det där var någonting nytt... Sådant trodde jag bara inte existerade, men tydligen har de börjat komma på nya sätt att roa sig.Man kan få ordentligt med problem.. Om det vill sig illa.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=167687
Jag blir sällan trött. Men läs förf*n tråden igen. Det du beskriver är inte problematiken! (och det du skriver har flera gånger tagits upp och konstaterats var ok)
LÄS!
Punckt.
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |