Fick med stöldgods vid bilköp, vad gäller?

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Köpte en bil i fjol, och säljaren skickade med en extra uppsättning däck. Nu behövde jag lite plats i garaget så jag blockade dem. En spekulant kom och tittade och identifierade dem som sina.

Han förstod att det inte var jag som låg bakom stölden men var naturligtvis intresserad av att få tag på de skyldiga, så han gick vidare med polisärendet.

Så vad händer nu? God tro finns ju inte kvar, däcken slängdes bara med så det finns inga papper på överlåtelsen. Är jag rökt?

Det är nog upp till spekulanten av däcken att avgöra. Men förstår han att du inte ligger bakom stölden så anmäler han givetvis inte dig. Ge honom alla uppgifter om säljaren istället.

Hur kunde han identifiera de som sina? Hade han skrivit sin bils regnummer på de eller?

Det fina är att det låter inte misstänkt alls...

Om bilköpet var i sin ordning för övrigt finns det ju en möjlighet att man sänker garden och blir uppkörd. Antar att det var inga plåtisar med biltemakapslar 99 kr för 4 st.

Vad menar du med rökt?

Är din story sann, (varför den nu inte skulle vara det), hade jag lämnat honom hjulen om han kan styrka ägandet. Hade tacksamt emotsett en ringa "hittelön". Därefter hade jag hänvisat till den som sålde och hjälpt till efter bästa förmåga.

Måste dock säga att hela grejen luktar fiskigt.

Last edited:
Du är rökt på fälgarna om det nu stämmer som spekulanten säger. Men det kan ju lika gärna var en lögn från honom för att lura av dig fälgarna.

Men du kan ju knappast bli dömd för nåt juridiskt och dessutom blir det ju lätt för er att få tag på förra ägaren till bilen. Och du borde nog kunna kräva honom på ersättning för fälgarna han han "lurat på dig".

Verkar jävligt suspekt, minst sagt..
Hur styrker han ägande, kvitto eller vadå?
Är fälgar numrerade så man kan kolla sånt?

Verkar mer som att spekulanten är ute efter ett par gratis-fälgar..

//via Tapatalk

Har en känsla av att detta inte kommer leda någonstanns om inte "ägaren" har bildbevis etc att tillgå som togs innan stölden. Antar att det inte finns något kvitto att hämta hos "tjuven"?

Ja som sagt, hur identifierar man ett par fälgar?

Jag kom att tänka på en gång när jag var en sådär 12-13 år gammal så kom det några killar som var ett par år äldre än mig och hävdade att min cykel en av dessa grabbars stulna cykel. Och dom höll fast mig och cykeln tills denna kille fått testa sin nyckel i mitt lås. Som tur var passade inte hans nyckel varvid dom insåg att min cykel bara var likadan och jag blev släppt. Känns som att ett par fälgar är lite samma sak, som med min cykel, det finns tusentals likadana.

Det fina är att det låter inte misstänkt alls...

Om bilköpet var i sin ordning för övrigt finns det ju en möjlighet att man sänker garden och blir uppkörd. Antar att det var inga plåtisar med biltemakapslar 99 kr för 4 st.

Vad menar du med rökt?

Är din story sann, (varför den nu inte skulle vara det), hade jag lämnat honom hjulen om han kan styrka ägandet. Hade tacksamt emotsett en ringa "hittelön". Därefter hade jag hänvisat till den som sålde och hjälpt till efter bästa förmåga.

Måste dock säga att hela grejen luktar fiskigt.
Ja fiskigt var ordet. Personen jag köpte bilen av verkade reko, jag har hennes adress osv. Han som påstod att fälgarna var hans däremot kom i en leasingbil reggad 160 mil söderut, uppgav aldrig sitt namn eller nr men fotade min bil. Är det kanske han som är skum som Nidhogg antyder? Han påstod fö att han hade kännetecken på fälgarna men specificerade aldrig vad.

Med rökt menar jag straffad, bötfälld. Fälgarna blir jag gärna av med, de tar bara plats i garaget.

Blä, varför kan inte folk hålla tassarna borta från andras grejer, blir så helsikes rörigt..

Ja, du är rökt. Dvs lurad av killen som vill ha dina fälgar. Han var bergis ute på turne och besökte ett otal Blocketannonsörer varje dag.

Bättre bevis än att säga att de är hans skulle jag i varje fall vilja se.
Skulle jag vara i din sits och det kommer en snubbe med t.ex. ett foto på en skada som är identisk med något på dina fälgar så ok. Eller ifall han skrivit in hans personnummer någonstans på fälgen, men annars...Nja...

Fråga honom vad det var för däck, inkl märke, modell, dimensioner, tillverkningsdatum osv på fälgarna. Gärna ET-mått, bultcirklar mm också. Snackar han mumbojumbo är det ju bara att ringa polisen och anmäla honom istället.

Ja fiskigt var ordet. Personen jag köpte bilen av verkade reko, jag har hennes adress osv. Han som påstod att fälgarna var hans däremot kom i en leasingbil reggad 160 mil söderut, uppgav aldrig sitt namn eller nr men fotade min bil. Är det kanske han som är skum som Nidhogg antyder? Han påstod fö att han hade kännetecken på fälgarna men specificerade aldrig vad.

Med rökt menar jag straffad, bötfälld. Fälgarna blir jag gärna av med, de tar bara plats i garaget.

Blä, varför kan inte folk hålla tassarna borta från andras grejer, blir så helsikes rörigt..

Glad att jag reserverade mig med ett "om". Stolligheter! Han säger inte hur han identifierar dem, inget kvitto eller åtminstone foto från familjealbumet. Identifiera en fälg eller ett hjul kan jag också, det gör inte objektet till mitt. Jag menar substantiellt bevis enligt ovan kombinerat med kännetecken, (typ märkning eller skada som inte syns i annonsen), vilken/vilka uppges innan påseendet.

Ring du bröderna Grip och be att få se anmälan. Du kan också se över dina lås, flytta värdesaker han sett för att sedan skita ett stort stycke i det hela. Såg tjejen härdad ut?

Ja, du är rökt. Dvs lurad av killen som vill ha dina fälgar. Han var bergis ute på turne och besökte ett otal Blocketannonsörer varje dag.
Mycket möjligt, men hur har han tänkt bärga grejerna? Jag lämnar ju inte ifrån mig fälgarna hursomhelst. Har han tänkt söka upp mig med nån vals om att han snackat med polisen och det ser illa ut för mig, men han kan vara sjysst och bara ta tebax sakerna och stryka ett streck?

Ska ta å ringa säljaren och fråga ut henne rätt upp och ner om hur det ligger till med fälgarna hon skickat mig.

Nu när han har varit och tittat på fälgarna kan han ju identifiera dom när han kommer dit med polisen, nu känner han ju igen dom skrapmärken han såg vid första besöket.

Jag skulle helt och hållet skita i det, kommer polisen på besök och vill titta på grejorna är du ju bara noga med att förklara att snubben som påstår att det är hans redan har tittat på dom så hans uppgifter om kännetecken är vatten värd...

Han försöker blåsa dig helt klart.

Mycket möjligt, men hur har han tänkt bärga grejerna? Jag lämnar ju inte ifrån mig fälgarna hursomhelst. Har han tänkt söka upp mig med nån vals om att han snackat med polisen och det ser illa ut för mig, men han kan vara sjysst och bara ta tebax sakerna och stryka ett streck?

Ska ta å ringa säljaren och fråga ut henne rätt upp och ner om hur det ligger till med fälgarna hon skickat mig.

Men allvarligt, vem litar du på?

Någon säljare som du uppenbart kan kontakta eller någon som inte uppger vem han är?

Det här med att god tro tagits bort misstolkas ganska ofta. För att du ska kunna dömas/bötfällas måste ditt köp av stöldgods skett med uppsåt eller vara av den natur att du borde förstått att det var stöldgods. Däremot så har ägaren numera rätt att kräva tillbaks sina stulna prylar; något som tidigare inte var möjligt.

Han försöker blåsa dig.
Jag tror inte ett ögonblick på att det är hans fälgar.
Jag tror att de är mina.
Runda, i metall med luftfyllda gummidäck?
Då är de mina.

Men allvarligt, vem litar du på?

Någon säljare som du uppenbart kan kontakta eller någon som inte uppger vem han är?
När du lägger fram det på det viset så, ja det är ju uppenbart.
Det här med att god tro tagits bort misstolkas ganska ofta. För att du ska kunna dömas/bötfällas måste ditt köp av stöldgods skett med uppsåt eller vara av den natur att du borde förstått att det var stöldgods. Däremot så har ägaren numera rätt att kräva tillbaks sina stulna prylar; något som tidigare inte var möjligt.
Aha, då är det ju safe. Visar det sig att han kan styrka att det är hans fälgar lämnar jag gladeligen tebax dom, annars åker dom upp på blocket igen.
Jag tror att de är mina.
Runda, i metall med luftfyllda gummidäck?
Då är de mina.
Fanken, nästan mitt i prick! Hade du sagt lättmetall (vilket iofs oxå är metall, men jag är hård i bedömningen) hade du kunnat PM'a adressen och fått dom med posten.

Antingen så är killen med leasingbilen från Lund en (skicklig då han var ruskigt övertygande) joxare, och i så fall vill jag gärna snoka reda på vem han är och göra hans jobb lite mer utmanande. Eller så är han ok, och då gissar jag att säljaren skickade med fälgarna i god tro. Hon, säljaren, verkar inte vara gangstertypen direkt. Hoppas på det sistnämnda men har ikväll iaf sett till att låsa både hus, garage och förråd. Bor i det lugnaste hörnet av världen så brukar inte vara så noga med det.

Ska ringa runt lite imorgon och på måndag för att kolla upp med säljaren angående fälgarnas ursprung, och även polisen om det finns nåt ärende på stulna fälgar enligt vad leasingkillen sa. Kanske ska kolla upp vem som är brukare av leasingbilen med. Blev en helsikes massa jobb bara för att jag ville frigöra en kvadratmeter i garaget.. :mad:

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...