Har renoverat topp och bytt ringar under vintern, fyllde upp med Biltema mineralolja, normal mängd (dvs ca 3,5 liter). Har nu kört sisådär 100 mil, och skulle byta ut mineraloljan mot syntet i stället. TRX:en har torrsump, en oljeplugg på vänster sida av motorn, plus att det brukar rinna till en del när man byter filtret som sitter på höger sida under motorn. Jag tömde oljan med varm motor och bytte filter. Tyckte det såg lite lite ut, så jag startade t.o.m. motorn en kort stund för att pumpa runt det som kunde finnas kvar. Hällde sen på olja, och det rann över innan jag fyllt på 2 liter
. Startade upp igen för att pumpa runt oljan, och fick i kanske en halvliter till.
Har bytt olja ett par gånger förut på hojen, och aldrig varit med om något liknande. Verkar som jag inte fick ur all olja, eftersom oljan man ser i tittgluggen blev ganska omgående svart. Vad 17 kan det bero på? Någon kanal/ventil som blivit tilltäppt? (Jag har ju märkt att hojen går varmare än förut sen vinterrenovering, men jag har fipplat med TPS, ombestyckat och som sagt honat cyllarna, så jag hoppas det inte har något samband). Har nu köpt 4 friska liter Biltema racingolja, men ville höra lite åsikter innan jag byter 2 liter olja igen...
. Startade upp igen för att pumpa runt oljan, och fick i kanske en halvliter till. Har bytt olja ett par gånger förut på hojen, och aldrig varit med om något liknande. Verkar som jag inte fick ur all olja, eftersom oljan man ser i tittgluggen blev ganska omgående svart. Vad 17 kan det bero på? Någon kanal/ventil som blivit tilltäppt? (Jag har ju märkt att hojen går varmare än förut sen vinterrenovering, men jag har fipplat med TPS, ombestyckat och som sagt honat cyllarna, så jag hoppas det inte har något samband). Har nu köpt 4 friska liter Biltema racingolja, men ville höra lite åsikter innan jag byter 2 liter olja igen...
Last edited: