Fick inte ut all olja vid oljebyte, torrsump

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har renoverat topp och bytt ringar under vintern, fyllde upp med Biltema mineralolja, normal mängd (dvs ca 3,5 liter). Har nu kört sisådär 100 mil, och skulle byta ut mineraloljan mot syntet i stället. TRX:en har torrsump, en oljeplugg på vänster sida av motorn, plus att det brukar rinna till en del när man byter filtret som sitter på höger sida under motorn. Jag tömde oljan med varm motor och bytte filter. Tyckte det såg lite lite ut, så jag startade t.o.m. motorn en kort stund för att pumpa runt det som kunde finnas kvar. Hällde sen på olja, och det rann över innan jag fyllt på 2 liter :va. Startade upp igen för att pumpa runt oljan, och fick i kanske en halvliter till.

Har bytt olja ett par gånger förut på hojen, och aldrig varit med om något liknande. Verkar som jag inte fick ur all olja, eftersom oljan man ser i tittgluggen blev ganska omgående svart. Vad 17 kan det bero på? Någon kanal/ventil som blivit tilltäppt? (Jag har ju märkt att hojen går varmare än förut sen vinterrenovering, men jag har fipplat med TPS, ombestyckat och som sagt honat cyllarna, så jag hoppas det inte har något samband). Har nu köpt 4 friska liter Biltema racingolja, men ville höra lite åsikter innan jag byter 2 liter olja igen...

Last edited:
HansJ skrev:
2179224 Har renoverat topp och bytt ringar under vintern, fyllde upp med Biltema mineralolja, normal mängd (dvs ca 3,5 liter). Har nu kört sisådär 100 mil, och skulle byta ut mineraloljan mot syntet i stället. TRX:en har torrsump, en oljeplugg på vänster sida av motorn, plus att det brukar rinna till en del när man byter filtret som sitter på höger sida under motorn. Jag tömde oljan med varm motor och bytte filter. Tyckte det såg lite lite ut, så jag startade t.o.m. motorn en kort stund för att pumpa runt det som kunde finnas kvar. Hällde sen på olja, och det rann över innan jag fyllt på 2 liter :va. Startade upp igen för att pumpa runt oljan, och fick i kanske en halvliter till.

Har bytt olja ett par gånger förut på hojen, och aldrig varit med om något liknande. Verkar som jag inte fick ur all olja, eftersom oljan man ser i tittgluggen blev ganska omgående svart. Vad 17 kan det bero på? Någon kanal/ventil som blivit tilltäppt? (Jag har ju märkt att hojen går varmare än förut sen vinterrenovering, men jag har fipplat med TPS, ombestyckat och som sagt honat cyllarna, så jag hoppas det inte har något samband). Har nu köpt 4 friska liter Biltema racingolja, men ville höra lite åsikter innan jag byter 2 liter olja igen...

Torrsump leder ju tankarna till en extern oljetank.
Och i en sån brukar sitta ytterligare en oljeplugg. Alltså två ställen att tömma vid oljebyte.
Glömde du den pluggen? (ser inte i din text att du mojat med nån sån)

Dr.Bike skrev:
2179384 Torrsump leder ju tankarna till en extern oljetank.
Och i en sån brukar sitta ytterligare en oljeplugg. Alltså två ställen att tömma vid oljebyte.
Glömde du den pluggen? (ser inte i din text att du mojat med nån sån)
Det finns en extern tank, men jag har aldrig tömt den, och jag har inte läst om en sån plugg i manualen heller. Tanken har tömts "attematiskt" vid tidigare oljebyten.

HansJ skrev:
2179541 Det finns en extern tank, men jag har aldrig tömt den, och jag har inte läst om en sån plugg i manualen heller. Tanken har tömts "attematiskt" vid tidigare oljebyten.

:) *automagiskt* är alltid bra :lol

Men jag litar inte på det förrän jag ser svaart på vitt, eftersom tankens ledningar oftast innehåller backventiler i de torrsumpsystem jag jobbat med iaf. Detta för att oljan ska hålla sig i tanken...annars ingen torrsump.

Dr.Bike skrev:
2179745 :) *automagiskt* är alltid bra :lol

Men jag litar inte på det förrän jag ser svaart på vitt, eftersom tankens ledningar oftast innehåller backventiler i de torrsumpsystem jag jobbat med iaf. Detta för att oljan ska hålla sig i tanken...annars ingen torrsump.
Efter att detaljstuderat manual och oljeflöden, får jag nog krypa till korset och erkänna att jag är en klant! Jobbigt, jag är ju en Messerschmitt...

Det finns visst en plugg till vid oljefiltret, trodde i min enfald att tanken tömdes bara man tog bort filterkåpan och filtret. Antingen har jag glömt att jag tappat olja där tidigare, eller så har oljan lyckats smita ut genom pumpen ändå. Har inte testat ännu, men det ser f-n ut som jag klantat mig. Skönt det, såg fram mot renspolning av oljekanaler och annat nice... Lite märkligt dock att det inte kom någon mer olja då jag startade utan filter och plugg?

Last edited:
Ja lite konstigt verkar det, men det var ju kul att du hittade källan till funderingarna.
Oljekällan? ;)

Att tanken kan ha tömts ändå är inte så konstigt då backventilen sälan är helt tät och oljan rinner sakta ner i motorn (över naten). Men det förutsätter att du bytte på en kall okörd motor?
Eller så har plungern i ventilen hakat upp sig och tanken dränerades ändå.

Ytterst sällan har jag sett helt täta backventiler i torrsumpsystem, där oljan hålls i tanken veckovis.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg