Fick hem min nylackade hjälm i dag.

Plopps

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2008
Hoj
Yamaha MT-01 2006
Fick hem min nylackade hjälm i dag
Den blev ganska cool.
Hjälmen är en Airoh WARRIOR 2.
Synd att det är ett tag till man får ta på sig den och åka en tur.

Bifogat

• Bild 278.jpg
    Bild 278.jpg
    194.3 KB · Visningar: 1,362
Painton har lackat även min hjälm, pirathjälmen som finns på hans hemsida. Peo är en jäkligt duktig kille.

Det va det jag frågade lackeraren innan jag skickade iväg den, men han sa att det inte va någon fara att lacka en plast hjälm. Vet ej om det är bättre färger nu som inte löser upp plasten. Jag får väl forska lite i det.

Utveckla, tack. :hjälm

Lösningsmedlet i färgen bryter ner polycarbonatplasten som hjälmen är tillverkad av, vilket gör den spröd och ger den en sämre stötupptagningsförmåga.

Hjälmar i glasfiber/kolfiber kan du kan du lackera / sätta klistermärken på etc hur mycket du vill, men en plasthjälm ska man inte fibbla med. :)

Men de flesta tillverkare av lexan-(plast)hjälmar lackerar sina hjälmar från fabrik, (däribland Airoh). Om man använder vattenbaserade lacker kan det väl inte vara något problem?

Man ska inte blanda ihop plast och plast.

En del lösningsmedel löser upp en del plaster.

Ja, du kan lacka en hjälm men kolla gärna upp vad det är för gerjor i färgen du ska måla med och även vilken plast du har i din hjälm.

Dom som lackar hjälmar vet men största sannolikhet INTE om hjälmen tar skada av det

Har man lite ledig tid över och vill veta hur pass vissa lösninsmedel påverkar man man testa spruta lite aceton på frigolit och se om man hade velat göra samma med sin hjälm.

EDIT: och eftersom jag är en sån snäll och omtänksam person så hjälpte jag lite på traven. http://www.youtube.com/watch?v=gXjKYuD_AlY

Last edited:
Man ska inte blanda ihop plast och plast.

En del lösningsmedel löser upp en del plaster.

Ja, du kan lacka en hjälm men kolla gärna upp vad det är för gerjor i färgen du ska måla med och även vilken plast du har i din hjälm.

Dom som lackar hjälmar vet men största sannolikhet INTE om hjälmen tar skada av det[/B

nej för dom jobbade på malmskillnadsgatan innan å horar på hjälmlack nu å skiter fullständigt i om lacken regnar bort på vägen hem, eftersom dom vet att du kommer hungrande tbax efter mer.... det e bizznizz det

Skitfräck hjälm! Jag tror nog att lackeraren vet vad som gäller, hurvida det smälter eller ej.

Skitfräck hjälm! Jag tror nog att lackeraren vet vad som gäller, hurvida det smälter eller ej.

Det är ju upp till dig. Inget ont om lackerare. Dom är just lackerare och inte kemister det är därför jag skrev att dom med största sannolikhet inte vet.
I regel brukar dom veta att pelle´s plastprimer funkar bättre än olle´s men inte varför.

Det är ju upp till dig. Inget ont om lackerare. Dom är just lackerare och inte kemister det är därför jag skrev att dom med största sannolikhet inte vet.
I regel brukar dom veta att pelle´s plastprimer funkar bättre än olle´s men inte varför.

gulleplutt e inte bara gulleplutt utan även kemist...
man kanske inte lämnar hjälmen hos en kariktyrtecknare på hötorget.. eller har du erfarenheter du vill dela

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back