Fick hem min nylackade hjälm i dag.

Jag ska maila till tillverkaren och fråga hur det ligger till med lack på den hjälmen. Dom borde veta hur den reagerar. Återkommer.

Är det någon som har stoppats av farbror blå med en motivlackad hjälm? vad säger dom om detta eller bryr dom sig om det? någon som har erfarenhet av detta.

Grymt najs hjälm,å du behöver inte va orolig att hjälmen ska lösa upp sig,men som bla plastreperatör som jag är, ska jag omedelbart höra av mig till VAG i tyskland å informera dom att alla plastdetaljer som sitter på deras bil-modeller,kan när som helst kan lösa upp sig å ramla av! Se upp på E4án du kan närsomhelst få en stötfångare i plytet:tummenupp hahahahaha

Måla en hjälm för 1500,- för 2.500,-:rolleyes:

Jag hade en sån hjälm, lite panikköp -03 och den är & var den sämsta hjälm jag burit i form av ljudvolym och passform.

Det är ju i princip en moppehjälm, även om jag brukar se återfallsknuttar på gamla Virago bära den.

För den är ju ganska snygg iaf.

Grymt najs hjälm,å du behöver inte va orolig att hjälmen ska lösa upp sig,men som bla plastreperatör som jag är, ska jag omedelbart höra av mig till VAG i tyskland å informera dom att alla plastdetaljer som sitter på deras bil-modeller,kan när som helst kan lösa upp sig å ramla av! Se upp på E4án du kan närsomhelst få en stötfångare i plytet:tummenupp hahahahaha

Visst finns det olika plaster...vilket en plastreparatör borde veta :rolleyes:
eller vad säger du om alla plastkåpor på motorcyklar som rinner av hojarna :tungan

Av egen erfarenhet:

Lackade en sliten BENSINTANK i plast till en cross, som jag tycker borde tåla lösningsmedel (thinner/sprayfärg)... :gnissla

Resultatet blev en blank och fin yta, såg riktigt bra ut! :tummenupp
MEN, det var som färgen inte härdade under ytan. Färgen blev skrynklig efter ett tags användande. När jag slipade ner lacken igen så var ytskiktet på tanken "upplöst", det var som en klisteraktig yta...

Färgen var svart medans plasten var grön! Därför vet jag att det var plasten som hade reagerat och inte färgen som inte hade härdat. Dock kan jag ej vara säker på om det var färgen eller att jag hade tvättat av tanken med thinner innan lacken.

Last edited:
eller vad säger du om alla plastkåpor på motorcyklar som rinner av hojarna :tungan

Av egen erfarenhet:

Lackade en sliten BENSINTANK i plast till en cross, som jag tycker borde tåla lösningsmedel (thinner/sprayfärg)... :gnissla

MEN, det var som färgen inte härdade under ytan. Färgen blev skrynklig efter ett tags användande. När jag slipade ner lacken igen så var ytskiktet på tanken "upplöst", det var som en klisteraktig yta...

Färgen var svart medans plasten var grön! Därför vet jag att det var plasten som hade reagerat och inte färgen som inte hade härdat. Dock kan jag ej vara säker på om det var färgen eller att jag hade tvättat av tanken med thinner innan lacken.

Det är väll så att en plasttank släpper igenom bensinångor. Och det säger sig självt att färgen inte mår så bra om det tränger upp ångor från insidan.

Av egen erfarenhet:

Jadu...där har lösningen på varför man ska lämna iväg grejerna till nån som kan något om plast å lackering,är d skit bakom spakarna så går som d gjorde i ditt fall:pannkyss

Det är väll så att en plasttank släpper igenom bensinångor. Och det säger sig självt att färgen inte mår så bra om det tränger upp ångor från insidan.

Men då ska väll inte plasten lösa upp sig...utan färgen!

Jadu...där har lösningen på varför man ska lämna iväg grejerna till nån som kan något om plast å lackering,är d skit bakom spakarna så går som d gjorde i ditt fall:pannkyss

Eftersom DU besitter den kunskapen...kan inte DU förklara i denna tråden då?

Hade vart bra med riktig kunskap, så slipper vi andra att spekulera i ämnet mer :tummenupp

eller är det lättare att vara coolingen bakom tangentbordet...?

Last edited:
Räcker väl att man är läskunnig. Googla lite och prova sen om du klarar översätta texten "Dont paint your plastic helmet".

/Fredde

ÅAS kan du googla lite om fortkörning och översätta "Dont speed, it will kill you"

För det första lackar man inte med thinnerbaserad färg, för det andra så slipar man inte igenom färgen som redan är på hjälmen innan man lackar (inte ens klarlacken utanpå färgen slipar man igenom)

Det finns tusentals omlackade hjälmar i det här landet, det ÄR inget problem.
Det kanske var någon hjälm som någon gång på 70-talet slipades ner och garagelackades med olämlig färg av någon klumpsskalle, någonstans i USA som ledde till alla jävla varningar om att lacka en hjälm.

Har du sett alla jävla varningsettiketter på en ny hoj i USA?
Det är knappt så man ser vilken färg hojen har under alla ettiketter...

Är det någon som har stoppats av farbror blå med en motivlackad hjälm? vad säger dom om detta eller bryr dom sig om det? någon som har erfarenhet av detta.

Tror inte dom törs gnälla faktiskt? :va Tror inte dom är så duktiga på att se om du köpt en motivlackad hjälm från fabrik eller om du lämnat den till ngn lackerare. Tror inte dom vill riskera att göra bort sig, så att säga?

Jag kör med motivlackad hjälm. Finns ngn bild i mitt garage. Polisen har varit på mig om många saker, men aldrig min motivlackade hjälm. :tuttar

Det finns tusentals omlackade hjälmar i det här landet, det ÄR inget problem.

Du är helt säker på att du snackar om plasthjälmar nu och inte komposit?

Det är väl en ganska försvinnande del som lägger några lax på en lack på en hjälm som kostar hälften av vad lacken kostar.

/Fredde - har haft ett antal lackade komposithjälmar

Lösningsmedlet i färgen bryter ner polycarbonatplasten som hjälmen är tillverkad av, vilket gör den spröd och ger den en sämre stötupptagningsförmåga.

Hjälmar i glasfiber/kolfiber kan du kan du lackera / sätta klistermärken på etc hur mycket du vill, men en plasthjälm ska man inte fibbla med. :)

Jo men med de nya reglerna så "använder" man inte lösningsmedel samt oljebaserad lack längre.... :näsblod

Numera ska det vara vattenbaserad lack hos alla lackerare, Jag vet vilket strul det va med att få tag på en lack för en polare till sin retta 01:a. Den blåa den är oljebaserad och numera så har knappt inga tillgång längre till den oljebaserade då den inte säljs ut ifrån grossit längre inom eu. De menade att det inte blev samma nyans med den vattenbaserade. Men som tur va kunde de få tag på den endå på något sätt :)

Men om det är bra eller inte ja det vetifan men man har juh hört en massa varningar ang lack och klisetrmärken på plast hjälmar....

///Micke

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!