Fick fingret!

Gjorde jag rätt?

• Antal röstningar
    0
Tjet skrev:
Precis sådär gjorde en liten unge åt mamma när hon åkte bil. Gick en liten unge på våran gata (kanske 6 år eller något) så när hon åkte förbi såg hon honom ge fingret i backspegeln. När hon sedan hade parkerat bilen på infarten så gick han förbi och hon frågade vad det var han visade för något så tittade han bara ner i backen... :yoparty

... :va

Sen så har väl alltid hästfordon "rätt" i lagens mening i trafiken? Även ifall det är dom som gör fel.. :kocko

Hästekipage, har liksom cyklister och fotgängare, ingen utbildning om trafiklagar, skyldigheter och rättigheter.

Zormin skrev:
Jag lägger i 6:an, går ner till ca 60 och glider förbi utan gas för att inte skrämma hästarna. Precis när jag är jämsides med hästarna så ger den yngre tjejen mig fingret! Jag blev så förvånad att jag bara fortsatte...

Hahaha... :rofl
Det var den bästa idag!
Jag håller på att skratta ihjäl mig :lol

jag var ute på en MYCKET bred 50-väg.. så det gick lite för snabbt.. När ja kommer över ett krön ser jag en häst och slår av direkt men det gick väl så fort så hästen blev skraj och sprang upp i en slänt (skenade inte).. Sen skämdes jag i en vecka :rodnar

Körde bil vid tillfället, blir hästar mest rädda för bilar eller hojjar?

scud skrev:
jag var ute på en MYCKET bred 50-väg.. så det gick lite för snabbt.. När ja kommer över ett krön ser jag en häst och slår av direkt men det gick väl så fort så hästen blev skraj och sprang upp i en slänt (skenade inte).. Sen skämdes jag i en vecka :rodnar

Körde bil vid tillfället, blir hästar mest rädda för bilar eller hojjar?

Det som låter mest, rör sej konstigast etc., dvs hojar, traktorer, skördetröskor osv.

Emmi skrev:
Hästekipage, har liksom cyklister och fotgängare, ingen utbildning om trafiklagar, skyldigheter och rättigheter.

Så som jag har förstått det så har dom väldigt många fler rättigheter än dom har skyldigheter, i alla fal hästekipage.

scud, En häst som nyligen sett en Kjell-kåpa vill man nog inte möta iaf! :D

Last edited:
Hästfolk vs MCfolk

Zormin skrev:
Var ute och körde tidigare idag. Ingen lång tur. Nykil, Skeda udde och hem igen. Tog det rätt lugnt. Hade precis kört förbi Nykil och tuffar fram i typ laglig hastighet. Möter två tjejer på hästar, gissningsvis 13 och 17 år . Jag lägger i 6:an, går ner till ca 60 och glider förbi utan gas för att inte skrämma hästarna. Precis när jag är jämsides med hästarna så ger den yngre tjejen mig fingret! Jag blev så förvånad att jag bara fortsatte...

Edit: stvafell

Jag själv blev mycket förnärmad då jag for förbi ett par hästar utåt Västerlösa, också utanför Linköping. Samma sak där, fingret, :va trots jag tog det jättelugnt och inte varvade som en glaning när jag passerat dem. Jag var upprörd i flera veckor efteråt. Vissa tror att dom äger vägen.

Jag som själv har häst tycker det är bäst att folk håller en normal fart förbi för annars blir det ju fullt gaspådrag direkt när man är förbi. Detta gäller alla slags fordon, bilar, moppar, traktorer, skördetröskor mm. Hästar är ju som tidigare nämnts riktiga flyktdjur och kan bli livrädda för ingenting. Har man inte en häst man litar på så tycker inte jag att man skall ge sig ut på asfalterade vägar med dem.

Det är kallt på mornarna nu..... 4 grader är gränsen vid 06.30 på morgonen

Ha det,
N

ninan skrev:
Jag själv blev mycket förnärmad då jag for förbi ett par hästar utåt Västerlösa, också utanför Linköping. Samma sak där, fingret, :va trots jag tog det jättelugnt och inte varvade som en glaning när jag passerat dem. Jag var upprörd i flera veckor efteråt. Vissa tror att dom äger vägen.

Jag som själv har häst tycker det är bäst att folk håller en normal fart förbi för annars blir det ju fullt gaspådrag direkt när man är förbi. Detta gäller alla slags fordon, bilar, moppar, traktorer, skördetröskor mm. Hästar är ju som tidigare nämnts riktiga flyktdjur och kan bli livrädda för ingenting. Har man inte en häst man litar på så tycker inte jag att man skall ge sig ut på asfalterade vägar med dem.

Det är kallt på mornarna nu..... 4 grader är gränsen vid 06.30 på morgonen

Ha det,
N

Du som har häst vet ju också att den snällaste häst kan bli livrädd om det kommer en motorcykel eller skördetröska förbi.

Tycker inte heller man ska ge sej ut med hästar på trafikerade vägar om man inte är säker på hästen, men som sagt så kan även den snällaste häst bli rädd.

Tyvärr har man inte alltid möjlighet att rida utan att korsa en trafikerad väg.

Sålänge de inte visar respekt för andra trafikanter genom att plocka upp de enorma bajsladdningarna så gasar jag satan... gärna utan dämpare.

Då får väl rida på hagar och ängar istället med sina havremoppar.

Brukar själv frikoppla och sakta ner vid möte med häst. Om det är smal väg eller hästen ser orolig ut stänger jag av. Har så gott som alltid fått glada nickar/hälsningar för det.
Om något skadat offer skulle visa fingret däremot skulle jag parkera hojen, jogga ikapp och undra vad i helvete dom tror dom håller på med! :hihi
eller så skulle jag skita blankt i det och leka vidare :)

Seriöst.. så även om de (hästar) i min mening inte har nått alls att göra på asfalterad väg så vill jag inte se någon bli avkastad bara för att jag inte orkade sakta ner!

Last edited:
bo$ken skrev:
Sålänge de inte visar respekt för andra trafikanter genom att plocka upp de enorma bajsladdningarna så gasar jag satan... gärna utan dämpare.

Då får väl rida på hagar och ängar istället med sina havremoppar.
Du har juh inget körkort ditt fyllo :fyllisar

Jag är ingen bra trafikant men jag hade dragit ut till varvstopp precis när jag kommit förbi om de pekat finger åt mig men hade inte heller tänkt på konsekvenserna :kocko
Men du gjorde detta grymt bra :Bugar
HAr dock altid kört förbi på hög växel och tomgång eller stängt av den o rullat ut i skogen o väntat 5 min inna jag fortsätter när jag e i skogen o brummat :banana

Last edited:
Var hittar ni alla hästar?
När man läser den här tråden låter det ju som om vägarna är fulla av dom, jag ser aldrig några när jag är ute och kör.

Hur är det nu man gör för att få det att smälla i avgasröret...

Man slår av tändningen och låter bensin rinna igenom cylindern och ut i avgasröret. Därefter startar man motorn igen och då tänder skiten med en kraftig smäll.
Skall jag göra nästa gång jag kör förbi några hästar :gnissla

Micke_Lindstrom skrev:
Var hittar ni alla hästar?
När man läser den här tråden låter det ju som om vägarna är fulla av dom, jag ser aldrig några när jag är ute och kör.
Finns juh inga hästar i fjollträsk, kom ner till Skauuune så möter du en häst på varje liten krokväg.

Det är ju faktist riktigt dåligt av de som rider att de inte tar något ansvar för hästskiten, den kan säkert bli hal om man kör mitt i den (har inte provat så jag vet ej). Bara sparka ner den i diket eller någe, för jag tror inte att hästen börjar pipa då det är dags? :tungan

scud skrev:
Det är ju faktist riktigt dåligt av de som rider att de inte tar något ansvar för hästskiten, den kan säkert bli hal om man kör mitt i den (har inte provat så jag vet ej). Bara sparka ner den i diket eller någe, för jag tror inte att hästen börjar pipa då det är dags? :tungan

När jag var ett litet moppefucko kvaddade jag en framfälg på en frusen hästskit!

Den kanske blev kvaddad när jag och moppen på en millisekund hade bytt färdriktning och hamnade i diket IOFS, men det var hästskitens fel!

Dessutom var det en söt :tuttar i min paralellklass som hade ridit där, som tur var såg hon inte olyckan...

Jag fattar inte vad dom ska upp på vägen att göra, hade min motorcykel varit rädd för hästar hade jag låtit bli att köra i hagen.

silvr, bo$ken m.fl:

Tycker ni på allvar att det är värt chansa på att skada en eller flera människor och hästar pga att ni blir lite irriterade?

Vill ni se en 13åring hängande bakom/under hästen med en fot fast i stigbygeln medan den skenar i panik?

Emmi skrev:
silvr, bo$ken m.fl:

Tycker ni på allvar att det är värt chansa på att skada en eller flera människor och hästar pga att ni blir lite irriterade?

Vill ni se en 13åring hängande bakom/under hästen med en fot fast i stigbygeln medan den skenar i panik?

Nu får du ta och lugna ner dig lite, är väl ingen som på allvar vill se en 13 årig flicka skadad,förlamad,död över huvudtaget???

Däremot, här ute har vi faktist lite hästar och folk som rider, och de är ypperligt bra på att hålla sig bort från vägarna och så ska det också förbli!

"Om du är rädd för vattnet, bada inte då!"

så är det bara

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2