Fick fingret!

Gjorde jag rätt?

• Antal röstningar
    0
Det finns en enkel lösning på problemet med långfinger pekande ryttare: nästa gång skiter man i att släppa ner på tomgång och rulla förbi!
Så trött på dom, dom glömer att lyssna utan är bara ständigt på hugget, så det är bättre man ger dom det dom tror att dom skall få...

Hoppa häst, hoppa! :D

Visst är det tråkigt att få skit trots att man är snäll och drar ner på tempot.. Men de flesta verkar ju (enligt alla poster) oftast bemötas med glada miner från de som rider. Hästarna är iallafall inte värre än bilister som inte vågar köra bil ,dvs de som är så osäkra så hur de än gör så blir det fel, kör jätte sakta så alla måste stanna, då blir folk irriterade och gör misstag. Ser inte andra bilar/hojjar. Ja tycker man borde införa något slags lämplighetstest som ska utföras med jämna mellanrum, ett kort litet test som kan solla bort de som inte hör hemma i trafiken. Har man inte kört bil på 20 år bör man tänka över ifall det är så lämpligt... :huvet :felämne Blir bara så sur på de som inte borde va i trafiken..

Superbee skrev:
Nu får du ta och lugna ner dig lite, är väl ingen som på allvar vill se en 13 årig flicka skadad,förlamad,död över huvudtaget???

Däremot, här ute har vi faktist lite hästar och folk som rider, och de är ypperligt bra på att hålla sig bort från vägarna och så ska det också förbli!

"Om du är rädd för vattnet, bada inte då!"

så är det bara

Jag är lugn, tycker bara många personer här resonerar omoget. Om man inte vill se en 13åring hängande bakom en skenande häst ska man inte bete sig som vissa verkar göra.

Tro mej, som ryttare håller man sej ifrån trafikerade vägar i högsta mån, men ibland måste man korsa en väg för att komma bort till ridvägar.

Last edited:
Emmi skrev:
Vill ni se en 13åring hängande bakom/under hästen med en fot fast i stigbygeln medan den skenar i panik?

Bättre än ingenting eller vad är det man säger? :tungan

Nädå... Visst kan man bli irriterad på att dom utan anledning ger dig ett finger... Men ska man "hämnas" för det? Njaeä... Känns lite väl lågt att ge igen på en 13åring.

:banana

Micke_Lindstrom skrev:
Var hittar ni alla hästar?
När man läser den här tråden låter det ju som om vägarna är fulla av dom, jag ser aldrig några när jag är ute och kör.
hmmm det är något som inte stämmer :)
är din hoj sjuk?
Prova o försök o putta igång den då för den ska låta typ brum brum :) o några hästar ska det vara iu :tungan

hade det varit en bil med samma ljudförhållande som du så hade det varit lugnt.. jävligt märkligt det där

Zormin skrev:
Var ute och körde tidigare idag. Ingen lång tur. Nykil, Skeda udde och hem igen. Tog det rätt lugnt. Hade precis kört förbi Nykil och tuffar fram i typ laglig hastighet. Möter två tjejer på hästar, gissningsvis 13 och 17 år . Jag lägger i 6:an, går ner till ca 60 och glider förbi utan gas för att inte skrämma hästarna. Precis när jag är jämsides med hästarna så ger den yngre tjejen mig fingret! Jag blev så förvånad att jag bara fortsatte...

Edit: stvafell

eftersom jag kör twin brukar jag gasa till lite extra förbi hästar å sånt shit, tycker inte dte är så clever att fara runt med oberäkneliga jättedjur på landsvägar och så, då kan dom gott få en liten brum i örat.. är ju litet av en sadist med :kocko :FU

i skogen eller på grusvägar är helt ok, där kan dom hålla sig.. :7peta

Dom gånger jag krypit förbi hästekipage så har dom bara varit tacksamma för att jag visat hänsyn..

Så är det.... :pannkyss

Det ska pekas finger,hyttas med nävar,viftas med krattor och tutas med bilar när man kommer....
Det visar bara att dom uppmärksammat dig och det är väl trevligt.

Jag tycker du gjorde helt rätt, brukar också försöka ta det lite lugnt runt kreaturen. Fast ja tycker också det är skittufft kaxiga tjejer :D :tuttar

I Sverige pekas det finger i trafiken lite då och då... Hörde en gång i tiden att det inte var att rekommendera i tex Tyskland, att det var synnerligen "olagligt" peka finger där, trodde mest att det var en skröna, men uppenbarligen inte om man ska tro dagens Metro...

Att ge fingret i trafiken: -"Rättsstridigt tvång är, enligt tysk lag, ett allvarligt brott och kan bestraffas med böter eller fängelse i upp till tre år." Jisses... :gnissla Men skulle vara intressant se vad som händer i Sverige om man gör en polisanmälan om man fått fingret från en sur bilist, eller hästflicka... :D

/B

Bifogat

• fingret.jpg
    fingret.jpg
    118.5 KB · Visningar: 87
Jag tackar ödmjukast alla som visar hänsyn och klipper in kopplingen mm när jag är ute med den fyrbenta på och i närheten av vägar.

Jag, och alla andra på hästryggen gör faktiskt allt vi kan för att slippa se motorfordon då man är ute på tur. Problemet grundar sig i att hästar är flyktdjur vars första reaktion alltid är att fly, inte tänka eller avvakta eller anfalla. Det är därför som även den säkraste häst kan bete sig lite underligt då något oväntat dyker upp, som t.ex. en snabb hoj på andra sidan krönet, kurvan etc.

Då jag även är stor fantast av storstånkor på grusväg så har jag mött allt från barn på trehjulingar till hästar och timmerbilar i min jakt på det optimala brehaset och i princip aldrig mötts av annat än glada tillrop och vinkningar. Men då beter jag mig som om jag vore hemma varje gång jag är i närheten av bebyggelse eller andra trafikanter, dvs. någorlunda sansad framfart och inte tokgasa i närheten av gårdar och hus, för det gör jag inte hemma heller.

Jag är ganska glad att folk har sån respekt för hästar/ryttare! :tummenupp

Jag har själv tagit upp frågan med min sambos familj, där hela högen rider nästan dagligen. De tycker det är bättre om någon kör med jämnt (och givetvis gärna lågt) varvtal hela vägen, än att, som en del tyvärr gör, gasar på 50-100 meter från kusen.

Samtidigt måste jag poängtera att hästekipage måste följa trafikregler, precis som andra fordon, då de enligt lag klassas som just fordon. Man kan likna dem vid en cyklist lite. :)

Man måste bland annat ha lyktor på kusen när man brukar den då det är mörkt. Tyvärr är det många som inte har en aning om reglerna som gäller.

En utbildning i samma omfattning (minst) som den som moppefuckona får borde ju vara obligatoriskt för ryttare som vill befinna sig på allmänna vägar.

http://www.vv.se/trafikregler/hastar/hastar.shtml

Last edited:
Zormin skrev:
Var ute och körde tidigare idag. Ingen lång tur. Nykil, Skeda udde och hem igen. Tog det rätt lugnt. Hade precis kört förbi Nykil och tuffar fram i typ laglig hastighet. Möter två tjejer på hästar, gissningsvis 13 och 17 år . Jag lägger i 6:an, går ner till ca 60 och glider förbi utan gas för att inte skrämma hästarna. Precis när jag är jämsides med hästarna så ger den yngre tjejen mig fingret! Jag blev så förvånad att jag bara fortsatte...

Edit: stvafell

Jag tror att hästarna inte var "skenförsäkrade" därför blev hon rädd..

jag fick också fingret härromdagen...fast av en bilist.. jävla jubelidiot! jag var så arg så jag kokade när jag kom hem! :mad:

stannar vid ett övergångställe hemma vid mig, övergångstället ligger presis efter en 3korsning, korsande väg kommer från höger. och eftersom jag stannar lite sent vill jag ju inte ha någon som kör in i mig från "korsande" vägen från höger, så jag kollar dit, för att försäkra mig om att ingen kommer.
sen släpper jag över killarna, kanske 10-12 år står med sina cyklar och ska leda över... jag stå mitt i filen som omöjligt kan tolkas som 2 filer.
då ser jag (i backspegeln)hur en guldfärgad merchedes kommer körande i full fart bakifrån och prejar sig förbi mig på vänster sida mellan mig och mitt grejen...en sån upphöjd asfalts bit nivet! :mad:
han håller på att köra ner den ena killen med cykel, så jag kör efter den biten som jag ska sen svänger jag av, men precis innan man svänger så ligger jag jämsides med honom, hänger mig på tutan och då ger den jäveln mig fingret precis som att det var jag som hade gjort fel...förövrigt körde han säkert i 90 på 50 vägen som vi beffan oss på.... :4skrika :mad: :kocko :huvet

Gren skrev:
Man måste bland annat ha lyktor på kusen när man brukar den då det är mörkt. Tyvärr är det många som inte har en aning om reglerna som gäller.

Det där gäller inte alls om man rider en häst när det är mörkt, enbart om man kör (vagn, släde...)

:)

Jag vet vad som händer om man skiter i att puttra förbi en havremoped o ist. drar ur MC:n till 15000rpm :hihi jag nämnde det i en annan tråd o sen dess har typ alla på SH sågat mig men vafa den bjuder jag på jag har så många ytliga vänner som alltid vill va me mig iallafall så det e lungnt.
/flemming :hihi

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...