Fick fingret!

Gjorde jag rätt?

• Antal röstningar
    0
Superbee skrev:
Jaaha så de är därför bågen heter THUNDERcat? :yoparty

nää nu försökte jag vara sådär vitsig igen fy skäms!

om dom pekar finger när man endå saktat ned o bara gliderförbi så är det väl inte mer än rätt att hålla in kopplingen o lägga sig på 14k varv?

Am I evil? Yes I am! :yoparty

Jo, det är ju värt att riskera någons liv för att man inte tycker de har betett sej lämpligt. Bättre att stanna och fråga varför de gjorde så?

Man kan bli arg på en bilist och varva till, men när man gör så vid en häst riskerar man att få en häst med en 13åring på ryggen att skena rakt ut i trafik. Och hur intelligent är det?

Last edited:
Emmi skrev:
Jo, det är ju värt att riskera någons liv för att man inte tycker de har betett sej lämpligt. Bättre att stanna och fråga varför de gjorde så?

Man kan bli arg på en bilist och varva till, men när man gör så vid en häst riskerar man att få en häst med en 13åring på ryggen att skena rakt ut i trafik så är man enbart dum.

håller med dig!! om man nu skulle skräma hästen å de händer en olycka så e de inte hästen/ryttarens fel utan den som skrämmer dom å då blir man ersättningsskyldig för alla skador på hästen/ryttare!!

Zormin skrev:
Var ute och körde tidigare idag. Ingen lång tur. Nykil, Skeda udde och hem igen. Tog det rätt lugnt. Hade precis kört förbi Nykil och tuffar fram i typ laglig hastighet. Möter två tjejer på hästar, gissningsvis 13 och 17 år . Jag lägger i 6:an, går ner till ca 60 och glider förbi utan gas för att inte skrämma hästarna. Precis när jag är jämsides med hästarna så ger den yngre tjejen mig fingret! Jag blev så förvånad att jag bara fortsatte...

Edit: stvafell

Själv får jag bara glada nickar, hälsningar och breda leenden när jag möter ryttare. Varför? För att jag alltid frikopplar och släpper gasen helt och rullar förbi dem på tomgång.

#Olsson# skrev:
Kanske skulle du gått ned till 5-10 eller så. Inte för att jag tycker sken-benägna hästar kanske har på vägen att göra. Men, jag snackade med en häst-brutta om MC/hästar. Hon förklarade att det är inte ljudet i sig som är problemet. Farten är värre. Hästarna hör ett starkt ljud och vill koppla ihop det med något. Om man kör för fort hinner de inte se att det bara är en båge. Kör man väldigt sakta, så hinner hästen i lugn och ro "koppla" aaaah, ba en Factory med Tigcraft slipons - eller liknande. Hästarna är vana med MC, men måste få en chans att identifiera. En instinkt som skyddar dem från rovdjur.
Jag var ute på tur o mötte en häst o såg på långt håll att den kraken började bli orolig så jag saktade ner i god tid.
När vi passerade varandra så höll hästen på att sparka mig av hojen :hihi
Där fick man för visad hänsyn :tummenupp

Har också fått fingret ibland, sist va det en gammal kärring runt 40 :confused:

Jag saktar alltid ner till långsam fart och drar in kopplingen, men det var tydligen inte nog för denna dam.

Anyway, som någon sa förrut - vi har ett intress, dom har ett intress, och jag har ingen aning hur sån ett djur fungerar, så jag respekterer att det kanske inte är så roligt att sitta på toppen av 2.5m häst, om en hoj med lagom mullrigt slipon blåser forbi. Hur fan bromsar man en häst? :va

//Ronni

Jag kopplar alltid ur när jag passerar hästar och rullar förbi.. Men hade en hästtjej gjort så mot mig hade jag nog stannat och vänt för att snacka lite om attityder.

Jag brukar oftast få en nick eller vinkning när jag möter eller paserar en häst,6an 2-3k varv + så långt åt andra sidan av vägen som det går. Men jag kör ju ett italienskt fullblod också :hihi Brum Brum :hihi

Precis sådär gjorde en liten unge åt mamma när hon åkte bil. Gick en liten unge på våran gata (kanske 6 år eller något) så när hon åkte förbi såg hon honom ge fingret i backspegeln. När hon sedan hade parkerat bilen på infarten så gick han förbi och hon frågade vad det var han visade för något så tittade han bara ner i backen... :yoparty

... :va

Sen så har väl alltid hästfordon "rätt" i lagens mening i trafiken? Även ifall det är dom som gör fel.. :kocko

Händer mig ganska ofta att ryttare tackar för visad hänsyn, visar man respekt så får man det tillbaka :kär

Aj wud häv dann it "the-fjortis-stajl" :FU fakk ju too facking madderfukkah :hihi

Sen skulle JaG tyP Ha Laggt VärSta BörN-outen baH!

Skulle fan blivit galen. Har själv haft och göra med havremoppar och blir dom rädda av fordon på allmän väg ska dom inte vara där. Du skulle åkt tillbaka och sagt några väl valda, om dom inte fattar då, tuta och åk.

Tycker det är konstigt egentligen att småungar på 13 år får ta ut ett jättedjur i trafiken . Det borde vara något sorts åldersgräns(åtminstone 15 år) alt. kunskapstest med grundläggande kunskaper. Tills man har klarat det eller uppnått rätt ålder får man hålla sig på inhängnade områden eller skogsstigar.

Går nog inte i taket för ett finger i det läget. Har sett att hästar kan få spader när man kommer och bullrar. Annars verkar det som kräken vänjer sig en smula. Första gången man kör en viss sträcka så kan både kor och hästar skena, nästa gång man kommer reagerar dem inte. :D

Zormin skrev:
Var ute och körde tidigare idag. Ingen lång tur. Nykil, Skeda udde och hem igen. Tog det rätt lugnt. Hade precis kört förbi Nykil och tuffar fram i typ laglig hastighet. Möter två tjejer på hästar, gissningsvis 13 och 17 år . Jag lägger i 6:an, går ner till ca 60 och glider förbi utan gas för att inte skrämma hästarna. Precis när jag är jämsides med hästarna så ger den yngre tjejen mig fingret! Jag blev så förvånad att jag bara fortsatte...

Edit: stvafell
Vad F ska dom på vägen att göra om dom inte vill ha trafik, det finns ju hur mycket mark som helst runtikring....Men vad vet jag Spelar nog ingen roll hur du bär dig åt, dom kommer ändå tycka du kör för fort. Kan ju stänga av å gå med hojen förbi så kanske dom blir nöjda, hästflickor brukar ju vara OK annars

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025