Fick en geting innanför skinnstället

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Idag stack det till mitt på bröstet när jag var ute och tourade. Visste inte vad det var riktigt, men jag stannade illa kvickt vid väggrenen för att få bort vad-det-nu-var snabbt som fan. Det visade sig vara en geting som hade lyckats komma innanför skinnstället och tröjan. Precis när jag skulle ta bort den så stack den mig! Tydligen på riktigt den här gången för det sved så skönt :banana

Nu ska det inhandlas halskrage och enorm touringruta för att minimera riskerna för en liknande händelse.

Är det någon annan som har lyckats med samma bedrift? Har fått in insekter i hjälmen också med visiret stängt :/

Ringo skrev:
Idag stack det till mitt på bröstet när jag var ute och tourade. Visste inte vad det var riktigt, men jag stannade illa kvickt vid väggrenen för att få bort vad-det-nu-var snabbt som fan. Det visade sig vara en geting som hade lyckats komma innanför skinnstället och tröjan. Precis när jag skulle ta bort den så stack den mig! Tydligen på riktigt den här gången för det sved så skönt :banana

Nu ska det inhandlas halskrage och enorm touringruta för att minimera riskerna för en liknande händelse.

Är det någon annan som har lyckats med samma bedrift? Har fått in insekter i hjälmen också med visiret stängt :/

Det e skönt :tummenupp jag inhandlade en halskrage ganska snabbt när jag fick ner en i nacken! :död

Varma dagar måste man nästan ha infläktning i stället för att inte storkna, så då är det värt risken. Annars kör jag med vanlig snusnäsduk som stänger ute det mesta iaf.

jotack, jag fick in en såndär jävel innanför stället när jg stod vid ett rödljus i stan.

bilisterna omkring mig blev nog rätt överraskade när det blev grönt och jag började klä av mig istället för att köra iväg :-)

Du kör för sakta! :tungan

Härom veckan small det till mitt på struphuvudet, gjorde ganska ont. När jag kom hem och öppnade stället och kikade ner i t-shirten så låg det en stendöd geting vid naveln, den hade fastnat ovanför njurbältet.

Full fart spar inte bara tid utan även getingstick. :hihi

Ringo skrev:

Två ggr faktiskt! En gång på halsen och då körde jag SNAAABT, otroligt att den inte dog vid smällen! Nästa gång stod jag stilla och då stack en geting mig på handen, allt inom en vecka.

Jimbo skrev:
Två ggr faktiskt! En gång på halsen och då körde jag SNAAABT, otroligt att den inte dog vid smällen! Nästa gång stod jag stilla och då stack en geting mig på handen, allt inom en vecka.
har ni fått stenskott på halsen då+? fyyfan va ont det gör..

Har fått ett stick på ögonbrynet av en jävel som letade sig in i hjälmen.

Har fått en humla i ögat i ca 70km/h :mad

Gjorde ont som fan och höll på att vurpa.. Ögat blev rött i en dag och jag såg suddigt ungefär lika länge..

STÄNG VISIRET GRABBAR :Bugar

Jag fick en som stack gadden i halsen på mig när jag körde motorväg och inte kunde stanna! FAN vad ont det gjorde, när jag äntligen kunde stanna så satt gadden kvar, tur att man inte är allergisk!

Sist jag var på åsen i år var jag med om en riktigt otrevlig händelse med geting. Kom på rakan och närmar mig trösen, ska precis börja bromsa när en geting flyger in i hjälmen :eek:, grips smått av panik innan jag snabbt tar mig samman och bromsar innan kurvan, tar ner hojen och i samma veva flippar jag upp visiret, getingen försvinner direkt. Fäller upp visiret och fortsätter mot esset och vad tror ni händer mitt i högern in i esset?? Jo, getingen är tillbaka! Och nu är han arg! :skrämd Snabbt flippar jag åter upp visiret innan jag tar vänstern ut ur esset, skakar lite extra på huvudet innan jag fäller ner visiret för att gå in i ejes beredd på att getingen ska krypa upp igen. Dock verkar han försvunnit i esset för jag varken såg eller kände honom nåt mer :fyllisar
Jag har dock aldrig haft sådan panik som jag hade på rakan, få in en geting i +200km/h när man ska till att bromsa kan lätt få en att tappa koncentration.

En kille berättade att han fick en geting i näsan när han tittade upp i luften efter polishelikoptern... Då kan nog paniken komma krypandes

Körde med en knapp på jackan uppknäppt under en av sommaren varmare dagar och kände att nått träffade mig strax neranför halsen, tänkte inte mer på det utan körde vidare, 4-5 min senare hade han tydligen kviknat till och ville ge igen, sved nått jä"¤%skt så jag fick banikbromsa och stanna vid en busshålplats, hittade inte inte fanskapet men väl hans gadd som satt i mig, ingen vidare skön upplevelse direkt...

bikerwoman skrev:
Jag fick en som stack gadden i halsen på mig när jag körde motorväg och inte kunde stanna! FAN vad ont det gjorde, när jag äntligen kunde stanna så satt gadden kvar, tur att man inte är allergisk!

Jag tycker att du borde ha stannat endå, det hade jag gjort utan tveckan!
Om polisen skulle komma så hade du bara behövt säga att du är lite halvt allergisk mot det och var tvungen och stanna, om det är smarta poliser så inser dem att det är en större fara ifall du skulle fortsatt köra, dvs du kanske svimmar av eller likande.

Hände mig i förra sommaren, när jag körde lite uppknäppt inne i stan. Kände hur den kröp runt innanför t-shirten och gjorde det enda rätta i den situationen och slog mig på bröst/mage, så den dog och körde vidare. Är skönt att man inte är överkänslig mot getingstick.

Annars så är jag skapligt trött på dessa getingar i år...verkar finnas hur många som helst av dem.

Ringo skrev:

Bi i stöveln. Sved lite grann. Undrade vad det var. Brännde ännu mera. Slog lite på stövlen. Trodde det vara olja eller batterisyra i stöveln så jag stannar till slut. Slår och kliar lite till. Hittar inget. Åker hem och vänder upp och ner på stöveln och ett bi trillar ur. Nu startar jag en lätt tortyr av det lilla krypet innan den får känna på hur avloppssystemet ser ut på nära håll.

Körde med öppet visir och känner nåt träffa tinningen. Tänker inte så mycket mer på det då jag kör rätt inspirerat, och glömmer bort det.
När jag kommer hem nån halvtimme senare och tar av mig hjälmen i garaget faller en getingusling ner på golvet och sprattlar, för att sedan flyga iväg.
Den dog lite senare gammal sko döden, men fan vad hjärtat börja banka när jag fattade vad som hänt!

2002 getingstungen i bröstet - höll på att köra av vägen... 2003 Humla som stack mig i sidan. 2004 Geting igen fast stungen i axeln denna gång...

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back