Fick en 2:a på besikningen pga "not for highway use" (Däck)

Förstår inte hur svårt det kan va , not for highway use innebär som så många andra redan påtalat att dom inte ä gatlegala , min gissning är att du köpt beggade skurna slicks i hopp om att spara några kronor på ditt hojåkande istället för att köpa däck som är anpassade för gata , nu fick du dock avslag och försöker få lite ryggdunkningar på din hulkande gråtande rygg genom att starta en tyck synd om mig tråd . Väx upp , skaffa gatdäck och skulle du få för dig att åka bana så kränger du på slicksen .

Det är såna fördomar som gör att det till slut inte startas några trådar. Folk beskylls för både det ena och det andra. Vad fick du ut av det påhoppet?

F ö så tror jag Two stroke man slog huvudet på spiken i sitt inlägg.
 
Kolla här http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

Däck och däckmontering

Övergripande krav
1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller se-nare skall med avseende på montering av däck uppfylla
- 1. kraven i bilaga 3 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
- 2. kraven i ECE-reglemente 64 (se 3 kap. 1 §).

2 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller se-nare skall ha däck som är typgodkända
- 1. enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG, eller
- 2. enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75 (se 3 kap. 1 §).

3 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är
- 1. typgodkända enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i di-rektiv 97/24/EG,
- 2. typgodkända enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75, eller
- 3. uppfyller kraven i 7 – 10 §§. 23

VVFS 2003:23

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i 7 § om däcksutrustningen, beträffande axel-belastning och maximal hastighet, är likvärdig med den som fanns på fordonet vid dess typbesiktning eller första registre-ringsbesiktning.

4 § Regummerade däck skall uppfylla kraven i 15 §.

5 § Mönsterskurna däck skall uppfylla kraven i 16 §.

6 § Anordningar som anbringas på motorcykel till skydd mot slirning skall vara så beskaffade, att de inte skadar vägen. Dubbade däck enligt detta kapitel anses uppfylla detta krav.
Krav enligt 3 § 3

7 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är dimensionerade för fordonets maximala has-tighet och för minst den axelbelastning som däcken har att uppbära. Däcken behöver dock inte vara dimensionerade för högre axelbelastning än den som fordonet får framföras med.
Om däcket inte är av godkänd typ får det belastningsvärde som meddelats av The Scandinavian Tire & Rim Organiza-tion (STRO) i ”Databok 2002” tillämpas för respektive däck-dimension.

8 § Däck får inte visa tecken på brott eller separation. Däck får inte ha hål, skåra eller annan skada som blottlägger däck-ets armering.
Första stycket gäller inte däck (hjulenheter) som kon-struerats för att under kortare tid köras lufttomma eller med reducerat tryck.

9 § Slitbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0 mm, varvid skall bortses från slitagevarnares ribbor.

10 § Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske så att hjulen på en axel har lika däck.
Däck bör ha rekommenderat lufttryck och lufttrycket i däck på hjul på en och samma axel bör vara lika.

Generella krav på dubbdäck

11 § Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillver-karen är avsett för dubbning.
24

VVFS 2003:23
12 § Däck får inte ha så kallade rördubbar.

13 § Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets samtliga dubbade däck och däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på hjul på fordonets bakre axel.

14 § Dubbade däck får inte användas under tiden från och med den 1 maj till och med den 30 september om inte under denna tid vinterväglag, som motiverar användning av dubba-de däck, råder eller kan befaras.

Regummerade däck
15 § Däck som regummeras skall vara lämpade för regumme-ring. Regummeringen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket och märkas i enlig-het med beslutet.

Mönsterskurna däck
16 § Däck som mönsterskärs skall vara lämpade för mönster-skärning. Mönsterskärningen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket
.
 
Vill du köra med racedäck på gatan släng på några supercorsa/interact istället då dom är dot märkta.
 
ok, men känns lite surt då han grundade avslaget på att det står not for highway use, inget annat. Då borde det inte gå att besikta crossar, enduros mm.

Hahahaha cross tror jag inte däcken har nån betydelse,,, du bjöd på den. :hihi

Byt däck och åk och besikta om helt enkelt,,, över klaga inte. eller så gör du det och talar om hur det gick.
Slicks ska ha en bra temperatur för att funka men det vet du kanske.
 
4_motorcycle_tyre_tire_markings.jpg

För att dina däck saknar denna märkning ECE märkning enl bild. (enl. §2 refererad till ovan)

Har du förstått?
 

Bifogat

  • t2_E_mark_confusion.jpg
    t2_E_mark_confusion.jpg
    11.5 KB · Visningar: 559
Last edited:
Nej min son, du har helt fel, det finns inga mönster alls i mitten på mitt bakdäck. Pirelli Super Corsa, fullt godkänd bakdäck:7peta
 
Att skriva ut specifikt vilket däck du har monterat kommer inte på fråga? :3freak

Det är ett slicks med märkningen "not for highway use", för diskussionen här tror jag inte det spelar någon roll om det är Pirelli eller Michelin?
 
Helt ärligt... Hur svårt är det på en skala på 1000 att iaf försöka ha allt på plats och ok inför besiktningen, kommer vi upp i kanske 20???

Skurna slicks?? Not for highway use??????!!!
Fan jag skulle inte ens försöka med reflexen klistrad på plåten.

Och så är väl besiktningen det lilla problemet, FB är ju anala som fan om man går på grund.
 
Ett tydligt fall för SH-bladet. "Körde med rejsmackor till besiktning, gråter ut". :gråta

"Tog av värmarna för tidigt, nedslag på för kalla slicks vid besiktningen. Det känns fördjävligt, jag hade verkligen laddat länge för det här!"
 
Förstår besiktigas killen här. Han kunde inte riktigt slå ner på mönstert men han viste att allt inte var enligt reglerna.

Sen kan man dividera hur förnuftigt det är att köpa på slicks men min erfarenhet är att gummits kvalité är 100 gånger mer avgörande än mönsterdjup även på våt vägbana. Gamla hockypuckar med bra mönster kommer skicka dig av vägen vilken dag i veckan, medans färska blankslitna kvalitets däck kommer ge dig grepp.

Obs att optimalt och säkrast är ju såklart färska däck med bra mönster.

annan fara med dina däck som gör att de inte hör hemma på landsväg är just att det kan vara hala som smör när de är kalla.

Slutsats besiktingsmannen har gjort rätt tyvärr men förstår lite din frustration.
 
Slicks skulle jag inte köra med på gata... !

De kommer underprestera i regn / blött underlag, och även när det är lite för kallt ute (vårdagar).

Jag hatar plötsliga släpp för att man glömt kört X antal km/mil (i ditt fall som kör på gata), dessa däck kan till slut linda dig runt en lyktstolpe när du minst anar det. Eller varför inte in i ett vägräcke för att du inte värmt upp däcken ordentligt.

På gata är det verkligen bättre att köra gatdäck gjorda för sporthojar!

Jupp, körde slicks med min R6:a ett tag. Läskigt imellanåt.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top