Fiat 900cc turbo-twin

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Spanade efter bilar på nätet och hittade spännande grejer på Fiats hemsida. Den nya motorn i Fiat 500 är rätt frän. 2 cyl, 0 grader försjkutning mellan kolvarna och nå elektrohydrauliska insugsventiler. Sen turbo på det.

Aningens snålare och även starkare (85 hk) än dieseln, mindre och lättare än dom vanliga bensinarna.

Ska dra 0,37 landsväg om man har den vanliga manuella lådan.

Undra sen hur den skulle låta med lite rakare avgasrör. :D

http://fiatpressese.winweb03.abusiness.dk/pdf/broschyrer/twinair_500_se.pdf

[YOUTUBE-ID]y8npI_wY-Bs&feature=channel[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag ska iväg och provköra den där när den finns hemma hos närmsta fiathandlare.

Näe, och utseendemässigt är det väl den "retrobil" som har lyckats bäst.
Helt klart en aning charmigare än en VW Beetle. Och nästan garanterat roligare att köra också.

Jag trodde det var någon som hade smackat in en 900cc hojmotor med dubbelturbo i en fijat uno... blev aningens besviken måste jag säga.

Min turbokunskap är klart begränsad men det ser ut som den har sugturbo, eller? Vad är fördelen med det? Och vad är fördelen med att ha 0 graders förskjutning på cyilndrarna?

Min turbokunskap är klart begränsad men det ser ut som den har sugturbo, eller? Vad är fördelen med det? Och vad är fördelen med att ha 0 graders förskjutning på cyilndrarna?

Näe, turbokonstruktionen är konventionell. Vanlig crossflow topp, turbo på ena, insug på andra. Kolla första posten. Det har nog bara utelämnats en del detaljer som tryckrör och intercooler.

0 graders cylindervinkel, alltså. En radmotor.

Näe, turbokonstruktionen är konventionell. Vanlig crossflow topp, turbo på ena, insug på andra. Kolla första posten. Det har nog bara utelämnats en del detaljer som tryckrör och intercooler.

0 graders cylindervinkel, alltså. En radmotor.

I videon rör ju sig kolvarna helt parallellt och verkar nå TDC samtidigt? Kolla från ca 0:50 i videon. 0 graders förskjutning på vevaxeln alltså. Eller ser jag helt snett?

Kollade slarvigt först och staget till wastegaten fick mig att tro att delar av kompressorhuset var spjällhuset.... :huvet

I videon rör ju sig kolvarna helt parallellt och verkar nå TDC samtidigt?

Ja, tändpulserna blir då helt jämt fördelade med 360 graders mellanrum eftersom dom tänder vartannat varv precis som gamla engelska twinnar. För att minska vibrationerna fick twinnar senare 180 graders förskjutning, dvs avståndet mellan tändpulserna blir 180 resp 540 grader.

Fiats motor har alltså klivit tillbaka till en motor som vibrerar mera för att fördela tändpulserna bättre vilket väl blir bättre med turbo både sett till avgaspulser in till turbinen och insugspulserna i plenumet.

I videon rör ju sig kolvarna helt parallellt och verkar nå TDC samtidigt? Kolla från ca 0:50 i videon. 0 graders förskjutning på vevaxeln alltså. Eller ser jag helt snett?

Ah, du menar vevaxeln :)
Rätt klokt att ha det så då pulserna som är en betydande del för att driva turbon därmed blir jämt fördelade ist. för med det "normalt förekommande" 180 graders förskjutna. Andra kammar så kunde man gjort den till en big-bang :yoparty

Fiats motor har alltså klivit tillbaka till en motor som vibrerar mera för att fördela tändpulserna bättre vilket väl blir bättre med turbo både sett till avgaspulser in till turbinen och insugspulserna i plenumet.

För att kompensera ser man ut att ha smackat dit en rejäl balansaxel. Skulle gissa på att svänghjulet är rätt tungt det med.
De skulle ju byggt den som boxer med två vevar :yoparty

Last edited:
För att kompensera ser man ut att ha smackat dit en rejäl balansaxel. Skulle gissa på att svänghjulet är rätt tungt det med.
De skulle ju byggt den som boxer med två vevar :yoparty

Nja, visst hjälper balansaxeln men den skulle ju ha haft balansaxel även med 180-graders vev så den vibrerar ju ändå mera.

Varför två vevar på en boxer? :va Antar att du bara menar en boxer med 360 graders tändföljd?

Nja, visst hjälper balansaxeln men den skulle ju ha haft balansaxel även med 180-graders vev så den vibrerar ju ändå mera.

Varför två vevar på en boxer? :va Antar att du bara menar en boxer med 360 graders tändföljd?
Med två vevar borde man ta bort mer oönskat då de kommer att rotera åt varsitt håll.

Eller varför inte en motkolvare :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...