Fiat 900cc turbo-twin

där står ju faktiskt att ingen av er har rätt.
Volvo skriver 0,38

DRIVe (115 hk)
* Fyrcylindrig turboladdad dieselmotor
* Avancerad dieselteknik
* Blandad bränsleförbrukning låga 3,8 l/100 km (motsvarar CO2-utsläpp på endast 99 g/100 km) med Start/Stopp
* Uppfyller de stränga miljökraven Euro 5
* Tillgänglig med sexväxlad manuell växellåda

är detta blandat som det står så lär den ju knappast dra mer på landsväg
Samma motor i C30 drar landsväg: 3.35 l/100km

Volvo skriver 0,38

DRIVe (115 hk)
* Avancerad dieselteknik
* Blandad bränsleförbrukning låga 3,8 l/100 km (motsvarar CO2-utsläpp på endast 99 g/100 km) med Start/Stopp

Och Volvo är för djävliga vad gäller att ljuga om bränsleförbrukningen i sina bilar.
En liten C30 1,8F ska enligt deras siffror dra ca 0,6 på landsväg men det är lögn i helvete att få ner den under 0,7. Ofta uppåt 0,8
Min Audi S6 -95 däremot har jag inga problem att köra på 0,85 som dom uppger på landsväg. En knapp deciliter extra per mil för att man kör med en bil som väger dryga halvtonnet mer, har dubbelt så mycket hästar och konstant fyrhjulsdrift är lite väl liten skillnad tycker jag.

Och Volvo är för djävliga vad gäller att ljuga om bränsleförbrukningen i sina bilar.
En liten C30 1,8F ska enligt deras siffror dra ca 0,6 på landsväg men det är lögn i helvete att få ner den under 0,7. Ofta uppåt 0,8
Min Audi S6 -95 däremot har jag inga problem att köra på 0,85 som dom uppger på landsväg. En knapp deciliter extra per mil för att man kör med en bil som väger dryga halvtonnet mer, har dubbelt så mycket hästar och konstant fyrhjulsdrift är lite väl liten skillnad tycker jag.

Har aldrig påstått nåt annat heller, jag skrev bara av det som Volvo själva skriver.
Iofs tror jag inte att dom skulle ljuga, däremot så gör dom väl som alla andra och optimerar bilen för just testcyklerna som EU använder.

att köra Audis gamla turbo-5 på 0,85 är ju inte speciellt svårt.

Har aldrig påstått nåt annat heller, jag skrev bara av det som Volvo själva skriver.
Iofs tror jag inte att dom skulle ljuga, däremot så gör dom väl som alla andra och optimerar bilen för just testcyklerna som EU använder.

att köra Audis gamla turbo-5 på 0,85 är ju inte speciellt svårt.

Svårt och svårt. Det går om man bestämmer sig för det. Men det kräver en del disciplin att inte låta högerfoten sjunka ner så turbon får motioneras lite.

Visst är det så att dom optimerar bilen lite för testcyklerna. Och dom är väl inte ensamma om det heller. Det är ganska många bilar som får kritik i tester för att dom drar avsevärt mer bränsle än fabrikanten uppger.
Det är ju ingen ovanlighet att läsa i vi bilägare att bilarna drar 30% mer än uppgivna siffror.
Sånt gör mig fan lite irriterad. Optimera bilskrället så att det blir så ekonomiskt som möjligt vid normal körning istället. Det är ju den förbrukningen som påverkar mig som bilägare.

...
Visst är det så att dom optimerar bilen lite för testcyklerna. Och dom är väl inte ensamma om det heller. Det är ganska många bilar som får kritik i tester för att dom drar avsevärt mer bränsle än fabrikanten uppger.
Det är ju ingen ovanlighet att läsa i vi bilägare att bilarna drar 30% mer än uppgivna siffror.
Sånt gör mig fan lite irriterad. Optimera bilskrället så att det blir så ekonomiskt som möjligt vid normal körning istället. Det är ju den förbrukningen som påverkar mig som bilägare.

Kan bara hålla med.

The EU emissions test
The New European Driving Cycle is a driving cycle consisting of four repeated ECE-15 driving cycles and an Extra-Urban driving cycle, or EUDC. The NEDC is supposed to represent the typical usage of a car in Europe, and is used, among other things, to assess the emission levels of car engines. All these statistics are based on fuel consumption figures from the Vehicle Certification Agency (VCA), which are derived from an EU test procedure prescribed by an amended EU directive and known as the New European Drive Cycle.

This involves a 19 minute test in two parts: the ‘urban cycle’, a series of 12 starts and stops at an average of 12mph and never exceeding 31mph, and the ‘extra urban cycle’, a faster single sequence of acceleration, deceleration and steady-speed driving, never exceeding 75mph. An average of the two parts, weighted by their respective distances, gives the EU combined fuel consumption and CO2 emissions figures.

It's a very precise test, carried out on a rolling road in a laboratory at exactly 20C. It doesn't measure fuel used, but analyses exhaust gases and calculates back for fuel usage and the closely related carbon dioxide emissions. Strangely, car manufacturers are allowed to conduct their own test, which seems a bit like being asked to mark your own exam paper.

The driving is actually done by computer-controlled robots, which press the throttle by the precise amount required to get the car to the prescribed speeds; in fact, they are allowed to slightly undershoot those speeds as a percentage deviation. The car's air-conditioning, heater, lights and radio are not used; there's no headwind; the imaginary road is flat and empty; the ambient temperature is that of a warm summer's evening.

It's also a complete fiction, more worthy of HE Bates' Darling Buds of May than the average winter crawl around the M25 with wipers scraping at the windscreen. Even the "worst-case" Urban cycle figure is seldom an accurate indicator, and the combined figure on which CO2 emission data is based is no more an indication of your real-world fuel consumption than a reading from a gipsy's tea leaves would be

Last edited:
Volvo skriver 0,38

DRIVe (115 hk)
* Avancerad dieselteknik

Jag skriver en sista gång, sen låter jag det vara. Fiaten drog 0,37 landsväg. Volvon drar 0,35 landsväg. 0.38 är ju precis som du skriver blandad körning...

http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-s40/details/pages/technical-spec.aspx

Ägg, jag hade missat att det varLANDSVÄGS körning.

Ett ganska värdelöst test, som föregående har skrivit, hur fan kan man tro att siffrorna blir relevanta om man tar bort vindmotståndet, och således jämnstaller en ford transit och en mondeo med samma motor.

Samma sak med Volvos/Fiats siffror här, folk köper en bil som dom tror att dom vet förbrukningen på, sen går det aldrig att komma ner i den förbrukningen i verkligheten igen.

Ju sämre Aerodynamik, ju mer skiljer det mot verkligheten.

Men det som är absolut löjligt är när dom testar elbilar, där finns väl inte ens någon teststandard?

Räckvidds siffrorna som anges är uppmätta vid absolut idealiska förhållanden, och sedan köper folk som här 4 mil enkel till jobbet en bil som har en räckvidd på 10 mil, först blir dom snopen när dom inte klarar sig ToR utan att ladda, den blir nästa överraskning att dom inte ens tar sig enkel väg när det blir vinter...

Men ändå vill jag ha den elbilskonverterade Fiat 500an..

Japp, jag VILL ha en elbilar, inte för att jag är någon miljömupp, utan för att jag vill prova att leva med dom begränsningar det innebär...

Räckvidds siffrorna som anges är uppmätta vid absolut idealiska förhållanden, och sedan köper folk som här 4 mil enkel till jobbet en bil som har en räckvidd på 10 mil, först blir dom snopen när dom inte klarar sig ToR utan att ladda, den blir nästa överraskning att dom inte ens tar sig enkel väg när det blir vinter...

Men ändå vill jag ha den elbilskonverterade Fiat 500an..

Japp, jag VILL ha en elbilar, inte för att jag är någon miljömupp, utan för att jag vill prova att leva med dom begränsningar det innebär...

Du är välkommen ner hit. En bekant konverterar Merca A-klass till elbilar. De har gått året runt i flera år, varje dag. Nu har han byggt ihop en till med litium batterier så nu lär problemen bli ännu mindre.

Du är välkommen ner hit. En bekant konverterar Merca A-klass till elbilar. De har gått året runt i flera år, varje dag. Nu har han byggt ihop en till med litium batterier så nu lär problemen bli ännu mindre.

Har du någon länk till hans företag?

Helt klart är Li-batterier framtiden för elbilar, speciellt om dom nya försöken med en modifierad tobaksbakterie? som knaprar på Li-ytan och gör den porös, vilket innebär att ytarealen på litiumet blir större i varje batteri, och således kan man öka kapaciteten på batterierna.

Artikeln jag läste påstod att batterierna kunde bli hundra gånger så effektiva med den tekniken, men den var säkert skriven av en elbilskramare, jag skulle vara rätt nöjd med en fyrdubbling.

Helt klart är Li-batterier framtiden för elbilar, speciellt om dom nya försöken med en modifierad tobaksbakterie? som knaprar på Li-ytan och gör den porös, vilket innebär att ytarealen på litiumet blir större i varje batteri, och således kan man öka kapaciteten på batterierna.

Artikeln jag läste påstod att batterierna kunde bli hundra gånger så effektiva med den tekniken, men den var säkert skriven av en elbilskramare, jag skulle vara rätt nöjd med en fyrdubbling.

Hundra gånger låter väldigt optimistiskt ja, säger även en miljömupp och elbilskramare som jag själv. Låter hur som väldigt intressant. Har du nån länk?

Hundra gånger låter väldigt optimistiskt ja, säger även en miljömupp och elbilskramare som jag själv. Låter hur som väldigt intressant. Har du nån länk?

Jag läste det bara häromdagen, men en googling ger givetvis ingenting.

Jag ska söka vidare.

Tror inte de har någon hemsida. De har dock visat upp den för Carlgren. Hemsida kanske kommer när den faktiskt är till salu.

Klart som fan de aldrig kommer att kunna ersätta bilar men så komprimerad energikälla som bensin men de flesta resor är till jobbet några mil bort.

Känns som du är överdrivet negativ.

[YOUTUBE-ID]eb5MgfbeiXc[/YOUTUBE-ID]

Tror inte de har någon hemsida. De har dock visat upp den för Carlgren. Hemsida kanske kommer när den faktiskt är till salu.

Klart som fan de aldrig kommer att kunna ersätta bilar men så komprimerad energikälla som bensin men de flesta resor är till jobbet några mil bort.

Känns som du är överdrivet negativ.

Neärå, jag är jättepositiv till elbilar, jag vill ha en själv men har inte råd med en ny och blocket är inte direkt nerlusat med beganat.

Däremot är jag förbannat less på miljömuppar som överdriver hur bra bilarna är.

Anger man att batteriet ska räcka tio mil så ska det göra det vid normal körning.

Inte med labbets mgraste tjej bakom ratten, med 6kg i däcktryck, i nerförsbacke med medvind en sommardag.

Dom bilar i dag som testats av familjer i Danmark gav ungefär 60% av angiven körsträcka.

Ingen av familjerna var positiva efter testerna.

Då är det bättre att ange ca 6mil körsträcka och låta förarna bli positivt överraskade och känna sig duktiga den enda gång dom tar sig 8 mil.

Var på hälsokontroll häromdan, läkaren gnällde "Ditt snusande motsvarar 100! cigg/dag!" Jag menade att det var bra för hälsan och gjorde mig mer effektiv. Jag hade rätt.

Jag hittade inte artikeln jag först läste, men IDG hade också skrivit om det, men dom uppgav mera realistiska 10ggr, jag är dock säker på att första artikeln jag läste angav 100ggr då jag snabbt räknade efter hur stor plats ett pack med batterier för räckvidden 35 mil skulle ta...

Det skulle vara genomförbart i dom flesta bilar genom att elmotorn tar mindre plats i motorrummet, samt platsen där tanken normalt sitter.

http://teknik360.idg.se/2.8229/1.358783/tobaksvirus-ska-ge-vassare-litiumjonbatterier

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT