Fett projektbygge

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Min kära far har en gammal Yamaha Special 400cc.
Motorn är nedplockad på den. Det var en packning som var kass, men när motorn skulle renoveras gick någon pinbult av, så det hela blev lagt på hyllan.

Min tankegång är nu då att inskaffa en fetare motor (typ r6 eller liknande) och göra ett fett projektbygge. :banana

FRÅGOR :va:
Vad säger besiktningsmännen om en motor från en annan hoj sådär? Måste ha papper på den kanske?

Klarar ramen från en så pass gammal hoj att accelerera så snabbt som en 600cc faktiskt gör utan att vrida sig eller liknande?

Hur gör man med el med mera?? Antar att du inte kan ta den befintliga kabelstammen och hoppas på det bästa.. Vad vet jag?

Tacksam för svar.
Bilder kommer kanske senare (om projektet blir av)

lånar tråden lite,
byggar åxå hoj och frågan är, nog kan man få nått inreggat som man byggt själv? existerande ram med modifikationer, men utan papper...
då skapas ett ett eget nummer, hemmabyggt fordon?

Last edited:
Kontakta bilprovningen, dom vet vad som gäller.

P.s jag har papper på en Honda CB 500 -73, rätt många dispanser på dom papprena.

Jag har gjort det, iof 10 år sedan. Buller och bromsprov i Linköping. Intyg på att det inte finns asbest i koppling och broms. Regbesiktning. Döpa skapelsen.

Hur mycket jobb som helst, utan garanti för att det ska fungera ändå.

Min erfarenhet säger att det beror på vem du stöter på helt enkelt. Det kan
gå lätt med lite tur.

Yamaha Special 400? En åttiotalschopper wannabe? Med R6 motor? Ooookeeejjj.......?

Det går inte att amatörregistrera mc mera som bygger på en serietillverkad ram. Typ yamaha, honda osv.

Vapor skrev:
Min kära far har en gammal Yamaha Special 400cc.
Motorn är nedplockad på den. Det var en packning som var kass, men när motorn skulle renoveras gick någon pinbult av, så det hela blev lagt på hyllan.

Min tankegång är nu då att inskaffa en fetare motor (typ r6 eller liknande) och göra ett fett projektbygge. :banana

FRÅGOR :va:
Vad säger besiktningsmännen om en motor från en annan hoj sådär? Måste ha papper på den kanske?

Klarar ramen från en så pass gammal hoj att accelerera så snabbt som en 600cc faktiskt gör utan att vrida sig eller liknande?

Hur gör man med el med mera?? Antar att du inte kan ta den befintliga kabelstammen och hoppas på det bästa.. Vad vet jag?

Tacksam för svar.
Bilder kommer kanske senare (om projektet blir av)
Du blir säkert tvungen att regga om den om du slänger i en R6 motor,
och allt vad det innebär med uppgradering av bromsar mm mm,
du får säkert minst byta sving och förstärka infästningar om det ska hålla.

Elsystemet från den motorn du har tänkt lägga i måste du också ha
(hela kabelstammen med cdi box mm...

Jag ahr själv en Yamaha special... jag tvivlar på att den klena ramen klarar av kraften från en r6-puffra. Kanske om du stryper eller gör något för att göra den mindra aggressiv?

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats