Video Fetish: Uppvärmning av motorer, blippande på gasen, tvåtaktsfasoner!

Man vet att man kommit till en racingdepå när man vaknar (i skåpet på en buss)till tvåtakts-talibanernas uppvärmningar :mad:





:fyllisar
 
Vad vinner man på att jucka med gasen sådär? Känns inte som det kan vara bra för motorn.. :va
 
Vad vinner man på att jucka med gasen sådär? Känns inte som det kan vara bra för motorn.. :va

Banracetvåtaktare (som i filmerna ovan) slår igen stiften och smörjer dåligt på tomgång annars, de måste ventileras/trottlas.
De som meckar denna typ av motorer får även en känsla för hur bestyckningen ligger när de trottlar motorn, de testar bestyckningen. Den här typen av extrema tvåtaktare bestyckas ju ofta från förmiddag till eftermiddag, beroende på bana, aktuellt barometertryck osv. En djungel. Men så blir det när man ska ha ut de där sista hästarna. Det är ju uppemot 300 hk/liter i maskiner som dessa.....och förgasare.
Bara att lyfta på hatten för de som kan detta.
 
Last edited:
Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
Lär en rookie....
 
Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
Lär en rookie....

Om de som bankör med 4T insprutad gatsoffa står blippar(?) så har jag ingen aning. De vill väl vara som de stora pojkarna med 2T. Det verkar konstigt. Monkey see monkey do?

De borde titta i en dragracedepå hur man varmkör en vass 4-taktare, där är nog kompetensen större på detta.



Men ihållande låg tomgång är ju inte bra på ngn motor, många hårt trimmade racingfyrtaktshojar är ju ganska lätta i veven, så de måste hållas på trotteln. Det är ju en avvägning mellan hur mycket motorbroms föraren vill ha, om det blir ngn tomgång öht. Särskilt med kall motor. Genom att testa svaret märker ju också mekanikern om motorn är varm, och som ett sorts funktionstest. Men att stå och repetitivt blippa gasen på en 4T i likhet med bantvåtaktarna förstår jag inte syftet med, om nu ngn gör det.


Tror jag...
 
Last edited:
Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
Lär en rookie....

Jag har ingen aning men jag jag skulle gissa för att det ska gå lite snabbare, alt att man inte litar på att vattenpump orkar snurra vattnet tillräckligt. För att det är coolt?
 
Förlåt en oinvigd som frågar, men vad är det som gör att yamman i översta inlägget spottar flammor och smäller när han släpper av på gasen (baktänder?)? Ser att detta inte händer på vare sig aprilian eller duccen. Är detta dåligt för motorn?
 
Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
Lär en rookie....

Jag har säkert inte den slutgiltiga förklaringen men de flercylindriga 2-taktarna med förgasare vill man ju se att de får lika smörjning (oljeblandad bensin) vid samma tillfälle. Inte bra när en cylle går "torrt" och den andra jobbar på för fullt.
Trottlande/blippande: förgasarna har ju luftskruv, lågfartsmunstycke, tråttelnål, nålmunstycke, huvudmunstycke, trottel med olika vinklar, "power jet". Och 2-T har ju som bekant inget bra vridmoment på låg och mellanregister. Därför av stort intresse att få motorn att "svara" på gas. Sen påverkar syremängden i luften luft/bränsle blandnigen vid just detta tillfälle alltihopa. Och detta förändras timme för timme under dagen. Så ska man ligga optimalt har man att göra på en flercylindrig motor eller så "sejfar" man med lite för fet blandning. Att få allt detta att lira är en kompetens i den högre skolan.
Jag med flera söker ständigt denna visdom:tummenupp
 
Om de som bankör med 4T insprutad gatsoffa står blippar(?) så har jag ingen aning. De vill väl vara som de stora pojkarna med 2T. Det verkar konstigt. Monkey see monkey do?

...

En vråltrimmad 4-taktare har en väldigt hög flamtemp i förbränningsrummet och den blir helt enkelt överhettad på tomgång. Kolla i en motocrossdepå där en högtrimmad stånka på tomgång snabbt får krökarna att glöda rött. När man blippar på gasen så kyler man förbränningsrummet med sval bensindimma och låter motorn värma upp sig i lugn och ro istället för kall motor med skitvarm topp.
Det är samma skäl som man på en motard såsom Husaberg, KTM 525, 450 motsvarande dvs med högtrimmad cross/enduromotor inte får ligga på jämn gas på landsvägen. Den låga trottelöppningen gör att kolvtoppen överhettar och får hål i sig, inte bra... De här motorerna är byggda för att gå på full gas och inget mjäkande som på en gatsoffemotor...:)
 
För en gatmotorcykel, min SV650S, ur Suzuki manualen:
LÅT MOTOROLJAN CIRKULERA INNAN DU KÖR Låt motorn gå på tomgång en stund efter det att du startat motorcykeln. Detta gäller vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja alla viktiga motorkomponenter.
 
En vråltrimmad 4-taktare har en väldigt hög flamtemp i förbränningsrummet och den blir helt enkelt överhettad på tomgång. Kolla i en motocrossdepå där en högtrimmad stånka på tomgång snabbt får krökarna att glöda rött. När man blippar på gasen så kyler man förbränningsrummet med sval bensindimma och låter motorn värma upp sig i lugn och ro istället för kall motor med skitvarm topp.
Det är samma skäl som man på en motard såsom Husaberg, KTM 525, 450 motsvarande dvs med högtrimmad cross/enduromotor inte får ligga på jämn gas på landsvägen. Den låga trottelöppningen gör att kolvtoppen överhettar och får hål i sig, inte bra... De här motorerna är byggda för att gå på full gas och inget mjäkande som på en gatsoffemotor...:)

Jo det är ju riktigt, men som jag beskriver i mitt inlägg ovan (du citerade inte hela) är inte ihållande låg tomgång bra på ngn motor.
Avgastemp på tomgång beror på hur den är bestyckad där.
DEt viktiga på en nystartad (även vass) 4T, som måste varmköras, och av olika anledningar inte kan köras, är att hållla upp tomgångsvarvtalet, så att man säkerställer oljecirkulation. Om det är föreståënde race så ska motorn helst få rotera bakhjulet för att snabba upp värmealstringen i trans/väcxellåda, sen få svalna några minuter fram tills det är dags för start. så att 4t-motorn är värmeinsjunken.

Ett problem vid varmkörning av alla motorcykelmotorer, är att man får en ojämn temp i motorn, 80% av värmealstringen som överförs till blocket överförs nämligen av toppen på en 4T.

4T cross och motardsmällor inte är gjorda för att ta ut kostanteffekt, det har för dålig kolvkylning, oljevolym, oljekylning etc för det. De är dimensionerade för
att avge maxeffekt i intervaller. Många av dem saknar ju piston jets trots det stora borret och höga effekten. Vid motorbroms drar man dock välkommen olja förbi ringlandet. Värmebelastningen på kolven vid körning, är dock proportionell mot effekten.

Det är dock inte samma behov av att stå och repetitivt depågasa för att testa bestyckningen som på fullblodsbanracingtvåtaktarna, Det var det jag menade.

Men det här visste du säkert redan
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top