Fetingblåst på Blocket...vad skulle ni göra?

Är kåporna svårsålda må tro?
Om där inte blir nån lösning på det hela,få kåporna tillbaka om det går och sälj dem själv.
Mycket jobb att lägga ner för att få dem i skapligt och passande skick?
Du får kanske igen lite av dina förlorade 7000 kr.

Oavsett vilket hoppas jag på det bästa för dig då det handlar om rätt mycket pengar som man inte bara glömmer bort sådär.

ja hyfs tror jag...SP1 är ingen vanlig hoj och det kanske är än färre som tar ut sin på bana.

Det skulle jag kunna göra men jag har ju redan reklamerat kåpsetet och vill faktiskt inte ha det längre. Känns inte som det här är en kille jag vill handla av..

polisanmäl honom OCH posten.

OM du inte har gjort fel och sett till att det du gjort är efter 'regelboken' så måste någon annan ha gjort fel och de två andra du har att välja på är säljaren och posten.

En polisanmälan är helt meningslöst. Man skulle kunna tro att det handlar om stöld på ett sätt men så enkelt är det inte.

Ja jag tycker det. Mitt misstag var att använda originalemballagen för returfrakten till honom. Men eftersom de höll ena vägen trodde jag i min enfald att de skulle hålla en vända till. My mistake...:gnissla :gnissla
 
Last edited:
förstår vad du menar, men det är iaf någonting du skulle kunna göra. även om polisen har en miljon andra och viktigare saker att göra, så är det viktigt att du utnyttjar din rätt och de metoder du har till din förfogande i det här fallet. alltför många 'orkar' inte med det ena och det andra just för att det är 'meningslöst', men då ska de inte gnälla heller (inte menat att just du gör det), sen är det upp till polisen om de i sin tur anser att det går att göra en anmälan (dvs om ett brott har begåtts).



En polisanmälan är helt meningslöst. Man skulle kunna tro att det handlar om stöld på ett sätt men så enkelt är det inte.

Ja jag tycker det. Mitt misstag var att använda originalemballagen för returfrakten till honom. Men eftersom de höll ena vägen trodde jag i min enfald att de skulle hålla en vända till. My mistake...:gnissla :gnissla
 
Kanske inte så konstigt att man inte orkar?
Innan han ens har gjort klart sin anmälan så har ju polisen lagt ner den
i brist på bevis...
 
Mjo fast det resonemanget håller inte rent juridiskt. Om du som säljare accepterar att köparen får häva köpet (anledningen är av mindre betydelse) så har ni heller inget köpeavtal längre. Således ska pengarna tillbaka.
Njae... Det där resonemanget håller inte streck. Om du köper en bil, häver köpet över telefon, säljaren accepterar hävningen och du på vägen tillbaka till säljaren krockar bilen så är saken inte bara säljarens problem. Du kan inte förvänta dig att få tillbaka köpeskillingen bara för att "det inte lägre finns något köpeavtal" mellan er.
 
det är inget konstigt att han liksom andra i liknande situationer oavsett vad, inte 'orkar', men det är inget argument och överhuvudtaget inget skäl.

som samhället har blivit idag, så finns det en inbyggd pessimism angående saker och ting i samhället. att inte 'orka' är just en sån sak.

även om du 'vet' att en anmälan inte kommer leda nånvart osv osv så gör det iallafall. annars accepterar du de förhållanden som råder i vårt samhälle...och sen kommer gnället i köket...

Kanske inte så konstigt att man inte orkar?
Innan han ens har gjort klart sin anmälan så har ju polisen lagt ner den
i brist på bevis...
 
Njae... Det där resonemanget håller inte streck. Om du köper en bil, häver köpet över telefon, säljaren accepterar hävningen och du på vägen tillbaka till säljaren krockar bilen så är saken inte bara säljarens problem. Du kan inte förvänta dig att få tillbaka köpeskillingen bara för att "det inte lägre finns något köpeavtal" mellan er.

Det inser jag. Fast nu är det inte jag som "krockat" utan tredje man, helt utanför min kontroll. (Posten). Då måste ansvarsfrågan vara en separat diskussion eller? Utöver det som gäller vems gods det faktiskt är efter ett hävt köp och accept på hävningen.

Samtidigt har jag aldrig hävdat att detta enbart är säljarens problem. Jag borde ha kollat emballeringsreglerna mer noggrannt. Därför har jag erbjudit mig att betala för de skador som egentligen Posten rimligen bör stå för.

Men eftersom säljaren verkar mindre och mindre intresserad av att lösa detta (han sitter ju på både pengar och ett kåpset som ganska lätt går att återställa) så blir det juridiska förhållandet mer och mer intressant eftersom det nu inte är långt ifrån att jag blandar in någon myndighet för att lösa tvisten.
 
Men eftersom säljaren verkar mindre och mindre intresserad av att lösa detta (han sitter ju på både pengar och ett kåpset som ganska lätt går att återställa).

Har du försökt ringa och fråga vad han tycker ni ska göra? Eller han svarar överhuvudtaget inte alls? Själv tycker jag du gjorde helt rätt att erbjuda 1500kr som ersättning för sprickan eller vad som än hänt med toppkåpan. Men han har faktiskt rätt att säga att han inte går med på att ta tillbaka kåporna om de kommer skadade tillbaka till honom enligt min åsikt. Om skadan é liten hade jag tagit ersättningspengarna du erbjudit och skickat dig din andel sen fixat kåporna då han gick med på att upphäva köpet. Men jag tycker han borde skicka tillbaka kåporna till dig (vem som får stå för frakten får ni väl komma överens om). Men jag undrar om du bett honom komma på en lösning eller om du bett honom skicka tillbaka kåporna till dig eller han nonchalerar (stavning?) dig totalt? :confused:
 
Det inser jag. Fast nu är det inte jag som "krockat" utan tredje man, helt utanför min kontroll. (Posten). Då måste ansvarsfrågan vara en separat diskussion eller?
Jepp, ansvarsfråga för den biten är en sak mellan dig och Posten. Säljaren har inte med den saken att göra. Posten har ett avtal med dig och om det uppstår skada så är det du som skall ha ersättnig. (Posten ersätter avsändaren, de bryr sig inte om vem som är ägare till godset. Sedan får avsändaren göra med ersättningen som han vill, t ex ersätta godsets ägare).

Säljaren har med saken att göra bara på så sätt att han måste reklamera skadan till Posten. Helt utanför din kontroll var det inte. Hade du packat "ordentligt" hade toppkåpan inte skadats. (Det är inte lätt att packa kåpor "ordentligt", om paketet skall få rimliga mått och rimlig vikt...)

Sen skall jag också nämna att jag tycker att du gjort rätt och att säljaren borde försöka möta dig någonstans på vägen. Han är inte utan skuld till att situationen uppstod från början. Ivf om det är som du beskriver det - han skulle kanske beskriva händelserna på ett annat sätt.
 
Har du försökt ringa och fråga vad han tycker ni ska göra? Eller han svarar överhuvudtaget inte alls? Själv tycker jag du gjorde helt rätt att erbjuda 1500kr som ersättning för sprickan eller vad som än hänt med toppkåpan. Men han har faktiskt rätt att säga att han inte går med på att ta tillbaka kåporna om de kommer skadade tillbaka till honom enligt min åsikt. Om skadan é liten hade jag tagit ersättningspengarna du erbjudit och skickat dig din andel sen fixat kåporna då han gick med på att upphäva köpet. Men jag tycker han borde skicka tillbaka kåporna till dig (vem som får stå för frakten får ni väl komma överens om). Men jag undrar om du bett honom komma på en lösning eller om du bett honom skicka tillbaka kåporna till dig eller han nonchalerar (stavning?) dig totalt? :confused:

Ja, vi har pratats vid flera gånger -med samma resultat. Han biter sig fast vid resonemanget att han skickade hela kåpor och fick en lätt sprucken toppkåpa tillbaka. Och så länge inte Posten ersätter honom så ersätter han inte mig...han tar således på sig reklamationsansvaret men kan egentligen skita i det eftersom han sitter på både kåpor och pengar.

Som det känns nu försöker han undvika mig och "glömma bort" att han faktiskt lät mig häva köpet.
 
Det är lite knepigt när man handlar mellan privatpersoner. Enligt en Polis jag pratade med menade hon att det handlar om ett avtalsbrott när säljaren sitter inne med både pengar och vara. Detta får man då ta upp i tingen som ett civilmål och det blir dyrt för den förlorande parten (får stå för rättegångskostnader och ev förlorad arbetsförtjänst m.m.), så en förlikning är det bästa. Du kan dock polisanmäla honom för bedrägeri om du hävdar att han har haft för avsikt att lura dig från första början.

Hoppas du får någon rätsida på denna historia.
 
men är det verkligen så svårt att bara "fixa" tillbaka dom?
Bor han långt ifrån dig?
Åk och punktera alla däck på hans bil 6 månader i sträck?
Då får han iaf inget nöje för dina 7000:-?
:tummenupp ??
 
Jepp, ansvarsfråga för den biten är en sak mellan dig och Posten. Säljaren har inte med den saken att göra. Posten har ett avtal med dig och om det uppstår skada så är det du som skall ha ersättnig. (Posten ersätter avsändaren, de bryr sig inte om vem som är ägare till godset. Sedan får avsändaren göra med ersättningen som han vill, t ex ersätta godsets ägare).

Säljaren har med saken att göra bara på så sätt att han måste reklamera skadan till Posten. Helt utanför din kontroll var det inte. Hade du packat "ordentligt" hade toppkåpan inte skadats. (Det är inte lätt att packa kåpor "ordentligt", om paketet skall få rimliga mått och rimlig vikt...)

Sen skall jag också nämna att jag tycker att du gjort rätt och att säljaren borde försöka möta dig någonstans på vägen. Han är inte utan skuld till att situationen uppstod från början. Ivf om det är som du beskriver det - han skulle kanske beskriva händelserna på ett annat sätt.

Ok. Det var INTE vad Posten Logistiks kundtjänst sa till mig. De menade att hela reklamationsärendet låg hos honom som den ursprunglige avsändaren...detta har han dessutom accepterat.

Är medveten om jag borde varit mer noggrann med emballeringen...just den läxan har jag lärt mig.

Han tycker säkert att jag är en petig jävel men då kunde han ha argumenterat mot det....det gjorde han inte. Så det är nära till hands att tro att han försökte sig på en fuling...:gnissla

Det är lite knepigt när man handlar mellan privatpersoner. Enligt en Polis jag pratade med menade hon att det handlar om ett avtalsbrott när säljaren sitter inne med både pengar och vara. Detta får man då ta upp i tingen som ett civilmål och det blir dyrt för den förlorande parten (får stå för rättegångskostnader och ev förlorad arbetsförtjänst m.m.), så en förlikning är det bästa. Du kan dock polisanmäla honom för bedrägeri om du hävdar att han har haft för avsikt att lura dig från första början.

Hoppas du får någon rätsida på denna historia.

Precis vad min poliskontakt sa...tror dock det är svårt att nagla fast bedrägeri på honom eftersom det är svårt att bevisa ett uppsåt...egenmäktigt förfarande möjligen men äh, jag tror det är slöseri med tid att gå via polisen, de har inte tid med sånt här.

Kronofogden alt tingsrätten är de vägar som är framkomliga men helst vill jag lösa det här som folk.

men är det verkligen så svårt att bara "fixa" tillbaka dom?
Bor han långt ifrån dig?
Åk och punktera alla däck på hans bil 6 månader i sträck?
Då får han iaf inget nöje för dina 7000:-?
:tummenupp ??

:) Bra förslag...inte riktigt min stil (måste bli mer förbannad innan jag ger mig på egendom) men...kreativt :tummenupp

Ja ca 25 mil. Vet inte om någonting är svårt egentligen men eftersom han skiter i att returnera mail och telefonsamtal...fan vet vad han håller på med. :va
 
Last edited:
Ok. Det var INTE vad Posten Logistiks kundtjänst sa till mig. De menade att hela reklamationsärendet låg hos honom som den ursprunglige avsändaren...detta har han dessutom accepterat.

Precis vad min poliskontakt sa...tror dock det är svårt att nagla fast bedrägeri

Kronofogden alt tingsrätten är de vägar som är framkomliga men helst vill jag lösa det här som folk.
Man kan få precis vilket svar som helst när man pratar med postens personal. Jag har fått säkert fem olika besked när jag försökt reda ut frågan. Till slut tröttnade jag och pratade med en av deras jurister. Jag begärde och fick svar skriftligt, med den innebörd jag skrivit ovan. Jag har brevet kvar (nånstans, tror jag) och kan scanna det om det känns viktigt.

Glöm bedrägerianmälan. Han skickade ju kåporna och enligt ditt första inlägg var det inga stora saker = inget bedrägeri, ingen polissak.

Kronofogden är inte till någon hjälp om du inte får någon dom på saken. Du kan för all del försöka, men han behöver bara bestrida betalningsföreläggandet så är du tillbaka på ruta ett igen.

En stämning brukar dock få folk lite mer villiga att resonera om saken...
 
sen kanske han får för sig att 'fixa' dig...

tänk om.

Jaha? ställa bilen i garaget?
LÅsa dörren till hemmet?
Sätta hunden på vaktkommando?


:arsele :arsele

Ok. Det var INTE vad Posten Logistiks kundtjänst sa till mig. De menade att hela reklamationsärendet låg hos honom som den ursprunglige avsändaren...detta har han dessutom accepterat.

Är medveten om jag borde varit mer noggrann med emballeringen...just den läxan har jag lärt mig.

Han tycker säkert att jag är en petig jävel men då kunde han ha argumenterat mot det....det gjorde han inte. Så det är nära till hands att tro att han försökte sig på en fuling...:gnissla



Precis vad min poliskontakt sa...tror dock det är svårt att nagla fast bedrägeri på honom eftersom det är svårt att bevisa ett uppsåt...egenmäktigt förfarande möjligen men äh, jag tror det är slöseri med tid att gå via polisen, de har inte tid med sånt här.

Kronofogden alt tingsrätten är de vägar som är framkomliga men helst vill jag lösa det här som folk.



:) Bra förslag...inte riktigt min stil (måste bli mer förbannad innan jag ger mig på egendom) men...kreativt :tummenupp

Ja ca 25 mil. Vet inte om någonting är svårt egentligen men eftersom han skiter i att returnera mail och telefonsamtal...fan vet vad han håller på med. :va

Sälj skulden till någon?
Typ något mc gäng? Har ju funkat tidigare!
 
Last edited:
Man kan få precis vilket svar som helst när man pratar med postens personal. Jag har fått säkert fem olika besked när jag försökt reda ut frågan. Till slut tröttnade jag och pratade med en av deras jurister. Jag begärde och fick svar skriftligt, med den innebörd jag skrivit ovan. Jag har brevet kvar (nånstans, tror jag) och kan scanna det om det känns viktigt.

Glöm bedrägerianmälan. Han skickade ju kåporna och enligt ditt första inlägg var det inga stora saker = inget bedrägeri, ingen polissak.

Kronofogden är inte till någon hjälp om du inte får någon dom på saken. Du kan för all del försöka, men han behöver bara bestrida betalningsföreläggandet så är du tillbaka på ruta ett igen.

En stämning brukar dock få folk lite mer villiga att resonera om saken...

Suck..sickna nollor...:huvet :huvet

ja polisspåret har jag strukit, det är ingen vits har jag förstått.

Så att begära handräckning hos fogden är ingen idé? Det är bättre att gå till tinget direkt?
 
Så att begära handräckning hos fogden är ingen idé? Det är bättre att gå till tinget direkt?
Fogden känns ju ganska meningslöst. Om han bestrider din fordran så händer inget - utom att han blir förbannad och ännu mer oresonlig.

Jag vill inte råda dig till något. Det är ditt beslut vad du gör. Ville bara hjälpa till att reda ut begreppen lite.
 
Fogden känns ju ganska meningslöst. Om han bestrider din fordran så händer inget - utom att han blir förbannad och ännu mer oresonlig.

Jag vill inte råda dig till något. Det är ditt beslut vad du gör. Ville bara hjälpa till att reda ut begreppen lite.

...vilket jag tackar och bockar för :tummenupp

fazerfun> Baltic inkasso har en dokumenterat hög träffprocent när det gäller att lösa ekonomiska tvister!

Tack för tipset :D
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top