Fetingblåst på Blocket...vad skulle ni göra?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Köpte en uppsättning kraschkåpor av en privatperson för ett tag sedan. Tre kolli hämtades ut mot postförskott men väl hemma visade det sig att kåporna inte stämde med säljaren beskrivning och bilden i annonsen. Inga stora grejor men lägger man ut 7000 så ska det vara rätt. Ringde till säljaren som accepterade att jag returnerade grejorna om jag stod för frakten.

Två dagar senare ringer han och meddelar att han bara fått två kolli. Jag ringer till Posten och lådan har "glömts bort" på någon terminal i Göteborg. Några dagar senare får säljaren lådan men innehållet, en toppkåpa, har nu fått en spricka. Säljaren reklamerar det hela (enligt Postens kundstjänst är det mottagaren som ska reklamera) men får efter någon vecka besked om att Posten inte tar på sig något ansvar eftersom emballeringen (rätt slitna kartonger" var för dålig.

Säljarens ton ändras nu och han vägrar att betala tillbaka mina pengar. Han menar att han inte gjort något fel "jag skickade hela kåpor till dig och nu är en del trasig, vilket göra hela setet värdelöst. Får inte jag pengar av Posten så får du inte en spänn av mig"

Jag menar då att jag inte heller gjort något fel. Jag packade ned de kåpdelar jag tog upp EXAKT som han packade dom, i samma emballage, helt enligt instruktion. Och sen skiter det sig hos Posten.

Jag erbjuder honom att bidra med 1500 kr till rep av kåpan (glasfiber) som en gest men han vägrar blankt.

Nu har han slutat att svara på mina mail och jag börjar bli jävligt trött på den här snubben. Köpet var mellan oss som privatpersoner men han är även delägare i en rätt etablerad mcfirma i södra Sverige. Jag vill inte hänga ut någon (ännu...) och förstår att han är förbannad. Men ärendet är ju en deal mellan honom och Posten....med mina 7000 kr i potten :gnissla :gnissla

Så...hur skulle ni göra? Jag tycker att vi borde kunna lösa det här som två vuxna människor men det ser inte så ljust ut....
 
Om det är så illa att han har slutat svara på mail så börjar det kanske bli läge att hänga ut ändå. :gnissla Han verkar ju ha startat det hela genom felaktig beskrivning av prylarna.
 
Skulle nog säja fetingblåst av posten.. Jag skulle nog inte våga skicka något som värderas till 7000 utan fungerande transportförsäkring.:gnissla
 
Hej jag jobbar själv på posten, visserligen som tekniker men har lite kontakter med kavlité och service som det heter och får se dagligen vad dom sysslar med och många paket är riktigt dåligt förpackat ibland så man skrattar lite för sej själv, men du erbjöd honom 1500kr för toppkåpan som var väldigt skysst.

Jag tycker du ska åka till honom och hämta tillbaka dina pengar.
Om han inte ger dej pengarna så finns det väldigt bra sätt att få han liv jävligt surt!

Skulle nog säja fetingblåst av posten.. Jag skulle nog inte våga skicka något som värderas till 7000 utan fungerande transportförsäkring.:gnissla

Förpacka skiten enligt posten anvisningar som finns på internet så är det ju lungt!
Då har du rätt till ersättning.
 
Last edited:
Hrm, eller så kan du ta kontakt med posten och fråga om du ska kontakta polisen för att de svartanställer personer?
 
Om man bortser från att kåporna inte motsvarade hans beskrivning (vilket i och för sig är mycket illa) så tycker jag att han har rätt. Han kan inte påverka hur de packats, men det kan du. Därför bör också risken ligga på dig. Man kan bara ta på sig risk för sånt som man själv har möjlighet att påverka. Att han skickade dem i samma kartonger hör inte riktigt hit. Ansvaret för att de kommer fram oskadda ligger fortfarande på dig.

Se det från hans sida; han skickar hela kåpor och får trasiga kåpor tillbaka.

7 000 för ett set begagnade kraschkåpor :confused:
 
Förpacka skiten enligt posten anvisningar som finns på internet så är det ju lungt!
Då har du rätt till ersättning.

Håller helt med. Har skickat en hel del prylar i undermåliga emballage men har alltid sagt till köparen att händer det nåt så står jag för rep. Om man ska ha rätt till ersättning måste man följa uppsatta regler, svårare än så är det inte.

Tyvärr Fazerfun tror jag inte att Posten kommer ge nåt tillbaka. Han började packa i undermåligt emballage men tyvärr här så var det du som hade ansvaret för återresan och då gick det som det gick. Däremot tycker jag det är jävligt dåligt av säljaren i fråga - på båda frågorna. Ring - maila inte. Om nu han vägrar vara medgörlig så ring hans chef och förklara läget. Inte hota på något sätt utan förklara läget.

Efter det är det nog läge för uthäng.

7 000 för ett set begagnade kraschkåpor :confused:

Det lät rätt dyrt när man får nya billigare... :)
 
Last edited:
"väl hemma visade det sig att kåporna inte stämde med säljaren beskrivning och bilden i annonsen."

talar inte om vad som inte stämde men det låter som att säljaren bör ta på sig en del då det inte hade blivit något strul ifall det hade varit rätt grejer från början.
 
Hej jag jobbar själv på posten, visserligen som tekniker men har lite kontakter med kavlité och service som det heter och får se dagligen vad dom sysslar med och många paket är riktigt dåligt förpackat ibland så man skrattar lite för sej själv, men du erbjöd honom 1500kr för toppkåpan som var väldigt skysst.

Jag tycker du ska åka till honom och hämta tillbaka dina pengar.
Om han inte ger dej pengarna så finns det väldigt bra sätt att få han liv jävligt surt!



Förpacka skiten enligt posten anvisningar som finns på internet så är det ju lungt!
Då har du rätt till ersättning.


Min erfarenhet är att hur man än packar med posten så får man skylla sig själv.

Jag hade ett fall där posten bokstavigt talat hade kört över paketen med bil och jag skulle få ersättning vilket jag även fick. Ja dom var inte snåla utan jag skulle få "fullvärde". I deras ögon är/var fullvärde 500kr/kg.
Kul på en ny grej som väger 2.5kg men kostade 8500:-.
Ja den var packad efter deras anvisning osv. Jag kollade med en massa kunnigt folk och det är tydligen mottagaren som skall stå för risken. Men då skall det vara packat rätt enligt postens anvisningar.

Trådstartarens case verkar inte roligt och jag förstår dom bägge.Jag ger en "stor" eloge till bägge, avs för att han tar tillbaka grejerna och mottagaren för att stå för så mycket som 1500:-. Trist när det blir så ändå.
En liten reservation för elogen då jag inte har sett grejerna själv.
 
Last edited:
Det jag inte förstår är varför folk fortfarande idag, i Sverige, 2007, skickar saker med posten. Har själv jobbat på posten och det är det absolut sista transportsätt jag väljer, oavsett vad som ska skickas. Undermåligt motiverade anställda leder alltid till en tjänstekvalité som i slutändan också är undermålig.

Nä, vill man att saker ska komma fram inom korrekt tid och i korrekt skick så är det läge att skicka med något företag som har lite mer stolthet än posten.

Posten lyckades för övrigt bara alldeles nyligen slarva bort mitt regbevis för ägarbyte, så att jag ovetande i 14 dagar körde runt i en bil som jag inte ägde, dock betalade försäkring för.
Kundtjänstens svar? "Vi tar inget ansvar för nånting"
Det tycker jag sammanfattar posten rätt bra. Posten - Vi tar inte ansvar för nånting.
 
Varför skulle han ge dig pengarna tillbaka för att du har skickat tillbaka trasiga kåpor?
Ta tillbaka dina kåpor o försök att göra bästa av situationen.

Nu i efterhand så hade det kanske varit bättre att åka och titta på grejerna men du har också lärt dig att aldrig handla på det här sättet. Se det som en lärdom i livets hårda skola.
 
Ett alternativ är ju att du får tillbaka pengar för de hela grejorna och du står för kostnaden för den trasiga.

Frågan är ju dock om det kanske just är toppkåpan som står för merparten av summan. Är det den billigaste delen t.ex 2000:- så är ju saken löst. Han köper en ny toppkåpa och säljer sitt kit igen för 7 k. Du får tillbaka 5.

Eller så ber du honom skicka tillbaka grejorna igen (du står för frakten). Du lagar toppkåpan och säljer kitet igen för 7 k.

Du har då gått back 2 frakter (600:-?) + lite glasfiber från biltema (100:-). Billigaste alternativet.
 
Jag hoppas verkligen att det är DINA kåpor som du har fått BILD på, som bevis på att toppkåpan ÄR trasig. Jag menar, det är guldläge för säljaren att försöka sej på en FULING och påstå att det är DIN kåpa som är transportskadad när det kan vara en gammal som han haft undanlagd sedan länge...det är min första tanke iallafall.

Eftersom han slutat att svara på dina mail, så ring honom istället. Svarar han inte efter flera försök så häng ut honom här. Om han tycker att hans kåpor är värda mer än sitt eget, och firmans rykte på sveriges största motorcykel forum så är han ju bra blåst i ballongen.

Har du tur, så läser han kanske denna tråden och förstår att han ska ta dina 1500:- och rädda sitt eget skinn. Det var ju trots allt han som skickade dej varor som inte stämde med annonsen. Jag har kontakt med ganska många mc-relaterade firmor här i Nv skåne, skicka ett pm så kanske jag kan hjälpa dej något.
 
Posten är kända för att orsaka en hel del olika problem o skador på leveranser.

Du har skickat tillbaka dom felaktiga kåporna med posten och dom har sabbat dom för dig och dina pengar sitter i lås.

Om posten inte betalar ut så är dina pengar rökta.


Vad var det som inte stämde med kåporna när du fick dom ?
 
Min erfarenhet är att hur man än packar med posten så får man skylla sig själv.

Jag hade ett fall där posten bokstavigt talat hade kört över paketen med bil och jag skulle få ersättning vilket jag även fick. Ja dom var inte snåla utan jag skulle få "fullvärde". I deras ögon är/var fullvärde 500kr/kg.
Kul på en ny grej som väger 2.5kg men kostade 8500:-.
Ja den var packad efter deras anvisning osv. Jag kollade med en massa kunnigt folk och det är tydligen mottagaren som skall stå för risken. Men då skall det vara packat rätt enligt postens anvisningar.

Trådstartarens case verkar inte roligt och jag förstår dom bägge.Jag ger en "stor" eloge till bägge, avs för att han tar tillbaka grejerna och mottagaren för att stå för så mycket som 1500:-. Trist när det blir så ändå.
En liten reservation för elogen då jag inte har sett grejerna själv.


OK! vilket årtal var det om jag får fråga?
Om du har tillgång till internet? vilket du verkar så kan du väll gå in och läsa på deras hemsida vilka bestämmelser som gäller.

Sen vet jag inte vad detta handlade om alls i just din situation du kan ju sittar här och ljuga ihop vilket berättelse som helst.
 
Jag har inte läst alla inlägg. Men vill flika in en fråga... Kan du inte ersätta snubben med en "ny" kåpa? Nu menar jag alltså en begagnad som du letat upp nånstans. Så har han ju ett komplett kåpset sen. Men han verkar inte vara så resonerlig när man läst din beskrivning.
 
Posten är kända för att orsaka en hel del olika problem o skador på leveranser.

Du har skickat tillbaka dom felaktiga kåporna med posten och dom har sabbat dom för dig och dina pengar sitter i lås.

Om posten inte betalar ut så är dina pengar rökta.


Vad var det som inte stämde med kåporna när du fick dom ?

Det är väl inte så jävla konstigt att paket går sönder?

Vet du vad bara örebro har i kollisotering(bara paket ej pallar räknade) på ett dygn? 126 500 tusen!
Säg något annat företag i sverige som skickar så mkt paket!

Sen att det går någon enstaka lösdrivare här på posten som skiter i hur paketen packas och så vidare. Men dom är ofstast inte långvariga.
 
Last edited:
Det är väl inte så jävla konstigt att paket går sönder?

Vet du vad bara örebro har i kollisotering(bara paket ej pallar räknade) på ett dygn? 126 500 tusen!
Säg något annat företag i sverige som skickar så mkt paket!

Sen att det går någon enstaka lösdrivare här på posten som skiter i hur paketen packas och så vidare. Men dom är ofstast inte långvariga.

you have pride in your work...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top