Fernissa istället för klarlack

• Thread starter Thread starter lee
  • Start date Start date

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå, ska klarlacka ett hyllplan som senare ska upp på väggen. Dock har jag betydligt närmare till butiken som säljer båtfernissa istället för närmaste bygghandel. Dessutom är fernissan billigare. Jag vill ha en blank, icke-kladdig yta. Funkar fernissan?

Hallå, ska klarlacka ett hyllplan som senare ska upp på väggen. Dock har jag betydligt närmare till butiken som säljer båtfernissa istället för närmaste bygghandel. Dessutom är fernissan billigare. Jag vill ha en blank, icke-kladdig yta. Funkar fernissan?

Absolut. Båtfernissa är en klassisk blank, oljebaserad klarlack avsedd för trä ute och inne. ;)

Man kan blanda i lite lacknafta i dom första lagren. Fernissa TUNNA lager!! Vad är det för träslag du ska lacka? Feta träslag brukar man tvätta med förtunning innan lackning. Efter första strykningen reser sig fibrerna så köp lite sandpapper och slå av fibrerna innan nästa strykning. Detta är väl grundreglerna i stort men det där kan du säkert redan.

MVH//J

Last edited:
...och köp inte högblank fernissa till inredning. Högblank fernissa ser klissigt och amatörmässigt ut i både hus- och båtinredningar. Man använder så gott som alltid halvmatt fernissa till inredningar. Tex International GoldSpar.

Tack för snabba & bra svar. "Amatörmässigt och klissigt", det är ju mitt kännetecken. Passar utmärkt!:tummenupp

Det är furu för övrigt, som jag betsat först.

...och köp inte högblank fernissa till inredning. Högblank fernissa ser klissigt och amatörmässigt ut i både hus- och båtinredningar. Man använder så gott som alltid halvmatt fernissa till inredningar. Tex International GoldSpar.

Yes. Kunde inte sagt det bättre själv. Bra påpekande. Inte heller jag är helt förtjust i högblankt. Glömde den lilla biten..... :D

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon