Fernissa istället för klarlack

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå, ska klarlacka ett hyllplan som senare ska upp på väggen. Dock har jag betydligt närmare till butiken som säljer båtfernissa istället för närmaste bygghandel. Dessutom är fernissan billigare. Jag vill ha en blank, icke-kladdig yta. Funkar fernissan?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Hallå, ska klarlacka ett hyllplan som senare ska upp på väggen. Dock har jag betydligt närmare till butiken som säljer båtfernissa istället för närmaste bygghandel. Dessutom är fernissan billigare. Jag vill ha en blank, icke-kladdig yta. Funkar fernissan?

Absolut. Båtfernissa är en klassisk blank, oljebaserad klarlack avsedd för trä ute och inne. ;)

Man kan blanda i lite lacknafta i dom första lagren. Fernissa TUNNA lager!! Vad är det för träslag du ska lacka? Feta träslag brukar man tvätta med förtunning innan lackning. Efter första strykningen reser sig fibrerna så köp lite sandpapper och slå av fibrerna innan nästa strykning. Detta är väl grundreglerna i stort men det där kan du säkert redan.

MVH//J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...och köp inte högblank fernissa till inredning. Högblank fernissa ser klissigt och amatörmässigt ut i både hus- och båtinredningar. Man använder så gott som alltid halvmatt fernissa till inredningar. Tex International GoldSpar.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Tack för snabba & bra svar. "Amatörmässigt och klissigt", det är ju mitt kännetecken. Passar utmärkt!:tummenupp

Det är furu för övrigt, som jag betsat först.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Hallå, ska klarlacka ett hyllplan som senare ska upp på väggen. Dock har jag betydligt närmare till butiken som säljer båtfernissa istället för närmaste bygghandel. Dessutom är fernissan billigare. Jag vill ha en blank, icke-kladdig yta. Funkar fernissan?

...och köp inte högblank fernissa till inredning. Högblank fernissa ser klissigt och amatörmässigt ut i både hus- och båtinredningar. Man använder så gott som alltid halvmatt fernissa till inredningar. Tex International GoldSpar.

Yes. Kunde inte sagt det bättre själv. Bra påpekande. Inte heller jag är helt förtjust i högblankt. Glömde den lilla biten..... :D
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top