Fernissa istället för klarlack

• Thread starter Thread starter lee
  • Start date Start date

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå, ska klarlacka ett hyllplan som senare ska upp på väggen. Dock har jag betydligt närmare till butiken som säljer båtfernissa istället för närmaste bygghandel. Dessutom är fernissan billigare. Jag vill ha en blank, icke-kladdig yta. Funkar fernissan?

Hallå, ska klarlacka ett hyllplan som senare ska upp på väggen. Dock har jag betydligt närmare till butiken som säljer båtfernissa istället för närmaste bygghandel. Dessutom är fernissan billigare. Jag vill ha en blank, icke-kladdig yta. Funkar fernissan?

Absolut. Båtfernissa är en klassisk blank, oljebaserad klarlack avsedd för trä ute och inne. ;)

Man kan blanda i lite lacknafta i dom första lagren. Fernissa TUNNA lager!! Vad är det för träslag du ska lacka? Feta träslag brukar man tvätta med förtunning innan lackning. Efter första strykningen reser sig fibrerna så köp lite sandpapper och slå av fibrerna innan nästa strykning. Detta är väl grundreglerna i stort men det där kan du säkert redan.

MVH//J

Last edited:
...och köp inte högblank fernissa till inredning. Högblank fernissa ser klissigt och amatörmässigt ut i både hus- och båtinredningar. Man använder så gott som alltid halvmatt fernissa till inredningar. Tex International GoldSpar.

Tack för snabba & bra svar. "Amatörmässigt och klissigt", det är ju mitt kännetecken. Passar utmärkt!:tummenupp

Det är furu för övrigt, som jag betsat först.

...och köp inte högblank fernissa till inredning. Högblank fernissa ser klissigt och amatörmässigt ut i både hus- och båtinredningar. Man använder så gott som alltid halvmatt fernissa till inredningar. Tex International GoldSpar.

Yes. Kunde inte sagt det bättre själv. Bra påpekande. Inte heller jag är helt förtjust i högblankt. Glömde den lilla biten..... :D

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!