Femkamp på MC, vem vinner?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Jag tror vi letar efter en MX åkare. MX och enduro är relativt lika och trail är inte så fruktansvärt olikt dem i grundteknik.
Sen är det betydligt lättare att lära sig hänga med hyggligt i RR än MX. Du kan lära vem fan som helst att åka inom 130% av vad svenska RR eliten åker men inte ens relativt duktiga crossåkare åker varvtider inom 30% av MX eliten...
Speedway är så fundamentalt olikt all annan MC sport så där spelar ens bakgrund ingen roll utan där är det mer brist på självbevarelsedrift som är grejen....

Jag tror vi letar efter en MX åkare. MX och enduro är relativt lika och trail är inte så fruktansvärt olikt dem i grundteknik.
Sen är det betydligt lättare att lära sig hänga med hyggligt i RR än MX. Du kan lära vem fan som helst att åka inom 130% av vad svenska RR eliten åker men inte ens relativt duktiga crossåkare åker varvtider inom 30% av MX eliten...
Speedway är så fundamentalt olikt all annan MC sport så där spelar ens bakgrund ingen roll utan där är det mer brist på självbevarelsedrift som är grejen....

JMB med andra ord tvåfaldig världsmästare i motorcross och tillräckligt snabb för pole i 500 gp.

Doug Lampking! tar emot men han får min röst helt klart då han har ett antal vmtitlar i trial och vunnit en hel del mästerskap i cross och enduro. ganska anonym då trial inte är så stort utanför England och sydvästeuropa.

Annars tror jag seriöst på en Supermotostjärna. Kan både asfalt och Mx delen bra och skulle bli svårslagna.

Last edited:
Doug Lampking! tar emot men han får min röst helt klart då han har ett antal vmtitlar i trial och vunnit en hel del mästerskap i cross och enduro. ganska anonym då trial inte är så stort utanför England och sydvästeuropa.

Lampkin ar en duktig trialforare, visst, men arligt talat, ar inte trial lite gay?

Beratta garna exakt vilka MX-masterskap han vunnit! East Lancashire Schoolboys 12-13 yrs?

/Lasse

Nick Jefferies, IOM TT vinnare, kört en hel del trail och sixdays enduro.

han behöver "bara" lära sig speedway, vilket borde vara lättare än för t.ex Jean Michel Bayle att lära sig Trail.

Men men, Jefferies presterar helt ok i alla klasser, men räcker det mot Doug Lampking som leker hem trails delen, kör troligen mer än ok i cross och enduro och halv ok i RR?

Last edited:
Arto Nykvist på sin tid, han var så överlägsen i cross så satt bakvänd på hojen över mållinjen. På 80-talet körde han med sladd i RR-SM, plus alla andra stunt han gjorde borde placera honom ganska hörgt upp i resultatlistan.

Jag tror på någon som är bra på speedway och någorlunda OK på att köra vanlig hoj. Speedway är så annorlunda, Boris Jr skrev ovan.
Gary Mc Coy.

Pga all-time high då? Född -69 och slog sig sönder och samman 2002 och la av (körde bl.a. Bol d'Or och vann tror jag). Men ändå tveksam att farbrorn skulle ha vad som krävs idag.
Eller när föraren "var på topp" som R2 skrev i första inlägget. :)

Lampkin = duktig trialförare fran GB.

Lampking = Tafflig belysningsaffar i ett slitet köpcenter utanför Manchester?

Jag = grinig p.g.a felskrivningar, höstmörker och att behöva gå upp 05.30.

Eller när föraren "var på topp" som R2 skrev i första inlägget. :)
Ah, men då reviderar jag mitt förslag.

Kenny Roberts eller Eddie Lawson. Kört cross, dirt-track och vinnare på RR banorna. Borde kunna klara av lite enduro och ändå tåla stryk i trial då.

Ruben Xaus är väll hyffsat vass på både supermoto och RR om jag inte minns fel, han tror jag skulle vara vass! eller kanske Pastrana :smasha

Jag har för mig att jag sett nicky hayden på någon supermoto tävling och jag kan lova att han skickade på ganska bra över platåhoppen också!
Han verkar vara lite av en multi talang precis som Travis. Allt med hjul och motor går att åka jävligt fort med:)
Så nicky absolut.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...