Feminism

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Abortfrågan är ju rätt svår. Jag är väldigt mycket för fri abort. Jag är även väldigt för att ingen ska behöva bli förälder mot sin vilja, men det är svårt att få till i praktiken.

Vill man inte ha barn så kan man sterilisera sig. Eller ännu hellre, adoptera bort barnet. Det föds alldeles för få svenska barn så det sista vore väl det bästa men jag har inget emot att folk steriliserar sig heller.

Ska man då inte ha möjligheten att göra abort om preventivmedlet man använder inte funkar till 100%? Jag har vänner som gjort abort, trots att de gått på p-piller. Då har de helt enkelt fått en sort som inte funkade för dem, men sånt kan man ju aldrig veta i förväg, utan man får prova sig fram. Jag har väldigt svårt att tro att en normalt funtad människa ser abort som ett preventivmedel att använda istället för något annat, det är knappast trevligt att gå igenom.

Ja, men ett strikt begränsat antal gånger. En eller två gånger kanske. Sen borde man vara tvungen att sterilisera sig om man ska få en sista bekostad av staten.

Undantagen skulle väl kanske vara såna med bristande kunskap i ämnet och möjligtvis enstaka, ignoranta "det händer inte mig"-attityder. Men de sistnämnda är nog extremt få (hoppas jag i alla fall).

Enligt undersökningen jag länkade till tidigare så verkar det vara en hel del som ser det som ett preventivmedel eftersom dom inte använder nåt annat fastän dom inte vill ha barn. Sveriges höga aborttal tyder också på det. Jag tycker att det här tyder på att det är nåt fel på landet och jag har ingen lust att betala för det. Hade det bekostats ur egen ficka så hade jag nöjt mig med att knyta näven i fickan och moraliskt fördöma det men ska jag vara med och betala för det så sätter jag mig på tvären.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Vill man inte ha barn så kan man sterilisera sig. Eller ännu hellre, adoptera bort barnet. Det föds alldeles för få svenska barn så det sista vore väl det bästa men jag har inget emot att folk steriliserar sig heller.



Ja, men ett strikt begränsat antal gånger. En eller två gånger kanske. Sen borde man vara tvungen att sterilisera sig om man ska få en sista bekostad av staten.



Enligt undersökningen jag länkade till tidigare så verkar det vara en hel del som ser det som ett preventivmedel eftersom dom inte använder nåt annat fastän dom inte vill ha barn. Sveriges höga aborttal tyder också på det. Jag tycker att det här tyder på att det är nåt fel på landet och jag har ingen lust att betala för det. Hade det bekostats ur egen ficka så hade jag nöjt mig med att knyta näven i fickan och moraliskt fördöma det men ska jag vara med och betala för det så sätter jag mig på tvären.

Sterilisera sig får man ju dock inte göra förrän 25 års ålder och det kanske heller inte är något man vill göra i första hand om det är så att man någon gång senare i livet vill ha barn.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Sterilisera sig får man ju dock inte göra förrän 25 års ålder och det kanske heller inte är något man vill göra i första hand om det är så att man någon gång senare i livet vill ha barn.

Vill man både äta kakan och ha den kvar så kan man väl adoptera bort oönskade barn istället. Fast jag sa också att det borde vara en gräns på en eller kanske två aborter. Om det nu är så få som gör fler så borde det ju inte vara nåt problem.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Vill man inte ha barn så kan man sterilisera sig. Eller ännu hellre, adoptera bort barnet. Det föds alldeles för få svenska barn så det sista vore väl det bästa men jag har inget emot att folk steriliserar sig heller.



Ja, men ett strikt begränsat antal gånger. En eller två gånger kanske. Sen borde man vara tvungen att sterilisera sig om man ska få en sista bekostad av staten.

Jag antar att du vet att inte heller sterilisering är en garanti för utebliven graviditet.
Ska vi införa tvång på celibat för de som inte vill föröka sig?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag antar att du vet att inte heller sterilisering är en garanti för utebliven graviditet.
Ska vi införa tvång på celibat för de som inte vill föröka sig?

Hur vanligt är det att en steriliserad kärring blir havande, finns det någon effektivare metod?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Hur vanligt är det att en steriliserad kärring blir havande, finns det någon effektivare metod?
1/170, tror jag det var.
Finns inget effektivare. Inte vad jag lyckats hitta.


Skickat från min ME173X via Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag är även väldigt för att ingen ska behöva bli förälder mot sin vilja, men det är svårt att få till i praktiken.

Det är jättesvårt, för mannen varken kan eller borde kunna få utöva någon slags press mot kvinnan i händelse av graviditet utan hennes kropp är hennes egen och likaså beslutet att ta bort barnet eller inte.

Däremot vore det inte alls svårt att få till en helt jämställd legal föräldraskapsprocess där både mannen och kvinnan kan få välja om de vill bli förälder eller inte. Vill kvinnan nödvändigtvis behålla barnet fastän att mannen inte vill bli far till det, då tycker jag att han borde ha rätt att avsäga sig det legala faderskapet och att full vårdnad då tillfaller kvinnan med ALLT vad det innebär. Även kostnaderna.

Givetvis då inte ifall det är fråga om våldtäkt, utan nu utgår jag ifrån att det är två vuxna människor som varit överens om att ligga och som varit överens om vilka preventivmedel som ska eller inte ska användas. I det fallet tycker jag att mannen ska ha lika stor bestämmanderätt över sitt liv som kvinnan har över sitt, dvs rätten att säga "sorry, jag vill inte ha barn med dig, vill du behålkla det så är det ok men då får du försörja och uppfostra det själv" precis som vilken annan spermadonator som helst.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag antar att du vet att inte heller sterilisering är en garanti för utebliven graviditet.

Det skulle man kunna göra undantag för isf.

Ska vi införa tvång på celibat för de som inte vill föröka sig?

Nej. Man ska bara begränsa rätten till fri abort på samhällets bekostnad. Har man förbrukat sitt antal fria aborter så ska man fortfarande vara fri att leva precis som man vill utan att nån försöker hindra en. Man kan bara inte begära att staten ska stå för konsekvenserna av ens eget handlande efteråt.

Män kan för övrigt inte göra abort. Borde dom kunna det (juridisk abort t ex) eller tycker du att man ska inför tvång på celibat för män som inte vill föröka sig?
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Däremot vore det inte alls svårt att få till en helt jämställd legal föräldraskapsprocess där både mannen och kvinnan kan få välja om de vill bli förälder eller inte. Vill kvinnan nödvändigtvis behålla barnet fastän att mannen inte vill bli far till det, då tycker jag att han borde ha rätt att avsäga sig det legala faderskapet och att full vårdnad då tillfaller kvinnan med ALLT vad det innebär. Även kostnaderna.

Juridisk abort är ett ytterst opopulärt förslag. Då brukar det heta att män får ta konsekvenserna eller låta bli att ligga. Ställer man samma krav på kvinnor blir det däremot ett jävla liv.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Nej. Man ska bara begränsa rätten till fri abort på samhällets bekostnad. Har man förbrukat sitt antal fria aborter så ska man fortfarande vara fri att leva precis som man vill utan att nån försöker hindra en. Man kan bara inte begära att staten ska stå för konsekvenserna av ens eget handlande efteråt.

Borde det då inte också gälla exempelvis sjukvård för potentiellt farliga sporter/hobbyer, om det handlar om att inte vilja betala med sina skattepengar? Eller var ska gränsen dras?

Jag förstår din tanke, men det skulle vara svårt att få det att funka i praktiken också. Våldtäkt som undantag, t.ex. Krävs det att den som våldtog dömts (vilket jag antar) så är du ju säkert bekant med hur statistiken ser ut där. Räcker det med ordet så gör det ju ingen skillnad... Ska även graviditet trots preventivmedel vara undantag så blir det ju svårt att kontrollera sanningshalten.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Borde det då inte också gälla exempelvis sjukvård för potentiellt farliga sporter/hobbyer, om det handlar om att inte vilja betala med sina skattepengar? Eller var ska gränsen dras?

Jag ser inte graviditet som en sjukdom eller en skada så jag tycker inte att det är riktigt jämförbart. Men om jag ska svara ändå så anser jag att den som behöver vård för att överleva alltid ska få det oavsett om personen har satt sig i den sitsen själv eller inte.

Jag förstår din tanke, men det skulle vara svårt att få det att funka i praktiken också. Våldtäkt som undantag, t.ex. Krävs det att den som våldtog dömts (vilket jag antar) så är du ju säkert bekant med hur statistiken ser ut där.

Ja, det måste bevisas. Men visst, du har en poäng där. Det är ingen enkelt fråga. Jag tycker att antalet aborter är för högt och bör sänkas till att bli så lågt som möjligt. Kan man lyckas med det på annat sätt än med lagstiftning så skulle jag inte sätta mig emot.

Ska även graviditet trots preventivmedel vara undantag så blir det ju svårt att kontrollera sanningshalten.

Jag tycker inte att det ska finnas nåt undantag där. Vad tycker du om Sveriges höga aborttal förresten? Är allt som det ska vara eller är det ett problem?
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Jag tycker inte att det ska finnas nåt undantag där. Vad tycker du om Sveriges höga aborttal förresten? Är allt som det ska vara eller är det ett problem?

Okej, så att om man blir gravid trots preventivmedel får man stå sitt kast?

Jag har svårt att uttala mig utan större tydlighet i siffrorna, men det skulle i så fall enbart vara aborter som sker utan att preventivmedel använts (samt givetvis i samtycke) som vore den intressanta biten.

Men hellre fria aborter än olagliga som riskerar folks liv.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Okej, så att om man blir gravid trots preventivmedel får man stå sitt kast?

Jag har svårt att uttala mig utan större tydlighet i siffrorna, men det skulle i så fall enbart vara aborter som sker utan att preventivmedel använts (samt givetvis i samtycke) som vore den intressanta biten.

Men hellre fria aborter än olagliga som riskerar folks liv.

Fria aborter och olagliga är knappast sina motförhållanden, Fria aborter och ej statligt ombesörjda är det nog snarare frågan om.

Ingen har talat om att förbjuda aborter.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Juridisk abort är ett ytterst opopulärt förslag. Då brukar det heta att män får ta konsekvenserna eller låta bli att ligga. Ställer man samma krav på kvinnor blir det däremot ett jävla liv.

Precis det jag menar, och jag skiter i att det inte är poppis att komma med det förslaget för jag står för vad jag tycker. Ska det vara jämlikt så slå det vara just jämlikt, har man varit två om att knulla så ska fan inte bara en ha alla rättigheter och den andre får ta konsekvenserna. Lika ska det vara, får en välja fritt ska den andre också ha friheten att välja hur den vill göra.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Abortfrågan är ju rätt svår. Jag är väldigt mycket för fri abort. Jag är även väldigt för att ingen ska behöva bli förälder mot sin vilja, men det är svårt att få till i praktiken.

Sen är det alla preventivmedel.
Ni har redan tagit upp att kondom inte är så säkert. Men det är inget som påverkar kroppen.
Hormonpreparat finns det en hel del, vilket extremt många tar trots biverkningar som blodproppar, bröstcancer och depressioner, som exempelvis. Hormoner påverkar ju kroppen och kan även påverka förmågan att bli gravid i framtiden (efter man slutat användandet).
Kopparspiral är väl i princip den enda "permanenta" lösningen utan hormoner och de vanligaste biverkningarna är väl "bara" ökade blödningar och kraftigare mensvärk. Sen finns det ju de som alltid känner av spiralen också.

Ska man då inte ha möjligheten att göra abort om preventivmedlet man använder inte funkar till 100%? Jag har vänner som gjort abort, trots att de gått på p-piller. Då har de helt enkelt fått en sort som inte funkade för dem, men sånt kan man ju aldrig veta i förväg, utan man får prova sig fram. Jag har väldigt svårt att tro att en normalt funtad människa ser abort som ett preventivmedel att använda istället för något annat, det är knappast trevligt att gå igenom.

Undantagen skulle väl kanske vara såna med bristande kunskap i ämnet och möjligtvis enstaka, ignoranta "det händer inte mig"-attityder. Men de sistnämnda är nog extremt få (hoppas jag i alla fall).

Celibat.
Funkar asbra. :fakta
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det är jättesvårt, för mannen varken kan eller borde kunna få utöva någon slags press mot kvinnan i händelse av graviditet utan hennes kropp är hennes egen och likaså beslutet att ta bort barnet eller inte.

Däremot vore det inte alls svårt att få till en helt jämställd legal föräldraskapsprocess där både mannen och kvinnan kan få välja om de vill bli förälder eller inte. Vill kvinnan nödvändigtvis behålla barnet fastän att mannen inte vill bli far till det, då tycker jag att han borde ha rätt att avsäga sig det legala faderskapet och att full vårdnad då tillfaller kvinnan med ALLT vad det innebär. Även kostnaderna.

Givetvis då inte ifall det är fråga om våldtäkt, utan nu utgår jag ifrån att det är två vuxna människor som varit överens om att ligga och som varit överens om vilka preventivmedel som ska eller inte ska användas. I det fallet tycker jag att mannen ska ha lika stor bestämmanderätt över sitt liv som kvinnan har över sitt, dvs rätten att säga "sorry, jag vill inte ha barn med dig, vill du behålkla det så är det ok men då får du försörja och uppfostra det själv" precis som vilken annan spermadonator som helst.

Då ska även möjligheten finnas för pappan att bli förälder om inte mamman vill.
Alltså en genomgången graviditet där barnet lämnas över till pappan om nu han vill bli förälder.

Allt är inte så lätt. Allt är inte svart eller vitt.
När väl barnet är fött är det utan tvekan ett människoliv vi pratar om där vi uppenbarligen vill bestämma om det barnet ska få några föräldrar eller inte.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det skulle man kunna göra undantag för isf.



Nej. Man ska bara begränsa rätten till fri abort på samhällets bekostnad. Har man förbrukat sitt antal fria aborter så ska man fortfarande vara fri att leva precis som man vill utan att nån försöker hindra en. Man kan bara inte begära att staten ska stå för konsekvenserna av ens eget handlande efteråt.

Män kan för övrigt inte göra abort. Borde dom kunna det (juridisk abort t ex) eller tycker du att man ska inför tvång på celibat för män som inte vill föröka sig?

Jag önskar också få ner antalet aborter, för allas skull.
Att införa en kostnad kommer att ge obehagliga konsekvenser.

Bättre då med studiebesök där aborter utförs. Vi kan ju visa upp en massa andra obehagligheter. Varför inte aborter.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag önskar också få ner antalet aborter, för allas skull.
Att införa en kostnad kommer att ge obehagliga konsekvenser.

Bättre då med studiebesök där aborter utförs. Vi kan ju visa upp en massa andra obehagligheter. Varför inte aborter.

Skrämseltaktik? Då kan man ju också iföra skampålar igen, och varför inte publika avrättningar? Det civiliserade samhället har väl (med undantag från vissa religiösa kretsar) gett upp med sådana metoder för 100år sedan typ... Däremot så är det ju en teknik som är populär i länder med mer primitiva kulturer.

Angående abort så är min personliga åsikt att det skall definitivt vara fritt, betalt av samhället, och utföras så säkert som möjligt. Att begränsa och ifrågasätta kvinnors rätt till fri abort i antal eller orsak är helt idiotiskt.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Om nu aborter är kärnfrågan för feminism.

Det flesta jag vet eller viskats om som gjort abort har gjort det i fasta förhållanden. Där just preventivmedel inte fungerat. Där ytterligare barn inte vore så bra.
Sen vet jag några som kanske borde gjort en abort istället för att avla en sladdis.

Celibat? Öh vilket par har inte sex? Eller är det slut med sex efter man fått barn.


Abort skall vara fri och vem samt varför skiter jag högaktningsfullt i. Den kostnaden tar jag gärna, för jag är helt säker på att den eller dom som gjort fler än 1 abort löser det problemet på andra sätt trots förbud. Men då är det under okontrollerade former istället. Det allra flesta anser nog inte att deras abort var en härlig upplevelse som dom vill göra om igen och igen.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top