Comi skrev:
Det dör 30 personer varje år i sverige av alvedon. (sant)
Hur många dör av rökning? några tusen!
Men det är klart att man ska rädda tio liv om året. Att sen inte låta folk som kommer tvingas dö för sitt land (i händelse av krig) välja vilket fordon dom ska köra. Tja.
Rösta Blått!
.
För alla dessa orsaker till dödsfall pågår arbete för att reducera dödstalen. I likhet med detta bör väl även arbete med att minska dödstalen i trafiken också utföras inom resp. "gren" (bussar/personbilstrafik/mopeder/gångtrafikanter/motorcyklister), eller?
Comi skrev:
Sen vore det kul att veta vilka hojar dom klassar som sporthojar.
Det kan nog diffa lite.
Jag har sett olika statistik på skador och det brukar inte vara sporthojar som dödar traffikanter. Det brukar vara bilar som dödar.
De hojar som definitivt hör dit och som också är kraftigt överrepresenterade i statistiken över dödade motorcyklister, jämfört med andra hojmodeller är:
- Yamha R1
- Honda VTR 1000
- Honda CBR 900
- Honda CBR 600
- Kawasaki ZX 900
Samtliga av dessa modeller har varit inblandade i fler än 5 dödsolyckor (VTR = 5st.) med mc under perioden 2000-2003 då vv. gjorde en djupstudie över just mc-olyckor med dödlig utgång. Ingen av de övriga modeller som då fanns på marknaden var inblandad i "fler än" 3st. de flesta ligger dock på 1st. och några fåtal på 2st.
Du har rätt, det är inte sporthojarna som dödar förarna utan de dödliga skador som uppkommer i samband med de snabba stoppen som kroppen utsätts för. För det var väl så du menade, eller?
Om vi däremot skall titta på vilka hojtyper som är inblandade i flest dödsolyckor så är det en överväldigande majoritet av sporthojsförare. Faktum är att 80st. mc-förare som körde Supersporthojar under perioden 2000-2003 avled i olyckor med mc av totalt 146st. mc-förare.
7 av 10 personer som tagit sitt körkort och avled under gällande period körde Supersporthoj.
Fler än 50% av de som omkom i klassen Supersporthoj var 20-29 år gammal.
4 av 10 omkommna mc-förare höll mer än 30 km/h över skyltad hastighet och nästan 9 av 10 förare som körde mycket över (dvs. mer än +30km/h) körde ssupersporthoj.
Och slutligen 85% av de som omkom och ägde sina egna motorcyklar hade ägt denna i kortare tid än 2 år.
Ca. 45% av olyckor med dödlig utgång 2000-2003 var singelolyckor. I majoriteten av dessa fall hade mc´n klarat kurvan i den bedömda hastigheten vid olyckstillfället varför vi kan dra slutsatsen att föraren förmodligen har gjort ett misstag.
Ovanstående är fakta som vi nu gemensamt bör jobba med för att minimera antalet unga män som kör ihjäl sig på mc. Vilken kattegori av förare som är i störst behov av utbildning visar ju tydligt vv. djupstudie.
Något förbud tror jag inte hjälper. Inte heller ett krav på åldersgräns för en viss typ av mc. Det skjuter bara problemet till en annan klass av hojar. För dessa killar har ett behov av adrenalin och behöver känna sig accepterade av de "stora killarna" som de fakto KÖR supersporthojar och som dessa killar ser upp till. Det går lika bra att köra ihjäl sig på en Zephyr/Hornet eller VFR som på en R1:a varför problemet bara kommer att förflyttas till en annan klass.
Vad som fungerar (tror jag) är ren och skär utbildning. Många dödsolyckor hade kunnat undvikas om mc-föraren hade större körskicklighet och en annan attityd till mc-körning. Vi andra, som är äldre och som kört i många år, kan hjälpas åt att INTE sätta ett grupptryck på de yngre i och med vårat sätt att vara och prata.
Mvh!
// Niklas