Fem års körvana för att köra sporthoj

Sören skrev:
Comi skrev:

Jojo, det förslag som Blått har när det gäller fordonsförsäkringar sänker verkligen kostnaderna för våra hojförsäkringar INTE!!! :kocko
Hörde om en beräkning som Folksam gjort som visade på ca 100% ökning av våra fördonsförsäkringar. Så grattis om det förslaget går igenom och vi ska pynta dubbelt på både hoj och bil :huvet
Eftersom du verkar missat det så har sossarna samma förslag. Dock utan kompensation. Lycka till med att rösta rött. :D

Sören skrev:
Comi skrev:
Rösta Blått!QUOTE]

Jojo, det förslag som Blått har när det gäller fordonsförsäkringar sänker verkligen kostnaderna för våra hojförsäkringar INTE!!! :kocko
Hörde om en beräkning som Folksam gjort som visade på ca 100% ökning av våra fördonsförsäkringar. Så grattis om det förslaget går igenom och vi ska pynta dubbelt på både hoj och bil :huvet

Förslaget ligger klart i Trafikutskottet och har en enig majoritet bakom sig.
Så oavsett Färger så blir det så...det som nu diskuteras är när det ska införas....
Nästa steg blir att plocka bort lungcancervården(rökning) från allmäna
sjukvårdsfinansieringen och ta det via privata försäkringar också.
Sen tar vi.........osv.

KentW

Inför de dessa regler e det fan dags att storma regeringen :kulspruta Det är väl klart att Trafikskolornas riksförbund kommer med detta förslaget....trafikskolorna vill väl tjäna ännu mer pengar på dessa så kallade "riskutbildningar"...jävla gamar, vem fan kommer ha råd att ta kortet över huvud taget då!!!!! Kunga barnen kanske :hihi
+ att man måste vänta fem år med att skaffa sig en riktig hoj. Finns säkert dom som skulle skita i att köra på fem år och sedan skaffa sig en monsterhoj.......dom tänker ju för fan med analen. i och för sig har väl inte politikerna i detta land gjort sig kända för att vara smarta. :mad: :mad: :huvet :huvet

Det är sant att unga sporthojsförare (läs jag) är överrepresenterade i olyckor. Men om vi tar en titt på unga bilförare, och då väldigt ofta i "GTI-bilar" (läs även där jag) så är de än mer överrepresenterade i trafikolyckor.. Har dock inte sett någon åtgärdsplan för att få ner den frekvensen.
Är mitt liv viktigare när jag sitter på hojen än i bilen? Konstigt.

J.

Jag började köra lungnare (mer med insidan) efter jag hade fåttt barn.
Så lösningen är enkel, bara de med minst 2 barn får köra R-hoj. :tummenupp

Comi skrev:
Det dör 30 personer varje år i sverige av alvedon. (sant)
Hur många dör av rökning? några tusen!
Men det är klart att man ska rädda tio liv om året. Att sen inte låta folk som kommer tvingas dö för sitt land (i händelse av krig) välja vilket fordon dom ska köra. Tja.
Rösta Blått!
.

För alla dessa orsaker till dödsfall pågår arbete för att reducera dödstalen. I likhet med detta bör väl även arbete med att minska dödstalen i trafiken också utföras inom resp. "gren" (bussar/personbilstrafik/mopeder/gångtrafikanter/motorcyklister), eller?

Comi skrev:
Sen vore det kul att veta vilka hojar dom klassar som sporthojar.
Det kan nog diffa lite.
Jag har sett olika statistik på skador och det brukar inte vara sporthojar som dödar traffikanter. Det brukar vara bilar som dödar.

De hojar som definitivt hör dit och som också är kraftigt överrepresenterade i statistiken över dödade motorcyklister, jämfört med andra hojmodeller är:
- Yamha R1
- Honda VTR 1000
- Honda CBR 900
- Honda CBR 600
- Kawasaki ZX 900

Samtliga av dessa modeller har varit inblandade i fler än 5 dödsolyckor (VTR = 5st.) med mc under perioden 2000-2003 då vv. gjorde en djupstudie över just mc-olyckor med dödlig utgång. Ingen av de övriga modeller som då fanns på marknaden var inblandad i "fler än" 3st. de flesta ligger dock på 1st. och några fåtal på 2st.

Du har rätt, det är inte sporthojarna som dödar förarna utan de dödliga skador som uppkommer i samband med de snabba stoppen som kroppen utsätts för. För det var väl så du menade, eller?

Om vi däremot skall titta på vilka hojtyper som är inblandade i flest dödsolyckor så är det en överväldigande majoritet av sporthojsförare. Faktum är att 80st. mc-förare som körde Supersporthojar under perioden 2000-2003 avled i olyckor med mc av totalt 146st. mc-förare.

7 av 10 personer som tagit sitt körkort och avled under gällande period körde Supersporthoj.

Fler än 50% av de som omkom i klassen Supersporthoj var 20-29 år gammal.

4 av 10 omkommna mc-förare höll mer än 30 km/h över skyltad hastighet och nästan 9 av 10 förare som körde mycket över (dvs. mer än +30km/h) körde ssupersporthoj.

Och slutligen 85% av de som omkom och ägde sina egna motorcyklar hade ägt denna i kortare tid än 2 år.

Ca. 45% av olyckor med dödlig utgång 2000-2003 var singelolyckor. I majoriteten av dessa fall hade mc´n klarat kurvan i den bedömda hastigheten vid olyckstillfället varför vi kan dra slutsatsen att föraren förmodligen har gjort ett misstag.

Ovanstående är fakta som vi nu gemensamt bör jobba med för att minimera antalet unga män som kör ihjäl sig på mc. Vilken kattegori av förare som är i störst behov av utbildning visar ju tydligt vv. djupstudie.

Något förbud tror jag inte hjälper. Inte heller ett krav på åldersgräns för en viss typ av mc. Det skjuter bara problemet till en annan klass av hojar. För dessa killar har ett behov av adrenalin och behöver känna sig accepterade av de "stora killarna" som de fakto KÖR supersporthojar och som dessa killar ser upp till. Det går lika bra att köra ihjäl sig på en Zephyr/Hornet eller VFR som på en R1:a varför problemet bara kommer att förflyttas till en annan klass.

Vad som fungerar (tror jag) är ren och skär utbildning. Många dödsolyckor hade kunnat undvikas om mc-föraren hade större körskicklighet och en annan attityd till mc-körning. Vi andra, som är äldre och som kört i många år, kan hjälpas åt att INTE sätta ett grupptryck på de yngre i och med vårat sätt att vara och prata.

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
Något förbud tror jag inte hjälper. Inte heller ett krav på åldersgräns för en viss typ av mc. Det skjuter bara problemet till en annan klass av hojar. För dessa killar har ett behov av adrenalin och behöver känna sig accepterade av de "stora killarna" som de fakto KÖR supersporthojar och som dessa killar ser upp till. Det går lika bra att köra ihjäl sig på en Zephyr/Hornet eller VFR som på en R1:a varför problemet bara kommer att förflyttas till en annan klass.

Vad som fungerar (tror jag) är ren och skär utbildning. Många dödsolyckor hade kunnat undvikas om mc-föraren hade större körskicklighet och en annan attityd till mc-körning. Vi andra, som är äldre och som kört i många år, kan hjälpas åt att INTE sätta ett grupptryck på de yngre i och med vårat sätt att vara och prata.

Mvh!
// Niklas

Nuff said! :tummenupp

Frågan är hur politikerna tänker (förutsatt att de tänker überhuvudtaget)...?
Majoriteten av de som bestämmer är nog trots allt sånna som inte kan ett skit om hojar och tycker att det allmänt är livsfarligt. De kan nog vara en stor kraft FÖR ett förbud. Å andra sidan har vi EU som sätter käppar i hjulen på dem (hoppas jag).

Nej, jag tror inte ngt förbud kommer att införas.

5 års vana av att köra sporthoj innan man får köra sporthoj. Innan dess är ingen redo. Allt annat är tankevurpor.

Avarage skrev:
Och slutligen 85% av de som omkom och ägde sina egna motorcyklar hade ägt denna i kortare tid än 2 år.

Hur länge man ägt din hoj spelar nog inte så där jättestorroll tror jag inte. Självklart är man säkrare om man känner sin hoj men de jag känner med suporsporthoj byter ofta hoj eftersom utvecklingen är så enorm. Tror inte jag känner någon med R hoj som haft samma hoj i mer än 2-3 år men däremot har de haft R hoj i många år...bara olika hojjar.

sandstream skrev:
Förstår vad du menar men tycker ändå att det är att stoppa huvudet i sanden.

Det dör mellan 8.000 - 10.000 personer i Sverige varje år pga rökning.
Eftersom vi inte gör något åt det (mer än att förbjuda dem från att röka på vissa platser) så kan vi ju strunta i att 500-600 personer dör i trafiken varje år.
Ju färre hojåkare som dör ju mindre diskussioner i media och rop på förbud.

Det råder ju ingen tvekan om att unga sporthojsåkare är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckor så att något måste göras tycker jag är helt naturligt.
Någon exakt ålder är svårt att sätta men innehavande av hojkort ett visst antal år och en gedigen utbildning är enligt mig rätt väg att gå.

Håller med. Om vi som kollektiv är lite smarta så bör vi visa att vi är villiga att ta itu med problemen och diskutera ett förslag som i sig är rätt vettigt. På så vis kan vi också sätta krokben för det värsta byråkratdrevet och förbudsivrarna. Folk kommer att fortsätta att köra ihjäl sig på hoj men om vi kan spara 1 eller 5 eller 15 liv om året genom nya regler så är väl det kanon?

korvgubbe skrev:
Det är ytterst sällan, för att säga aldrig som man applicerar lagar retroaktivt. Alltså drabbas inte de som redan har hojkort. på samma sätt krävde man inte katalysatorer på gamla bilar bara för att det blev ett krav på de nya och inte ens de som godkänds som körkortshandledare på felaktiga grunder blev av med sitt handledarskap...

och dom som köpt sitt svenska medborgarskap får behålla det... :va

njelger skrev:
5 års vana av att köra sporthoj innan man får köra sporthoj. Innan dess är ingen redo. Allt annat är tankevurpor.

hur får men 5års vana av att köra sporthoj om man inte får köra sporthoj?

:lol

Klrz skrev:
hur får men 5års vana av att köra sporthoj om man inte får köra sporthoj?

:lol

En metod som användes av Sokrates under filosofiska diskussioner. Den gick ut på att i en dispyt låtsas anluta sig till den avvikande uppfattningen, men sedan genom olika gisslande frågor visa på ståndpunktens orimlighet.

Man får väl bränna stålar på diverse arkadspel med motocyklar helt enkelt. Kanske man kan få köra R-hoj om man kan uppvisa kvitton på MC-arkadspel för 5000.

Om det man nu ska förbjuda "R-hojar" är väl det viktigaste definitionen av en R-hoj... när som idag har en begränsning till 25kw är ju rent löjligt... man måste ju ha en begränsning som man inte behöver strypa cyklarna för... t.o.m. en gammal GSX400 är ju för stark original, om man ska lära sig att hantera cykeln måste man ju ha ngt. att hantera...

Klrz skrev:
Hur länge man ägt din hoj spelar nog inte så där jättestorroll tror jag inte. Självklart är man säkrare om man känner sin hoj men de jag känner med suporsporthoj byter ofta hoj eftersom utvecklingen är så enorm. Tror inte jag känner någon med R hoj som haft samma hoj i mer än 2-3 år men däremot har de haft R hoj i många år...bara olika hojjar.

De som äger sina hojar längre tid än 2 år är mindre inblandade i olyckor så något samband har det. Personligen tror jag helt enkelt att det har med vanan av just DEN hojen att göra, så till vida man inte byter från en äldre R1:a med 145 hk till en nyare med 156 hk till en ännu nyare med 163 hk osv.

Men visst har körda antal timmar på resp. modell med hur väl man känner sin hoj att göra vilket enl. statistiken uppenbarligen påverkar olycksrisken.

Mvh!
// Niklas

Mr. Red skrev:
Om det man nu ska förbjuda "R-hojar" är väl det viktigaste definitionen av en R-hoj... när som idag har en begränsning till 25kw är ju rent löjligt... man måste ju ha en begränsning som man inte behöver strypa cyklarna för... t.o.m. en gammal GSX400 är ju för stark original, om man ska lära sig att hantera cykeln måste man ju ha ngt. att hantera...

Du har helt klart en poäng! För oavsett om man skall ha ett förbud eller olika restriktioner för att få lov att köra en Supersporthoj så måste man komma upp med en definition på VAD en Supersporthoj är.

Och för att inte handlarna sedan skall gå runt det hela, liknande den överenskommelse man hade förr om max 100 hk där man pronto när hojen lämnades in för första servicen plockade bort strypningen som någon vecka tidigare monterats av generalagenten, MÅSTE man även binda upp generalagenter och gärna även handlare till att följa övernskommna regler för hur dessa Supersporthojar skall hanteras.

Vad är en Supersporthoj för dig?

Mvh!
// Niklas

Hela iden med 5 års erfarenhet tycker jag känns lite vriden.

Om man nu påstår att erfarenhet gör en till en duktigare förare, vilket det givetvis gör. Så behöver man ju inte nödvändigtvara vara duktigare på att köra i 250 km/h på en allmän väg! eller?

I dom flesta fall med dödorsakande mc olyckor så sker det ofta med kontakt av annan trafik.

Det största problemet med såkallade supersporthojjar är inte att dom går att köra fort utan snarare att personer som kör inte förstår att det finns andra människor o trafiken också. Har man inte insett det när man tar kortet så har jag svårt att tro att man fattar det efter 5 år

Tycker det är ett jävla tjat att vi som kör mc skall fortbildas osv!
Utbilda Agda o alla andra jefla trafikanter som gillar o prejja en utav vägen istället!
Varför skall vi som kör sh mc behöva utbildas!
Visst händer det grejjer men hur ofta händer det grejjer när bara en mc är inblandad!
Hur ofta är det mc förarens fel enkom???

Konstaterat efter mycket körning nu i helgen att bra mycket folk som kör bil borde bli av med kortet i stället för att vi skall få ha vår frihet o ens överleva!

Iom det har jag ej sagt att det finns några stinna 21 åringar på liters maskiner som... ja tror dem e bäst osv!

Neutral skrev:
Eftersom du verkar missat det så har sossarna samma förslag. Dock utan kompensation. Lycka till med att rösta rött. :D

Är det verkligen så ? När man lyssnar på debatter mellan "blått" och "rött" så får man ju känslan av att det är ett borgarförslag....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman