Fem års körvana för att köra sporthoj

Gulleplutt skrev:
Zee:

Du måste vara paragrafryttaren nr1 på detta forum.

Det är ju inte så speciellt mycket du lär dig på en körskola som du inte redan visste, även om du inte hade någon behörighet alls innan. Det e klart att man inte kanske skulle kunna det där med vilken sida man ska parkera på när kommungubbarna ska sopa ena sidan på ojämnt datum men i övrigt så e det ju inget nytt. Enda anledningen till att man tar körlektioner är ju INTE för att man ska lära sig att köra säkert utan för att man tillfälligt måste lära sig köra som uppkörningsgubben på vägverket vill.

Sen när man fått lappen så kör man ju på det smidigaste sättet som man kan. dvs följer trafikrytmen å inte ligger som en propp längst fram och täpper till.

På dig låter det ju som att det här med körkort är någon slags seriös utbildning som man inte skulle klara sig utan. För om du tänker efter. Hur mycket hinner man lära sig på några timmars körning? och en timmes teori?

Körkort enl min mening är bara en grov kontroll och är rätt onödig. Den gallrar på sin höjd bort dom som knappt kan knyta sina skor själva. Och jag är övertygad om at Max Biaggi kan det där med att knyta skor.

Man behöver inte ha tagit körkort för att kunna köra säkert i trafik. Det räcker med att man har lite standardvett i huvet.

/Moppefuckot

Sen grunderna i broms teknik, kurvtagning mm mm.. men visst man lär sej av sina misstag.. några klotningar så vet man iaf hur man inte ska göra.. Fan man kanske inte ens behöver vanlig skola.. Lära sej läsa kan man ju själv..

Kan nämna att när jag för typ 14år sen gick på skola tillsammans med lite vänner och tog A för 125cc. Så av de som gick på sama skola som mej körde utan klotningar 2första åren. 4 andra som jag känner som samma år tog via andra skolor. klotade, körde som arslen.. kurvtagning och bromsteknik kunde de knappt stava till.. men de körde ju oxå sen sönder sina hojar. samtliga av de killarna körde åt helve och det var deras eget fel helt och hållet.. Tursamt nog så blev det inga större skador på dom själva.

Tror dessutom att skillnaderna på skolor har stor betydelse på hur man kör. Visst ska man puttra runt på en HD eller liknade så kan min mamma köra.. Men vill man ha lite bättre tempo så krävs det mer om man inte själv vill lära sej den dyra/hårda vägen.

Jag tror att de som inte vill ta kort och kör ändå och de som är så rädda för att bli kontrollerade hur de kör ÄR riktigt dåliga förare.. Sen kan jag förstå om man haft kort men blivit av med det och kör ändå.. Men det är en annan diskussion.

Kan tilllägga att de andra 4 fick köra upp både 2 och 3 gånger innan de klarade uppkörningen.. vi andra klarade oss på första försöket :yoparty

Last edited:
Zee skrev:
För, trots allt, om Max Biaggi kan köra på bana så har han ju massor av nytta av den kunskapen i trafiken i centrala Rom. Han kan ju knyta sina skor. Lätt.
Truly yours,
Zee zö paragrafführer.

Handlar inte Er diskussion igentligen om två skilda saker som var och en behövs för att vi som motorcyklister skall överleva ute i trafiken?

Den ena av Er pratar om manöverskicklighet och körteknik som hjälper oss att på ett säkert och effektivt sätt bromsa rätt eller tex. välja "rätt" spårval genom kurvor och ha rätt sittställning på hojen samt rätt svängteknik mm.

Medan den andra av Er pratar om framförhållning, förutseende, planering, fantasi, trafikerfarenhet, attityd, grupptryck mm.

Eller har jag missförstått Er var och en?

Edit: Stavfel.

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
Handlar inte Er diskussion igentligen om två skilda saker som var och en behövs för att vi som motorcyklister skall överleva ute i trafiken?

Den ena av Er pratar om manöverskicklighet och körteknik som hjälper oss att på ett säkert och effektivt sätt bromsa rätt eller tex. välja "rätt" spårval genom kurvor och ha rätt sittställning på hojen samt rätt svängteknik mm.

Medan den andra av Er pratar om framförhållning, förutseende, planering, fantasi, trafikerfarenhet, attityd, grupptryck mm.

Mvh!
// Niklas

Visst är det så! :tummenupp

Och båda dessa delar är ingredienser som gör att vi alla överlever i trafiken, oavsett om vi är moppefuckon eller paragrafryttare.

Som det ser ut idag har många av oss bara en av ingredienserna och det gör att vi har denna diskutionen, hade vi alla varit den kompletta TrafikManövreraren så hade vi nog kunna kapa ALLA olyckor ur statistiken.

Men, övning ger färdighet så mitt tips är...

Kör många, många mil hoj i trafik varje år och kompletera upp detta med en handfull banaktiviteter VARJE år.

Vi blir garanterat inte sämre eller farligare i trafiken av lite nötning!

Dessutom, se upp... Vi är inte ensamma på vägarna, Agda +80 är fortfarande en fara för oss alla :huvet

Avarage skrev:

Mvh!
// Niklas

Klart du har rätt, men Gulleplutt a.k.a. Moppefuckot (m.fl.) verkar ju tro att det räcker med bankörnng (manöverskicklighet) för att man ska få kk. Det tycker inte jag.

En gräns på 30 år för Klass 7 hojjar hade varit super...Då hade det iaf blivit normala försäkringspremier.

Zee skrev:
Klart du har rätt, men Gulleplutt a.k.a. Moppefuckot (m.fl.) verkar ju tro att det räcker med bankörnng (manöverskicklighet) för att man ska få kk. Det tycker inte jag.

Nä det tycker jag inte....jag försöker snarare att man totalt kan skita i att överhuvud taget sitta på en hoj på körskolan. Inte häller behöver man gå en grundkurs i teori. Visst det e bra om man kan det men det är sekundärt och sånt som de flesta kan lära sig på nolltid.

Det som snarare behöves är att man gör är ett IQ test... IQ=100 är normalt och sen får man sätta en gräns där man finner att det passar. Typ 50 eller nått sånt. Då har man såpass mycket vett att man dra slutsatser från den information man får given sig så kan man även göra dessa bedömningar i trafiken.

Om du ska kommentera detta Zee så var snäll å ge mig ett svar som är värdigt å inte ett sånt där svar som man får av någon som inte tänkt längre än till sida 1 i boken.

Gulleplutt skrev:
Det som snarare behöves är att man gör är ett IQ test... IQ=100 är normalt och sen får man sätta en gräns där man finner att det passar. Typ 50 eller nått sånt. Då har man såpass mycket vett att man dra slutsatser från den information man får given sig så kan man även göra dessa bedömningar i trafiken.

Jag tror gränsen för mild mental handikapp går någonstans vid IQ=75, så vi vill inte ha primater med IQ=50 på plastmissiler i trafiken. Inte ens med körkort.

Gulleplutt skrev:
Om du ska kommentera detta Zee så var snäll å ge mig ett svar som är värdigt å inte ett sånt där svar som man får av någon som inte tänkt längre än till sida 1 i boken.

Sorry. Kunde inte låta bli. :cpparty

Mognadsgräns på det hela, tycker jag.
Lika stor rätt som pensionärer har på vägarna att göra, de vet inte ens hur man blinkar!

Gulleplutt skrev:
Nä det tycker jag inte....jag försöker snarare att man totalt kan skita i att överhuvud taget sitta på en hoj på körskolan. Inte häller behöver man gå en grundkurs i teori. Visst det e bra om man kan det men det är sekundärt och sånt som de flesta kan lära sig på nolltid.

Lyckas du få 50 i IQ så har du fan ta mig ADHD.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman