felsökningshjälp; gsx-1100 '82 startar inte

DJ Berndt

-saviour of the universe-
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
gsx-1100E -82, zx9r -01
hej!

har en suzuki gsx 1100 e från 1982. som rubriken avslöjar skulle jag behäva lite hjälp med felsökning.
så här ligger det till:
startmotorn drar runt motorn och där kommer soppa, men den tänder inte. drar bort tändhatten och märker att det inte kommer någon gnista.

då är frågan; var ska jag börja leta efter fel? kan någon vänlig själ göra nån form av liten punktlista på ställen som man i tur och ordning ska kontrollera/mäta på. finns det några typiska fel?

vh. daniel
 
hej!

har en suzuki gsx 1100 e från 1982. som rubriken avslöjar skulle jag behäva lite hjälp med felsökning.
så här ligger det till:
startmotorn drar runt motorn och där kommer soppa, men den tänder inte. drar bort tändhatten och märker att det inte kommer någon gnista.

då är frågan; var ska jag börja leta efter fel? kan någon vänlig själ göra nån form av liten punktlista på ställen som man i tur och ordning ska kontrollera/mäta på. finns det några typiska fel?

vh. daniel

Om du ska kolla gnistan så måste du jorda båda stiften (från samma spole) för att få något resultat.
Har du plockat lös alla tändkablar?
 
Last edited:
fixa ett elschema o börja med att kolla att du har späning till cdi boxen. föresten kolla säkringen vet inte hur det är avsäkrat om den har en separat. Men ett elschema o börja kolla späningen till boxen sen så är det hallefektsgivaren som sitter monterad någon stans på vevaxeln i motorn som kan spöka. läs om hur du felsöker på en sådan i en reparations manual till din hoj.
 
Om du ska kolla gnistan så måste du jorda båda stiften (från samma spole) för att få något resultat.
Har du plockat lös alla tändkablar?

nej, jag plockade bara bort en tändhatt för att kolla om det var tillräcklig gnista för ett överslag.. men det var det inte.

fixa ett elschema o börja med att kolla att du har späning till cdi boxen. föresten kolla säkringen vet inte hur det är avsäkrat om den har en separat. Men ett elschema o börja kolla späningen till boxen sen så är det hallefektsgivaren som sitter monterad någon stans på vevaxeln i motorn som kan spöka. läs om hur du felsöker på en sådan i en reparations manual till din hoj.

tack för tipsen, ska kolla upp de sakerna!
 
Last edited:
Vänta nu har du en gnista men som är för svag?
isådanna fall mät upp resistansen i tändspolarna
 
Vänta nu har du en gnista men som är för svag?
isådanna fall mät upp resistansen i tändspolarna

nej, det vet jag inte. allt jag vet är att det inte är tillräcklig gnista för att få ett överslag när jag drar bort tändhatten. men jag kan ju mäta resistansen i spolarna ändå! :)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top