Felsöka en Turbomotor som inte blev så lyckad,

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En kompis har byggt en luftkyld VW med Suzuki 1100 förgasare. Han har byggt enligt konstens alla regler. (Säger han)
Motorn är byggd för 400 hk 1800cc.
När han tomgasar så går den perfekt, svarar utmärkt på gas. Men när han kör och turbotrycket kommer så smattrar den som ett maskingevär.

Jag misstänker att det har någonting med trycksättningen av Förgasaren/na att göra. Sitter en Malpassi 1:1 regulator på.
Tändstiften är Choklad. Men det är ju inte säkert att det är rätt när den börjar smattra.

Hur gör man en strukturerad felsökning?

Mats
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En luftkyld VW 1800-motor som är byggd enligt konstens alla regler för 400 hästar!?
Jag säger inte att det är omöjligt, men det måste vara något sjukt extrembygge i så fall.
Den lär ju bli överhettad efter 500 meters körning typ.

Min första tanker är att det är tändningen som fuckar upp vid gaspådrag. Nu hoppas jag att det inte är fallet, men en tanke är ju att han kör med någon gammal vacumstyrd fördelare, men har övertryck i insuget pga turbon. Fast då är ju inte motorn byggt enligt någon konsts regel alls :). Ähh. Det var bara en riktigt usel tanke. Om din polare har någon som helst koll så har han säkert gjort en bra motor. Men min röst ligger iallafall på tändningen om det smattrar. Fel på bränslemängd brukar inte smattra som en kulspruta.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En luftkyld VW 1800-motor som är byggd enligt konstens alla regler för 400 hästar!?
Jag säger inte att det är omöjligt, men det måste vara något sjukt extrembygge i så fall.
Den lär ju bli överhettad efter 500 meters körning typ.

Min första tanker är att det är tändningen som fuckar upp vid gaspådrag. Nu hoppas jag att det inte är fallet, men en tanke är ju att han kör med någon gammal vacumstyrd fördelare, men har övertryck i insuget pga turbon. Fast då är ju inte motorn byggt enligt någon konsts regel alls :). Ähh. Det var bara en riktigt usel tanke. Om din polare har någon som helst koll så har han säkert gjort en bra motor. Men min röst ligger iallafall på tändningen om det smattrar. Fel på bränslemängd brukar inte smattra som en kulspruta.

Buggy avsedd för Drag Racing. Den går nog inte många sekunder på full belastning. Toppfarten nås nog ganska fort.

"Konstens alla regler" är ett ganska vitt begrepp.....

Tändningen är orginalfördelare som är stumt monterad. Alltså alltid samma tändläge, om det var 15 grader eller så.
Det var en teori jag också hade att den helt enkelt slocknar när trycket kommer.

Kompisen är egentligen en affärskontakt genom jobbet, Men när våra intressen uppdagades, så blir det snart ett besök i hans garage. :)

Mats
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Buggy avsedd för Drag Racing. Den går nog inte många sekunder på full belastning. Toppfarten nås nog ganska fort.

"Konstens alla regler" är ett ganska vitt begrepp.....

Tändningen är orginalfördelare som är stumt monterad. Alltså alltid samma tändläge, om det var 15 grader eller så.
Det var en teori jag också hade att den helt enkelt slocknar när trycket kommer.

Kompisen är egentligen en affärskontakt genom jobbet, Men när våra intressen uppdagades, så blir det snart ett besök i hans garage. :)

Mats


Här är en trycksättningskarta jag sparat.
Kolla om trycksättning motsvarar detta först.
BB-lambda sen.
Tänk på att bb-lambdan endast mäter mängden oförbränt syre föra alla cylindrar gemensamt. och tändning kan därför ej uteslutas om lambdan är snål.
 

Bifogat

  • Carbpressure.gif
    Carbpressure.gif
    13.8 KB · Visningar: 215

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
* Bränsleblandning, runt 11:1 kan nog vara bra att börja på under laddtryck i alla fall (mät med riktig bredbandslambda), fulmek med tryckreggar brukar sällan lira helt hundra.

* Tändkurva, 15 grader rakt över låter lite friskt i mina öron, speciellt om det är vanlig handelsbensin i tanken.

* Sitter det någon form av tändsteg, vek tändning orkar inte med laddtryck..


...sedan har man allt med själva motorn, har man tänkt över förbränningsrum och annat, kan den flöda för 400 till att börja med?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tänkte oså tändningen utan att va nån expert..
läste detta.

orginal brytartändsystem fungerar fint OM man sätter på en dubbelverkande vaccumklocka som ställer tillbaka tändningen när laddtrycket kommer .. en sådan klocka kan man ta från tex saab9000turbo eller liknande, det passar rakt av på alla boschfördelare. Ta en wasserboxerfördelare från en 1.9L ger en fördelare med vaccumframställning(även här så skruvar man på saab-turbo klocka) och då får man även brytarlöst tändsystem. Man kan ta det brytarlösa systemet från tex en volvo 240/740 och stoppa i orginalfördelaren så har du även där brytarlöst tändsystem som tillsammans med en turboklocka ger tändställning vid laddtryck.

Det jag tänker göra är att ta en fördelare från en 2.1L wbx som saknar vaccum och centrifugalframställning och köra MegaSquirtNSpark där man med MS:et ställer tändningen.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Kör han med original bränsle pump eller har han en separat pump?
För original pumpen klarar inte av turbotrycket om du inte trycksätter membransidan.
Det finns en hel del fakta om hur man gör på http://www.vwtyp1.com/forum/

Vad det gäller tändningen så finns det ett flertalet olika fördelare att välja på.
men enklast är la den fördelaren som inte använder sig utav vacum utan ställer om sig efter varvtalet. tror den heter 009. Annars har jag sett en som har modifierat en vacumstyrd fördelare så att den även reagerade på övertryck o då backade tändningen för att minska risken för knackningar.

Men jag sattsar på bränsletryck alternativt trycksättning av förgasaren.

Roligt projekt. gjorde ett liknande för ett par år sedna men dock på en gammal motor. den höll inte alls.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Här är en trycksättningskarta jag sparat.
Kolla om trycksättning motsvarar detta först.
BB-lambda sen.
Tänk på att bb-lambdan endast mäter mängden oförbränt syre föra alla cylindrar gemensamt. och tändning kan därför ej uteslutas om lambdan är snål.

Bra!

Pitotröret måste väl sitta i en rak del av tryckröret va? Inte för nära en böj.
Kan man ha otur och ansluta tryckslangen till regulatorn i en lågtryckszon? Bör den också vara anluten till pitotröret?

Ska forska lite i det där med tändningen. Min magkänsla säger att det kan vara någonting med den.

Mats
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bredbandslambda är enda möjligheten att få veta utan att gissa

Tror INTE på tändningen

Sånt brukar visa sig vid riktig last ( 250 Hk ++) eller över ett bar i tryck
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Prova att öka trycket på regulatorn och se hur motorn reagerar. Ha gärna en brytare till bränslepumpen och stäng av den vid start och långsam körning då det är risk att förgasarna flödar lite vid ökat tryck. Om den "vaknar till" vid laddtryck med ökat bränsletryck vet du ju att felet sitter i bränslet. Ta bara lite i taget på regulatorn.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Bra!

Pitotröret måste väl sitta i en rak del av tryckröret va? Inte för nära en böj.
Kan man ha otur och ansluta tryckslangen till regulatorn i en lågtryckszon? Bör den också vara anluten till pitotröret?

Ska forska lite i det där med tändningen. Min magkänsla säger att det kan vara någonting med den.

Mats

pitotröret ska sitta i en rakdel av tryckröret, helt riktigt.

btr'en ska inte vara ansluten till pitoten. tänk på att btr trycket ska endast vara ca 0.2bar..

lycka till!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det där låter misstänkt lika felet jag hade på min turbohoj, vid ladd smattrade det som fan ur motorn. Lyckades aldrig riktigt räkna ut vad det berodde på.:gnissla

Om man backar av på gasen i hög fart när smattrandet är som värst (utan att tappa laddtryck), försvinner ljudet då eller följer det laddtrycket?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gnistan får det svårare i komprimerad luft/bränsleblandning.
Varför vet jag inte.
Kan räcka att minska gnisgapet för felsökning.
Funkar det då, så rekomenderar jag kralligare spolar och bättre stift.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
vid ett bars tryck är det dubbelt så mycke luft som gnistan ska hoppa igenom dvs som om gnistgapet skulle vara det dubbla.
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
vid höga laddtryck så kan man faktiskt få detta problem med gnistan och smatterande motor som följd.
har upplevt det själv.

ur med stiften, banka ihop dom ca 2/10 mm extra så vet du ju om det är det som är problemet.


Lycka till iaf :)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Buggy avsedd för Drag Racing. Den går nog inte många sekunder på full belastning. Toppfarten nås nog ganska fort.

"Konstens alla regler" är ett ganska vitt begrepp.....

Tändningen är orginalfördelare som är stumt monterad. Alltså alltid samma tändläge, om det var 15 grader eller så.
Det var en teori jag också hade att den helt enkelt slocknar när trycket kommer.

Kompisen är egentligen en affärskontakt genom jobbet, Men när våra intressen uppdagades, så blir det snart ett besök i hans garage. :)
Mats

En viss Fredrik L... som jobbar på ett större "tvål"företag i dalarna :va

Av motorn så är väl inget orginal kvar har jag för mig.

Liten värld det här...:gnissla
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top