Felsöka en Turbomotor som inte blev så lyckad,

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En kompis har byggt en luftkyld VW med Suzuki 1100 förgasare. Han har byggt enligt konstens alla regler. (Säger han)
Motorn är byggd för 400 hk 1800cc.
När han tomgasar så går den perfekt, svarar utmärkt på gas. Men när han kör och turbotrycket kommer så smattrar den som ett maskingevär.

Jag misstänker att det har någonting med trycksättningen av Förgasaren/na att göra. Sitter en Malpassi 1:1 regulator på.
Tändstiften är Choklad. Men det är ju inte säkert att det är rätt när den börjar smattra.

Hur gör man en strukturerad felsökning?

Mats
 
En luftkyld VW 1800-motor som är byggd enligt konstens alla regler för 400 hästar!?
Jag säger inte att det är omöjligt, men det måste vara något sjukt extrembygge i så fall.
Den lär ju bli överhettad efter 500 meters körning typ.

Min första tanker är att det är tändningen som fuckar upp vid gaspådrag. Nu hoppas jag att det inte är fallet, men en tanke är ju att han kör med någon gammal vacumstyrd fördelare, men har övertryck i insuget pga turbon. Fast då är ju inte motorn byggt enligt någon konsts regel alls :). Ähh. Det var bara en riktigt usel tanke. Om din polare har någon som helst koll så har han säkert gjort en bra motor. Men min röst ligger iallafall på tändningen om det smattrar. Fel på bränslemängd brukar inte smattra som en kulspruta.
 
En luftkyld VW 1800-motor som är byggd enligt konstens alla regler för 400 hästar!?
Jag säger inte att det är omöjligt, men det måste vara något sjukt extrembygge i så fall.
Den lär ju bli överhettad efter 500 meters körning typ.

Min första tanker är att det är tändningen som fuckar upp vid gaspådrag. Nu hoppas jag att det inte är fallet, men en tanke är ju att han kör med någon gammal vacumstyrd fördelare, men har övertryck i insuget pga turbon. Fast då är ju inte motorn byggt enligt någon konsts regel alls :). Ähh. Det var bara en riktigt usel tanke. Om din polare har någon som helst koll så har han säkert gjort en bra motor. Men min röst ligger iallafall på tändningen om det smattrar. Fel på bränslemängd brukar inte smattra som en kulspruta.

Buggy avsedd för Drag Racing. Den går nog inte många sekunder på full belastning. Toppfarten nås nog ganska fort.

"Konstens alla regler" är ett ganska vitt begrepp.....

Tändningen är orginalfördelare som är stumt monterad. Alltså alltid samma tändläge, om det var 15 grader eller så.
Det var en teori jag också hade att den helt enkelt slocknar när trycket kommer.

Kompisen är egentligen en affärskontakt genom jobbet, Men när våra intressen uppdagades, så blir det snart ett besök i hans garage. :)

Mats
 
Buggy avsedd för Drag Racing. Den går nog inte många sekunder på full belastning. Toppfarten nås nog ganska fort.

"Konstens alla regler" är ett ganska vitt begrepp.....

Tändningen är orginalfördelare som är stumt monterad. Alltså alltid samma tändläge, om det var 15 grader eller så.
Det var en teori jag också hade att den helt enkelt slocknar när trycket kommer.

Kompisen är egentligen en affärskontakt genom jobbet, Men när våra intressen uppdagades, så blir det snart ett besök i hans garage. :)

Mats


Här är en trycksättningskarta jag sparat.
Kolla om trycksättning motsvarar detta först.
BB-lambda sen.
Tänk på att bb-lambdan endast mäter mängden oförbränt syre föra alla cylindrar gemensamt. och tändning kan därför ej uteslutas om lambdan är snål.
 

Bifogat

  • Carbpressure.gif
    Carbpressure.gif
    13.8 KB · Visningar: 215
* Bränsleblandning, runt 11:1 kan nog vara bra att börja på under laddtryck i alla fall (mät med riktig bredbandslambda), fulmek med tryckreggar brukar sällan lira helt hundra.

* Tändkurva, 15 grader rakt över låter lite friskt i mina öron, speciellt om det är vanlig handelsbensin i tanken.

* Sitter det någon form av tändsteg, vek tändning orkar inte med laddtryck..


...sedan har man allt med själva motorn, har man tänkt över förbränningsrum och annat, kan den flöda för 400 till att börja med?
 
tänkte oså tändningen utan att va nån expert..
läste detta.

orginal brytartändsystem fungerar fint OM man sätter på en dubbelverkande vaccumklocka som ställer tillbaka tändningen när laddtrycket kommer .. en sådan klocka kan man ta från tex saab9000turbo eller liknande, det passar rakt av på alla boschfördelare. Ta en wasserboxerfördelare från en 1.9L ger en fördelare med vaccumframställning(även här så skruvar man på saab-turbo klocka) och då får man även brytarlöst tändsystem. Man kan ta det brytarlösa systemet från tex en volvo 240/740 och stoppa i orginalfördelaren så har du även där brytarlöst tändsystem som tillsammans med en turboklocka ger tändställning vid laddtryck.

Det jag tänker göra är att ta en fördelare från en 2.1L wbx som saknar vaccum och centrifugalframställning och köra MegaSquirtNSpark där man med MS:et ställer tändningen.
 
Kör han med original bränsle pump eller har han en separat pump?
För original pumpen klarar inte av turbotrycket om du inte trycksätter membransidan.
Det finns en hel del fakta om hur man gör på http://www.vwtyp1.com/forum/

Vad det gäller tändningen så finns det ett flertalet olika fördelare att välja på.
men enklast är la den fördelaren som inte använder sig utav vacum utan ställer om sig efter varvtalet. tror den heter 009. Annars har jag sett en som har modifierat en vacumstyrd fördelare så att den även reagerade på övertryck o då backade tändningen för att minska risken för knackningar.

Men jag sattsar på bränsletryck alternativt trycksättning av förgasaren.

Roligt projekt. gjorde ett liknande för ett par år sedna men dock på en gammal motor. den höll inte alls.
 
Här är en trycksättningskarta jag sparat.
Kolla om trycksättning motsvarar detta först.
BB-lambda sen.
Tänk på att bb-lambdan endast mäter mängden oförbränt syre föra alla cylindrar gemensamt. och tändning kan därför ej uteslutas om lambdan är snål.

Bra!

Pitotröret måste väl sitta i en rak del av tryckröret va? Inte för nära en böj.
Kan man ha otur och ansluta tryckslangen till regulatorn i en lågtryckszon? Bör den också vara anluten till pitotröret?

Ska forska lite i det där med tändningen. Min magkänsla säger att det kan vara någonting med den.

Mats
 
Bredbandslambda är enda möjligheten att få veta utan att gissa

Tror INTE på tändningen

Sånt brukar visa sig vid riktig last ( 250 Hk ++) eller över ett bar i tryck
 
Prova att öka trycket på regulatorn och se hur motorn reagerar. Ha gärna en brytare till bränslepumpen och stäng av den vid start och långsam körning då det är risk att förgasarna flödar lite vid ökat tryck. Om den "vaknar till" vid laddtryck med ökat bränsletryck vet du ju att felet sitter i bränslet. Ta bara lite i taget på regulatorn.
 
Bra!

Pitotröret måste väl sitta i en rak del av tryckröret va? Inte för nära en böj.
Kan man ha otur och ansluta tryckslangen till regulatorn i en lågtryckszon? Bör den också vara anluten till pitotröret?

Ska forska lite i det där med tändningen. Min magkänsla säger att det kan vara någonting med den.

Mats

pitotröret ska sitta i en rakdel av tryckröret, helt riktigt.

btr'en ska inte vara ansluten till pitoten. tänk på att btr trycket ska endast vara ca 0.2bar..

lycka till!
 
Det där låter misstänkt lika felet jag hade på min turbohoj, vid ladd smattrade det som fan ur motorn. Lyckades aldrig riktigt räkna ut vad det berodde på.:gnissla

Om man backar av på gasen i hög fart när smattrandet är som värst (utan att tappa laddtryck), försvinner ljudet då eller följer det laddtrycket?
 
Gnistan får det svårare i komprimerad luft/bränsleblandning.
Varför vet jag inte.
Kan räcka att minska gnisgapet för felsökning.
Funkar det då, så rekomenderar jag kralligare spolar och bättre stift.
 
vid ett bars tryck är det dubbelt så mycke luft som gnistan ska hoppa igenom dvs som om gnistgapet skulle vara det dubbla.
 
vid höga laddtryck så kan man faktiskt få detta problem med gnistan och smatterande motor som följd.
har upplevt det själv.

ur med stiften, banka ihop dom ca 2/10 mm extra så vet du ju om det är det som är problemet.


Lycka till iaf :)
 
Buggy avsedd för Drag Racing. Den går nog inte många sekunder på full belastning. Toppfarten nås nog ganska fort.

"Konstens alla regler" är ett ganska vitt begrepp.....

Tändningen är orginalfördelare som är stumt monterad. Alltså alltid samma tändläge, om det var 15 grader eller så.
Det var en teori jag också hade att den helt enkelt slocknar när trycket kommer.

Kompisen är egentligen en affärskontakt genom jobbet, Men när våra intressen uppdagades, så blir det snart ett besök i hans garage. :)
Mats

En viss Fredrik L... som jobbar på ett större "tvål"företag i dalarna :va

Av motorn så är väl inget orginal kvar har jag för mig.

Liten värld det här...:gnissla
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top