Märkesverkstaden
kan vara bra med bra folk, men den gamle mekanikern som lagade är nu ersatt av en reservdelsbytare.
Nu när Mekonomen och VAG är nämnda kan jag ge mina erfarenheter. Om man inte kollar så ska verkstaden ha otur för att fusket ska märkas. Samtliga verkstadskollar som tidningar gör visar som sagt alltid det.
I vårt fall var det den dagliga kontrollen som ska göras varje dag på fordonet, den som ingen gör efter att uppkörningen är klar!

Nåväl, kylvätskan var låg precis efter service. De var nya så de fick en chans att visa hur man bemöter kunder också. Jag frågade tre gånger hur det kunde komma sig att kylvätskan kunde vara under min precis efter service?

-Har vi kryssat i är det gjort...
Naturligtvis har de inte fått några mer jobb från oss.

VAG har garanterat fuskat också men eftersom det inte kollades så märkte vi inget.
Chefer och andra som inte gör jobbet tror att kontrollistan är viktigast, vi som gör det fysiska jobbet vet att jobbet är rätt gjort är det viktigaste.
Varför är det så? Jo, det krävs kunskap för att kontrollera mitt jobb men att se att en kontrollista är rätt ifylld behöver man inte vara revisor för.
Därför gör jag allt jobb på våra motorcyklar. Då vet jag vilket klantarsel som gjort jobbet, utan kontrollista.
Tyvärr hatar jag att jobba på bilar men som tur är har jag en mekaniker av den äldre skolan gör jobb ute i skogen när jag behöver något mer än oljebyte...