Fel på tjejens SV650?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Va ut med tjejen o körde igår, men hennes SV650 började strula på väg hem. Plötsligt hackade den till och tappade all kraft, varvar knappt över 5000rpm och låter dessutom trött som fan. Man hör dock inga missljud från motorn och den är lättstartad.

Har ingen aning om vad som kan ha hänt? Hon kör lagligt och hojen får med andra ord gå lugnt och fint. Den är fullservad och välskött....

Nån som har en aning om vad som kan vara orsaken till detta fel? Alla tips mottages tacksamt :)

Smäller den mycket vid avslag? Imasters ducati gjorde likadant och då hade han tappat en skruv på ett insugsrör, gick skitdåligt och small på avslag (mer än normalt dvs.)

Original avgas? Har varit med om att nån vägg i dämparen ramlat loss och lagt sig för blåset, gick på tomgång men ville inte varva.

kolla simplaste felet först..kör med öppet tanklock. Om ni har tur så är det så enkelt att avluftningen kvällat..
steg 2 högst otroligt men enkelt ..byt stift
steg 3 ta lös huvudfartsmunstycket rengör förhoppningsvist skräpflaga ???

Steg 4 besvärligt ...Elfel ...ta det sen!!:näsblod

Var det blött ute när det hände(eller nytvättad hoj)?
Vanligt fel på SV, att det läcker in vatten vid främre
stiftet pga av att tändhatten är dåligt monterad
eller helt enkelt torr o sprucken.

Om den har körts försiktigt och stillsamt så kan de ju ha blivit rejält sur och går ojämt, och tidvis på en cylinder...

Medicin: Nya stift och en rejäl tur på hojen med mycket varv och gas.

Liknande hände min förra tjejs Hornet 600 som inte tålde att övningsköras med på konstant lite gas och lite varv... Den behövdes blåsas ur rejält ibland!:tummenupp

Var det blött ute när det hände(eller nytvättad hoj)?
Vanligt fel på SV, att det läcker in vatten vid främre
stiftet pga av att tändhatten är dåligt monterad
eller helt enkelt torr o sprucken.

Hade precis det på kompisens härom dagen. Bort med hatten, blås ut vattnet och låt stå varmt över natten, så gick den som den skulle igen. Och så på med en rejäl klick fett, så att det inte rinner in nytt.

Oj vad mycket svar, man tackar :tummenupp

Det var torrt ute så vatten kan nog uteslutas, när den började krångla så bytte vi hoj och jag gjorde mitt bästa för att dra ur den ordentligt. Men den vägrade varva mer, hade den bara blivit sur så borde det ha släppt....

Ska testa det ni föreslår imorgon och återkommer med info om hur det gick.

Den har original avgassystem och förgasare :)

Håller på o meckar med hojen nu, satt lite skit vid soppafiltret men ingenting som skulle kunna orsaka att den går så här dåligt.

Luftburken och luftfiltret var inte igensatt.

Har kollat membranet som sitter på ena förgasaren (vakuum), men det såg helt och fint ut. Tänkte jag skulle kolla det andra membranet också, men lär få tag på en lång stjärnskruvmejsel först. Ska fixa hylsa till tändstiften också.

Inte så sugen på att ge mig på förgasarna, det ser skapligt avancerat ut...

Min gissning är väl att något stift packat ihop.
Byt och kolla att du har gnista på bägge.Plockar du ur
stiften borde du ju även se om något av dom har helt fel
färg.Bra vägledning i felsökandet.Även om ett membran gått sönder
ska ju hojen gå rent och svara på låga varv.

Vanliga fel vad jag hört på 99-02 modellen är att
avluftningen rostar sönder(uppe i tanken) och att
chokevajern hänger sig så man kör med choken i ständigt.

Får hoppas på att det är tändstiften, för är det inte det eller det andra membranet så lär den nog in på verkstad.... Med minst 800:-/h så blir det ju svindyrt om dom först ska börja felsöka och sedan åtgärda felet.

Tycker inte det borde vara något allvarligt fel, den har bara gått 1300mil och är pedantskött med extra servicar utöver dom som står i serviceboken. Förra ägaren var också en tjej och har garanterat inte svinkört med den.

Får hoppas på att det är tändstiften, för är det inte det eller det andra membranet så lär den nog in på verkstad.... Med minst 800:-/h så blir det ju svindyrt om dom först ska börja felsöka och sedan åtgärda felet.

Tycker inte det borde vara något allvarligt fel, den har bara gått 1300mil och är pedantskött med extra servicar utöver dom som står i serviceboken. Förra ägaren var också en tjej och har garanterat inte svinkört med den.

Jaså den är tjejkörd? Då är det ju självklart hela avgassystemet som sotat ihop eftersom den aldrig varit över 4000 rpm :D

Har precis samma fel just nu på min SV -00. Kollade inte membranen men sög i vacuumslangen och då flödade soppan. Så då kan det ju inte vara fel med bränslefiltret heller. Byte tändstiften och det vart skillnad direkt. Nu går den men känns rätt svag. Så jag tänkte ta mig en titt på bränslepumpen hur man nu gör det? PM:a mig gärna om du får igång den. Jag skickar ett pm om jag lyckas.

//Dafe

Har precis samma fel just nu på min SV -00. Kollade inte membranen men sög i vacuumslangen och då flödade soppan. Så då kan det ju inte vara fel med bränslefiltret heller. Byte tändstiften och det vart skillnad direkt. Nu går den men känns rätt svag. Så jag tänkte ta mig en titt på bränslepumpen hur man nu gör det? PM:a mig gärna om du får igång den. Jag skickar ett pm om jag lyckas.

//Dafe

Intressant, vi får försöka hjälpas åt att komma fram till vad som är orsaken :tummenupp

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd