Fel på GSXR från 96

mtbjoel

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Är ny här på sporthoj... Hej allihopa:)

Jag har precis köpt en gixxer 96:a. Den har gått 3800 mil.
Han jag köpte den av har låtit den stå hela vintern utan någon egentlig "konservering" av hojjen, dvs. det är gammal bensin osv kvar i tanken.
Allt fungerade som det skulle senast han körde med den(troligtvis förra sommaren),

Nu till de problem jag har märkt av...

1. Det fungerar utmärkt att starta upp den när den är kall. När den har blivit varm så är det en annan historia dock... i princip omöjlig att starta. Har man tur så går den igång. ska jag börja med att rengöra förgasarna? Det är nog inte gjort på ett tag.

2. Det är något med kopplingen också(btw, någon som vet om det är en våt eller torrkoppling på min hoj?). Den vill inte frikoppla helt. har spänt vajern så mycket det går för att den ska kunna ta ordentligt men det funkar inte... det smäller ordenligt när jag lägger i ettan. Och om jag startar den med växel i drar den sig framåt när jag trycker på "start-knappen".

What to do? Help me.

Mvh!

Hej och välkommen. Notera att sådana här trådar bör läggas i http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?7-Teknik-och-Mekh%F6rnan

1. Är ventilspelet kontrollerat enligt serviceschema? Att insugsventilerna inte har korrekt spel kan orsaka det du beskriver. Jag skulle nog börja med att kolla det, innan man börjar felsöka på förgasare, laddningsregulator, tändspolar, vakumventil för bränsletillförsel osv osv.

2. Nu har jag inte ägt någon gixxer, men din hoj har med största sannolikhet våtkoppling. Byt olja och filter, det bör du göra minst en gång per säsong. Det är vanligt att lamellerna sätter ihop sig över vintern. Slira en del på kopplingen var lite hård mot den (gör ett par "dragracingstarter"), släpper oftast ganska omgående efter en kortare tur. Vill det sig illa har stålskivorna slagit sig eller att kopplingskorgen är så sliten att tryckplattan inte får det frispel den ska ha (mät isf och kontrollera frispelet).

Din hoj är inte direkt ny längre. En Hanyes-manual, kontroll av servicehistorik samt en del grundläggande servicegenomgång (slitdelar, vätskor mm) skulle nog vara bra om du vill ha en lågvarig relation till din SRAD-gixxer :7peta

Håller med k1322.
Ang. gammal bensin kan jag säga att jag drog igång våran honda 5hp utombordare med minst 2år gammal bensin på första halvhjärtade draget förra veckan.. Bensin blir helt enkelt inte dålig så fort som vissa verkar tro.
De flesta mc jag provat har smällt lite när man lägger i 1:an. Inget att oroa sig för.

Inte ovanligt att en hoj beter sig konstigt efter en längre tids förvaring , många gånger löser det sig med att ladda batteriet , ny soppa fylla på luft i däcken & en ordentlig hoj tur .

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien