zx9r problem med ettans växel

Redstone

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
Honda CBR1000RR 2004
jag köpte nyligen en Kawasaki zx9r -96 men har haft lite problem att få i ettans växel utan att den smäller i. jag vet mycket väl att det kan göra det lite och är helt normalt men detta är mer än normalt. där är bromsvätska i kopplingen så det är inte problemt. har hört några som säger att det kan bero på oljan och isf vilken olja skall jag ha på denna bågen som fungerar bra? den hoppar inte ur växel och växlar bra när den körs.

andra problemet är att den går ojämnt på låga varv men det har jag hört att det skall vara lågfartsmunstycket som är fel. vet dock inte om det är en dyr historia på en verkstad för de pillar jag inte på själv men olja och filter är enkelt att byta bara man vet vilken sort.

Extremt tacksam för all hjälp jag kan få!

(ombyggd till strretfighter)

Kopplingen kanske inte släpper tillräckligt. Kan vara allt från service av koppling till fel på hudrauliken till kopplingen till att det kan räcka med oljebyte.

Blir det bättre eller sämre när den är riiiiktigt varm?

Hur hårt kedjan är spänd påverkar också.

tror den blir lite bättre när den är varm men har inte kollat riktigt noga. starta den idag och testade lite och då gick den i fint ibland och ibland sämre(då utan att varmköra den). oljan ser rätt mörk ut så ska nog testa att byta den men till vilken?

Det smäller ofta till lite, ettan är ju osynkad, hur vet du att det smäller för mycket?
Kan du lägga upp ett klipp med ljudet?

skall se om jag kan spela in ett klipp imorgon. svårt att säga men vet att det normalt rycker till lite när man lägger den i ettan men detta känns lite som att den hoppar på kuggen och inte faller in i sitt läge direkt. sen ibland så går den i helt perfekt. vill ju inte lämna in den för att få kopplingen nerplockad för en dyr historia om det finns en enkel lösning. men som sagt så ska jag ta ut den imorgon och spela in det och även varmköra den för att kolla om den går bättre när den är varm.

Min upplevelse är att ettans växel på hoj trycks i med viss form av obehagligt ljud som placerar sig någonstans på skalan mellan; Låter inte helt ok - alls...- till - Låter f__n som att skiten ska ramla ut genom motorblocket... Det är helt i sin ordning.

lite där det ligger! någon som kan rekommendera en olja som skulle kunna passa bra? för det kan ju vara värt att testa om det hjälper och skiten skall ändå bytas nu

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back