Fel på GSXR 1000 05 (K5) Ramen?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
En AMA förare var med om en krasch i över 100mph, runt 160km/h, för att han "tappade framhjulet" helt plötsligt. Enligt inspektioner efteråt så verkar det som att det var ramen som gav vika, varpå det kändes som att han tappade fästet med framhjulet.

I artikeln nedan:
http://1tail.com/2005_GSXR_frame/default.asp

Citerat från artikel:
2005 Suzuki GSXR 1000 Frame Alert!
Apparent frame defect may have contributed to crash

May 21, 2005
While competing in a race for AMA sanctioned Motorcycle Roadracing Club Dan Sallis (MRA #63, AMA Superstock #48) crashed in turn one while Pikes Peak International Raceway. Dan was riding the 2005 1Tail.com Suzuki GSXR when the front simply washed out entering turn one. "I am not sure what happened because I was taking it easy and just cruising. I was comming up on a lapper and setting up to pass him on the outside when the front just went away." said Dan. Dan was in 3rd place when the crash occurred and he had been in running as high as 2nd in the race.

Upon taking a closer look at the damaged Suzuki frame it is clear that the weld was inadequate as indicated by the photographs below. The break in right down the middle of the weld. Futhermore, when one takes a closer look at the weld it is clear that the weld had zero penetration for the majority of the welded area. "This all makes perfect sense now. This thing came apart on me at the top of turn one just as I was counter steering at well over 100 miles an hour entering the turn."

Current owners of the 2005 Suzuki GSXR 1000 may want to have their frame welds inspected for defects.

1Tail.com will present the broken frame for inspection to the director of roadracing for the AMA at the event at PPIR later today.

broken_suzuki_gsxr_1000_frame.jpg


broken_suzuki_gsxr_1000_frame_1.jpg


broken_suzuki_gsxr_1000_frame_2.jpg


broken_suzuki_gsxr_1000_frame_3.jpg


broken_suzuki_gsxr_1000_frame_4.jpg
 
Brorsans sv650 ram sprack men han fick en ny på garantin. Det kunde slutat illa :näsblod
 
Swedie skrev:
En AMA förare var med om en krasch i över 100mph, runt 160km/h, för att han "tappade framhjulet" helt plötsligt. Enligt inspektioner efteråt så verkar det som att det var ramen som gav vika, varpå det kändes som att han tappade fästet med framhjulet.

I artikeln nedan:
http://1tail.com/2005_GSXR_frame/default.asp

Citerat från artikel:


Får ju hoppas för suzukis skull att det inte är ett genomgående problem
på alla hojar eller att de inte blir tvungna till återkallelse för kontroll av alla 05:or....Dyrt !!!
 
Förmodligen ett måndagsex men lite dålig PR, precis som kawas strul med framfälgar.
1Tail.com verkar ju vara en hyffsad källa ivarjefall.
 
Förövrigt om jag själv ska vara tveksam så skulle ramen vikt UPPÅT för att "tappa fronten". Det är helt omöjligt om man ser på hur ramen är fäst mot motorn.
 
Det kan ju var en svaghet på modellen men troligast är väl att det är en engångsgrej egentligen.
Otroligt att den gått av just där.
Motorn är väl bärande så det är lite lustigt att det där hände.
 
Men du! Det där kan inte ha varit en dålig smäll med tanke på hur resten ser ut.
Och det var väl inte rambrytningen som orsakade vurpan, det hände efter hojern gått i backen?
 
Tittar man på skadorna ser det ut som om att han kört in i en betongmur med framhjulet :va
Skum brytning av ramen.....
 
Om han körde in i en betongmur, tro fan att ramen gav vika, annars är det fabrikationsfel. Men skumt ändå att det gav vika i svetsfogen.
Generellt är det ju alltid så att en svetsfog skall vara starkare än det omgärdande materialet=svetsfogen får ej brista, krackelera.
 
maxximus skrev:
Om han körde in i en betongmur, tro fan att ramen gav vika, annars är det fabrikationsfel. Men skumt ändå att det gav vika i svetsfogen.
Generellt är det ju alltid så att en svetsfog skall vara starkare än det omgärdande materialet=svetsfogen får ej brista, krackelera.

Han skulle göra en omkörning i en kurva och framdelen släppte utan anledning och kommentaren är att svetsfogen har en dålig penetration som ev orsak , dvs det var ingen krach som orsakade brottet.
 
Det ser mycket skumt ut, det känns snarare som om ramen gett vika när hojen tumlat runt. Jag sätter en spänn på att något annat var orsaken till vurpan och att ramen skadades i vurpan.
Det är faktiskt sällan som svetsen är starkare än materialet, däremot blir materialet runt svetsen påverkat av värmen när man svetsar, det är därför som det ofta ger vika bredvid svetsen.
 
Rätt troligt att den vikt sig som på bilderna efter den initiala sprickbildningen, dvs när hojen tumlat omkring efter kraschen. Har sprickan uppstått tidigare, så lär ett tränat "konstruktionsmaterial" öga se åt vilket hur sprickbildningen gått till (åt vilket håll den "vuxit"). Jag skulle då inte vilja åka med ett styrhuvud som hänger det minsta löst, inte ens under "cruising"...
 
de va ju inte en por i den svetsen heller.. fifan.. de har väl svetsrobotar som svetsar allt.. så de kan ju vart vadsomhelst som orsakat det, smuts, inställningar, kass material.. osv
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top