heimdal skrev:
de va ju inte en por i den svetsen heller.. fifan.. de har väl svetsrobotar som svetsar allt.. så de kan ju vart vadsomhelst som orsakat det, smuts, inställningar, kass material.. osv
Jo, mest troligt är det inställningar på roboten som är felet, då penetrationen är lika med noll och tillsatsmaterialet inte är homogent, eventuellt felaktigt tillsatsmaterial.
Frågan är ju bara hur länge roboten har varit felinställd/felaktigt tillsatsmaterial har användts?
(jag har jobbat inom tillverkningsindustrin och sett hur långa serier det kan bli innan en felaktig svets upptäcks)
Ägde jag en av dom aktuella motorcyklarna skulle jag vara ...oroad...
Kommer Suzuki att på något sätt efterkontrollera cyklar som har gått ut redan?
Det kan bli knepigt eftersom svetsen på utsidan inte såg så pjåkig ut, men magnaflux, röntgen eller resonansmätning av ramen skulle ju vara avslöjande, problemet är bara att det skulle bli ofantligt dyrt att strippa ner hojar, avlägsna all ytbehandling på svetsstället och sedan återställa allt till ursprungligt skick.
Jag vet inte om det finns möjlighet att komma åt med en kamera inuti röret, men det är nog det billigaste alternativet, och ser man ingen svetspenetration på insidan kan ju dom andra alternativen bli aktuella.
Det är ju inte en motorcykel som är tänkt till avslappnande körning i lugnt tempo heller, så nästa rambrott kan bli ödestigert.