Fel på GSXR 1000 05 (K5) Ramen?

bissmark skrev:
Ser ju mer ut som att själv svetsen ligger ovanpå materialet.
Märkligt att ramen vek sig på det hållet. Ska bli intressant att följa...
Exakt! Svetsar dom rambalkarna stumt mot varandra utan avfasningar på
balkliven? Tillsatsmaterialet i svetsfogarna ser inte homogent ut heller,
porigt. För låg temp vid svetsning?

heimdal skrev:
de va ju inte en por i den svetsen heller.. fifan.. de har väl svetsrobotar som svetsar allt.. så de kan ju vart vadsomhelst som orsakat det, smuts, inställningar, kass material.. osv

Jo, mest troligt är det inställningar på roboten som är felet, då penetrationen är lika med noll och tillsatsmaterialet inte är homogent, eventuellt felaktigt tillsatsmaterial.

Frågan är ju bara hur länge roboten har varit felinställd/felaktigt tillsatsmaterial har användts?
(jag har jobbat inom tillverkningsindustrin och sett hur långa serier det kan bli innan en felaktig svets upptäcks)

Ägde jag en av dom aktuella motorcyklarna skulle jag vara ...oroad...
Kommer Suzuki att på något sätt efterkontrollera cyklar som har gått ut redan?

Det kan bli knepigt eftersom svetsen på utsidan inte såg så pjåkig ut, men magnaflux, röntgen eller resonansmätning av ramen skulle ju vara avslöjande, problemet är bara att det skulle bli ofantligt dyrt att strippa ner hojar, avlägsna all ytbehandling på svetsstället och sedan återställa allt till ursprungligt skick.

Jag vet inte om det finns möjlighet att komma åt med en kamera inuti röret, men det är nog det billigaste alternativet, och ser man ingen svetspenetration på insidan kan ju dom andra alternativen bli aktuella.

Det är ju inte en motorcykel som är tänkt till avslappnande körning i lugnt tempo heller, så nästa rambrott kan bli ödestigert.

Dessa ramarna måste antingen vara för klent designade ursprungligen eller så är det fabrikationsfel. Någon som hört något om att de återkallat??

Kolla på bilderna..
Ramarna på bilderna härunder är från 2 olika hojar, EJ från en och samma:(

Bifogat

• gixxer1000K5_ram.jpg
    gixxer1000K5_ram.jpg
    19.7 KB · Visningar: 377
  • gixxer1000K5_ram_b.jpg
    gixxer1000K5_ram_b.jpg
    17.5 KB · Visningar: 368
Last edited:
det där ser inte bra ut alls...vilken mardröm för suzuki :död

I USA har jag hört talas om 3 fall där folk snackar om ramar. I Europa har jag inte hört ett enda. Känns inte som om detta är ett orosmoment.

Freppa skrev:
I USA har jag hört talas om 3 fall där folk snackar om ramar. I Europa har jag inte hört ett enda. Känns inte som om detta är ett orosmoment.
Har inte hört talas om någon i Sverige som haft problem med svingen på sin RSV, ändå skall de bytas ut, pga ev materialutmattning / eller dåliga svetsar.

Skall bli intressant att se hur det slutar med K5:an

Är det verkligen så lätt att avgöra om det funnits sprickor som är säg 2 månader äldre än själva brottet?

Utmattningssprickor hittar man förhållandevis lätt men där kan ju skillnaden i tid vara över ett par år.

Sen undrar jag, som alla andra, vilket som är orsak och vilket som är följdfel.

Jag tycker det känns troligare att gaffeln är orsaken och det som har hänt på ramen sker under vurpan.

Om jag har förstått det hela rätt så har ramarna gått sönder när folk har kraschat.
Vad som då får ramen att gå sönder måste ju variera enormt och det finns väl inget som säger att det måste vara ett tillverkningsfel.
Dessutom är det väl inte helt klarlagt vad hojarna varit med om innan kraschen.

Påminner lite om en artikel som Robert Colin på Aftonbladet skrev för några år sedan om skenande bilar och bromsar som slutade fungera helt plötsligt.
I de flesta fall så är det nog föraren som försöker dölja sina egna misstag.

Bilderna som finns på svetsarna ser inte helt bra ut.
Men visst, frågan är om ramarna sprack före eller efter kraschen.
Å andra sidan har hojar kraschats förr utan rambrott.

Kawa bytade alla fälgar worldwide efter 2 rapporterade. Suzuki har mej veterligen inte ens komenterat det.

majtii skrev:
Bilderna som finns på svetsarna ser inte helt bra ut.
Men visst, frågan är om ramarna sprack före eller efter kraschen.
Å andra sidan har hojar kraschats förr utan rambrott.

Kawa bytade alla fälgar worldwide efter 2 rapporterade. Suzuki har mej veterligen inte ens komenterat det.

Det var ju ett jäkla hallå om det ja! Man fick intrycket att man riskerade att krascha om man bara satt på hojen...

Fast det är väl det här som är priset för kriget om lättast å starkast :( Det finns ju en fysisk gräns, sen går grejerna sönder.

Felix skrev:
Har inte hört talas om någon i Sverige som haft problem med svingen på sin RSV, ändå skall de bytas ut, pga ev materialutmattning / eller dåliga svetsar.

Skall bli intressant att se hur det slutar med K5:an

Men det har jag! Den byttes dock på garantin. Ring TMP om din behöver ett byte eller om du är osäker, han har de aktuella chassinr...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!