Fel på batteri eller annat?

nathe01

Medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Ok följande hr hänt:
Kommer ut till hojen som stått på laddning över natten=fulladdat batteri.
Startar hojen som går igång men dör strax därefter för den inte får hjälpgas (inte konstigt). Försöker starta igen men nu är batteriet för klent.
What??????
Fel på batteri eller annat eller kanske både och?

Laddaren visade alla lampor tända, alltså laddning med max ström= tomt batteri.

Vad har du för laddare? Har du tex en Ctek så har du en "Underhållsladdare" och inget annat, och då kan det ta flera dagar för att man ska kunna "ladda" ett batteri, om du har tur.

Nix clas ohlsson skräp. Laddar allt med den. Bil båt hoj. Funkar utmärkt ladda båtbatteriet dagen innan och det funka kanon (den har inbyggd indikator). Tyckte det verka lite skumt att hojbatteriet ladda så fort, men det ligger väl inte på mer än 8Amh skulle jag gissa.

Vad jag är orolig över är att det skulle vara något annat som knasar, och i sånt fall vad och hur kollar jag det?

EDIT: va ute nu och då var batteriet fulladdat igen, alltså på knappt 1,5 timmar ???? så uppenbarligen något fel på det.
Testa att slå på tändningen med laddaren ikopplad och då vart det julgransbelysning på laddaren för att sedan slockna sakta. Kopplar ur och startar utan problem. Koppla på laddare igen, då visar den nästan full laddström. Jag misstänker att killen jag hade hojen hos glömde koppla ur laddaren under vintern och att det därför tagit stryk.

Last edited:
Du har nog bränt batteriet genom att ladda på med lite för mycket laddström. När man laddar mc-batterier ska man inte ha mer än 0,5-1 Amp laddström Bil-laddare har ofta 6-7 Amp. Det går ofta bra ändå om man laddar en liten stund bara men man förkortar batteriets livslängd rejält.
M a o byt batteri.

Vad har du för laddare? Har du tex en Ctek så har du en "Underhållsladdare" och inget annat, och då kan det ta flera dagar för att man ska kunna "ladda" ett batteri, om du har tur.

Utveckla gärna vad du menar?
Min ctek har aldrig tagit flera dagar på sig att "ladda" mina batterier fulla. Vare sig bil eller MC.

Utveckla gärna vad du menar?
Min ctek har aldrig tagit flera dagar på sig att "ladda" mina batterier fulla. Vare sig bil eller MC.

Inte min heller.
Funderar man lite så ger ju den CTEK som dom flesta har ca 3,5 Ampere laddström. Det betyder att ett 60Ah Bilbatteri ska bli i stort sett fulladdat på 20 timmar om det var helt totaltomt innan.
I MC läge har jag för mig att den ger 0,5 Ampere och då ska ett MC batteri på 8-10 Ah vara fulladdat på ungefär samma tid. Dvs om batteriet är helt tomt så ska det inte ta mer än ett dygn..
I normalfallet så är ju batteriet aldrig totalt tomt utan bara rejält urladdat. Det brukar innebära att det är kanske knappt hälften av laddningen kvar.
Då ska man kunna sätta den på laddning på eftermiddagen och det ska vara i stort sett helt fulladdat på morgonen dagen efter.
Tar det mer än ett dygn att ladda batteriet och man inte har något sjuhelsikes batteri så är det något fel på batteriet.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back